U MUZEJU SUVREMENE UMJETNOSTI

Izložba o kultnim zagrebačkim neboderima: Izolacija, odsutnost i usamljenosti uzrokovan preseljenjem u novi grad

Zagreb: Richterovi neboderi, poznati i pod nazivom Rakete
Davor Puklavec/PIXSELL
21.10.2024.
u 13:00

Izložba nastavlja tematsko predstavljanje građe koja se čuva u Arhivu Vjenceslava Richtera. Nada Kareš Richter poklonila je 2007. godine vrijednu arhivsku građu i biblioteku Vjenceslava Richtera Muzeju suvremene umjetnosti i Zbirci Richter

Izložba 8. kat povezuje arhitektonsko nasljeđe zagrebačkih nebodera u naselju Vrbik, poznatijih kao Rakete, te introspektivni uvid i vizualnu poetiku fotografkinje Jelene Janković. Stambeni tornjevi Vrbik, izgrađeni 1968. godine prema projektu biroa Centar 51, simbol su urbanističkog razvoja Zagreba i spoj brutalističke estetike i funkcionalne modernističke arhitekture. Iako je riječ o nasljeđu koje danas šira javnost prepoznaje kao utjecajno ostvarenje arhitekta Vjenceslava Richtera, odakle i „nadimak“ Richterovi neboderi, na projektu su, uz njega, surađivali i Berislav Šerbetić, Ljubo Iveta te Olga Koržinek. 

Mnogi istraživači navode da je u to vrijeme Richter u većoj mjeri bio angažiran na drugim projektima, ponajprije Vili Zagorje na Pantovčaku, dovodeći tako u pitanje njegov stvaralački udio, dok drugi navode kako je upravo na Raketama vidljiva primjena njegove ideje zigurata – stambene jedinice u sinturbanističkom gradu. Unatoč tome što je većina ostavštine ovoga arhitekta okupljena u njegovu arhivu u Zbirci Richter, dokumentarna građa u ovom slučaju izostaje. Stoga je fokus ove izložbe upravo na „arhiviranju“ i tumačenju baštine stambene arhitekture iz perspektive njezinih korisnika – mnogostrukih intimnih pogleda kao svjedoka o utjecaju prostornih i vremenskih pomaka na vijek jedne gradnje oko koje se organizira i protječe život.

Nakon preseljenja iz Beograda u Zagreb, Jelena Janković u razdoblju od osam godina gotovo svakodnevno bilježi transformaciju naizgled iste arhitektonske vizure, prateći izmjene svjetla, vremenskih prilika i godišnjih doba. Svaka fotografija predstavlja prizor promatran s istoga mjesta – prozora osmoga kata zgrade iz susjedstva, umjetničina mjesta stanovanja. Snimajući kompleks triju nebodera iz dana u dan, umjetnica unosi dimenziju vremena u fiksni javni prostor, čime vizualno istražuje ne samo monumentalnost arhitektonskog zdanja, već i prožimanje prostorne i vremenske kategorije s doživljajem slobode promatranja i (auto)refleksije.

VEZANI ČLANCI:

Fotografski ciklus popraćen je intimnim, poetskim zapisima proizašlim iz osobnog iskustva umjetnice, s naglaskom na osjećaj usamljenosti uzrokovan preseljenjem u novi grad. Osjećaj izolacije i odsutnosti, čak i u prostoru u kojem boravi mnogo ljudi, odražava Richterovu misao o otuđenosti u urbanim sredinama u kojima se blizina fizičkog prostora nužno ne podudara s društvenom bliskošću. Richterova promišljanja na izložbi predstavljena su audiozapisima nastalima na temelju odabranih (autorskih) bilješki pohranjenih u Arhivu Zbirke Richter.

Izložba 8. kat propituje ulogu arhitekture u kreiranju osobnih narativa i način na koji se jedna statička, brutalistička forma poput Raketa istovremeno može promatrati kao monumentalno djelo i simbol osobne introspekcije. Nastali dijalog između umjetnice Jelene Janković i arhivske ostavštine Vjenceslava Richtera istražuje povezanost arhitekture, individualnih povijesti i dinamike protoka vremena te dokumentira suptilne promjene svakodnevice, koje zbog brzine življenja često propustimo primijetiti.

Jelena Janković fotografkinja je rođena u Beogradu, trenutno živi u Zagrebu, a djeluje na širem području Balkana. Usmjerena je na istraživanje ljudske prirode i psiholoških aspekta odnosa, nijansi pokreta i emocija u vremenu što bilježi različitim fotografskim žanrovima.  Fotografirala je više od 250 kazališnih produkcija diljem Europe. Jelena je jedna od vodećih umjetnica koja već 13 godina prepoznatljivim stilom prati i dokumentira kazališni život. Programska je direktorica Sarajevo Photography Festivala od 2023., manifestacije koja okuplja autore suvremene fotografije iz svih dijelova svijeta. Tako potiče otvaranje dijaloga i predstavljanje različitih perspektiva u svijetu fotografije, uz stvaranje prilika za povezivanje umjetnika, kustosa i publike. Njezini radovi objavljeni su u renomiranim publikacijama poput Rolling Stonea, National Geographica, Fisheye Magazina, Der Spiegela, Elle, Kosmosa, LensCulturea, GEO-a, Vicea, F-stop magazina. Svoje radove predstavila je na brojnim kolektivnim i samostalnim izložbama kao na primjer: Pariz, Moskva, Ciudad de México, Istanbul, Berlin, Tokio, London, Kuala Lumpur, Tbilisi, Siena, Beograd i Zagreb. Za svoj rad osvojila je mnoge međunarodne nagrade.

FOTO: Tomašević najavio pet novih važnih cesta i mostova do 2028. Sada su objavili i kartu obećanja
Zagreb: Richterovi neboderi, poznati i pod nazivom Rakete
1/62

Izložba nastavlja tematsko predstavljanje građe koja se čuva u Arhivu Vjenceslava Richtera. Nada Kareš Richter poklonila je 2007. godine vrijednu arhivsku građu i biblioteku Vjenceslava Richtera Muzeju suvremene umjetnosti i Zbirci Richter. Arhiv sadrži pretežito arhitektonske projekte, rukopisnu građu, crteže, skice te raznovrsnu poslovnu i privatnu korespondenciju. Stoga je nezaobilazno mjesto u istraživanjima autorova opusa i vremena u kojem je stvarao. Arhivska građa sustavno se obrađuje, a povremeno se određene teme predstavljaju javnosti u ciklusu izložbi „Iz arhiva arhitekta“. Kustosice izložbe su Petra Cegur i Ivana Završki, a uz izložbu bit će tiskan katalog s izborom fotografija i tekstom kustosica izložbe. Izložba je realizirana zahvaljujući potpori Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH, a možete ju pogledati do 20. studenog.

Ključne riječi

Komentara 2

BJ
Barutanski jarak
12:50 23.10.2024.

"(...) simbol su urbanističkog razvoja Zagreba i spoj brutalističke estetike i funkcionalne modernističke arhitekture. (...). - rječju: nagrde. Šteta što neboderi ne stanu u depo MSU

BJ
Barutanski jarak
12:46 23.10.2024.

Drago mi je da fotografkinja djeluje na širem teritoriju Balkana. Tamo joj je i mjesto.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije