Ovo je Maserati, ovo Lamborghini, a ovo Cadillac – nabraja osmogodišnji dječak zadivljeno promatrajući makete automobila u postavu “Igračke – put do ostvarenja snova” na drugom katu Etnografskog muzeja. Stigli su na Trg Mažuranića radi gostujuće izložbe Tehničkog muzeja Nikola Tesla, ujedno novog postava u megaprojektu “Igračke – djetinjstvo zauvijek” koji je pokrenuo Etnografski.
Do 5. rujna ondje se može vidjeti 55 maketa iz zbirke Prometne tehnike koju čine sportske jurilice, luksuzne limuzine, karavani i osobni automobili koji su obilježili 20. stoljeće. Zvijezda je izložbe pak model električne Nevere, jedinoga automobila kojim je predstavljeno 21. stoljeće. Hrvatska tvrtka Rimac Automobil svoju je jurilicu posudila Etnografskom muzeju do srijede, kada putuje na predstavljanje “preko bare”.
Bombelles i Budicki
Vizualni izgled postava djelo je Nikoline Jelavić Mitrović, a izložbu potpisuje Neda Staklarević, muzejska savjetnica Tehničkog muzeja.
– Našu zbirku od milja zovem milenijskom jer smo je nabavili 2000. Ustupio nam ju je Miljenko Paunović, bivši zaposlenik muzeja i veliki zaljubljenik u automobilizam – navodi Neda Staklarević. Na izložbi su, dodaje, predstavljeni europski i američki proizvođači, a makete su izrađene u mjerilu 1:18, pri čemu se pazilo i na najsitnije detalje. Najstariji je izloženi model pak sportski Mercedes Benz iz 1928.
– Trošio je između 26 i 29 litara na 100 kilometara, što je iznimno puno, a mogao je juriti i do 180 na sat. Bio je jako fancy u svoje vrijeme – kaže kustosica te dodaje da se u stalnom postavu Tehničkog muzeja nalazi i pravi Mercedes Benz iz 1929. Njoj su omiljeni, priznaje, automobili britanskog proizvođača Jaguar.
– Imaju zanimljive linije, elegantni su, a interijer im je uređen do najsitnijih detalja – objašnjava. Rado bi se provozala i u Rimčevoj Neveri, za koju se nada da će jednog dana biti dio stalnog postava Tehničkog muzeja.
– To je nevjerojatan stroj, ima 1911 konjskih snaga, a ubrzanje od nula do 100 kilometara na sat postiže za manje od dvije sekunde. Bočne oplate su mu u obliku kravate, a na njima su propulzori za zrak kojim se hladi motor. Nevjerojatna je ta priča o Rimcu, a njegova je Nevera dokaz da dječji snovi mogu jednog dana postati stvarnost – ističe Neda Staklarević.
Kupovao sam ih u Trstu
Rimac je s Neverom utkao još jednu nit u legendu o hrvatskom automobilizmu koji svoje korijene vuče još od 1898., kada je grof Bombelles dotjerao prvi automobil na svoje imanje Vinicu kod Varaždina. U Zagreb je automobil prvi donio, znamo, Ferdinand Budicki.
– Dva su mu dana trebala da svojim Opelom stigne od Beča – kaže kustosica. Kroz povijest automobilizma, napominje, mijenjao se dizajn, a sada se pak mijenjaju energenti i sve je evidentnije da će vozila poput Rimčeve moćne jurilice jednoga dana zavladati svjetskim cestama.
A kako izgleda novi život autića iz njegove zbirke, došao je vidjeti i njihov prvi vlasnik.
– Prvi autić, Chrysler New Yorker kupio sam od prvog džeparca, 1960. a još ga imam. Kada bismo išli u šoping u Trst, umjesto traperica, odjeće i ploča ja bih kupovao autiće pa bi roditelji poludjeli na mene. Imam ih doma 200, a ove velike nisam imao gdje više držati. Jako mi je drago da su ugledali svjetlo dana, baš mi se dopada. Nisam ih vidio 22 godine, toliko je prošlo otkako nisu kod mene pa me veseli da su u odličnom stanju, da žive neki svoj novi život te da uveseljavaju djecu baš kao što su i mene kada sam bio mali – zaključuje Miljenko Paunović.•