studija izvodljivosti

Deset tegljača svaki će dan biootpad voziti u SF kompostanu u Novskoj

Grad Zagreb
16.10.2020.
u 11:30

Dovršena je studija izvodljivosti, po kojoj će se pretovarna stanica graditi na Žitnjaku

Bit će to jedna SF kompostana! Ali ne, neće se u njoj biootpad obrađivati nekim posebnim znanstvenofantastičnim tehnologijama, u pitanju je suha fermentacija (SF), koja se pokazala najboljim načinom među njih pet koliko ih se razmatralo u studiji izvodljivosti. Ona je konačno gotova, a podsjetimo tek kratko: da će Zagreb i Novska zajedno obrađivati biootpad, zna se još od travnja lanjske godine, kad su gradovi stavili potpise na dokument koji ih obvezuje da će izgraditi postrojenje te pretovarnu stanicu u metropoli kako bi se sadržaj smeđih kanti njezinih stanovnika mogao odvoziti u 105 kilometara udaljenu kompostanu.

Pet solucija, jedno rješenje

Vratimo se sad opet na sadašnjost, odnosno na dovršenu studiju izvodljivosti, na kojoj su proteklih mjeseci radili SL Consult iz Ljubljane i IPZ Uniprojekt Terra iz Zagreba. U dokumentu se, kao što smo već spomenuli, analiziralo pet varijanti obrade biootpada “na temelju bilance otpada za razmatrano razdoblje do 2050. godine, i to za nominalni kapacitet postrojenja od 60 tisuća tona godišnje”, a između bioreaktorske kompostane (IVC), suhe fermentacije (SF), anaerobne digestije (AD), bioreaktorske higijenizacije biootpada s kompostiranjem u hrpama (BRW) i kompostiranja biootpada u hrpama (W), odabrana je SF tehnologija jer omogućuje proizvodnju električne i toplinske energije, ima niske ukupne troškove rada i visok potencijal biorazgradnje.

– Suha fermentacija uključuje anaerobni proces intenzivne biorazgradnje u fermentorima uz proizvodnju bioplina te aerobni proces stabilizacije komposta u bioreaktorima – objašnjava se u studiji, u kojoj se analiziralo i nekoliko varijanti prijevoza biootpada iz Zagreba do Novske. Iako se prošle godine spominjalo da bi otpad mogao putovati željeznicom, pokazalo se ipak da je cestovni put – pravi put.

Tegljačima će biootpad do Novske, i to onima koji imaju poluprikolice s prešom, a oni će na put kretati iz građevine za pretovar biootpada koja će se izgraditi na dvije etaže. Deset takvih kamiona ići će svaki dan na put jer jedan može, u prosjeku, prevesti 20 tona biootpada. A u metropoli se proizvede oko 190 tona svaki dan. Prosječno trajanje puta bit će tri sata i 57 minuta, a pretovarna stanica iz koje će se kretati nalazit će se na Žitnjaku.

Prijavit će na fondove

Točnije i posve precizno, njezina se gradnja planira na području nekadašnjeg Diokija, u blizini trenutačnog reciklažnog dvorišta Žitnjak, uz Struge III. A sad na cijenu! Za kompostanu 145,7 milijuna kuna, a za pretovarnu stanicu 39,9 milijuna. Ne planiraju taj iznos, međutim, platiti ni Grad Zagreb niti Grad Novska jer – imaju plan!

-Od 2021. godine kreće novo financijsko razdoblje koje će otvoriti nove programe iz kojih će se moći financirati projekti kao što je predmetni. Ukupna vrijednost investicijskog ulaganja koja će se prijaviti za sufinanciranje iz sredstava Europske unije procjenjuje se na 224 milijuna kuna, od čega prihvatljivi trošak izgradnje postrojenja za obradu odvojeno prikupljenog otpada iznosi 133 milijuna, prihvatljivi trošak izgradnje građevine za pretovar biootpada iznosi 34 milijuna, prihvatljivi trošak ostalih projektnih komponenata iznosi 36 milijuna i nepredviđeni su troškovi u iznosu od 20 milijuna kuna – kažu u Gradu Zagrebu.

Ključne riječi

Komentara 2

Avatar Uhljeb25
Uhljeb25
07:54 17.10.2020.

To ti je to kad neuki seljani vode grad.

LI
liliZG
16:36 16.10.2020.

ima vremena , do tada će možda stanovnici grada ZG naučiti pravilno razvrstavati bio otpad.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije