Kako je i zašto “najzebrastija” zagrebačka zebra opet postala standardna pitanja su koja pune društvene mreže. Riječ je o pješačkom prijelazu ispred ulaza u park Maksimir i Zoološki vrt koji od 2011. ima nepravilan zebrasti uzorak. No, prošlog su ga tjedna pod okriljem noći prebojili, i to nakon što su “pali” i šareni prijelazi ispred dubrovačkih škola. Odmah se razvila polemika smije li biti dopušteno malo kreativnosti ili je maksimirska zebra opravdano žrtva striktnih propisa.
Guranac nakon 100 metara
Sindikat biciklista među prvima je digao glas te na Facebooku objavio kako je nelogično da “uz sve crne točke i propuste na cestama uklanjanje nestandardizirane zebre ima prioritet”.
– Nebrojeno smo puta slali MUP-u molbe za sanaciju kritičnih točaka koje u opasnost dovode stotine građana, ali bez rezultata – poručuju iz Sindikata, izdvajajući i pet konkretnih problema koji su se, navode, mogli riješiti prije bojenja maksimirske zebre. Jer ako je ona bila nelogična, onda su to i zebre koje pješake vode u – grmlje. Više ih je po gradu, uključujući zebru na Savici, gdje građani mjesecima traže intervenciju. A još su gori prijelazi za koje nije sigurno postoje li uopće s obzirom na to koliko su izlizani, a tu su i zvučne trake za usporavanje koje ne funkcioniraju. U Sindikatu ističu i problem biciklističkih staza, poput onih koje se prekidaju ili završavaju u objektima.
– Zbog toga se u Zagrebu ne možete voziti na biciklu duže od 100 metara a da po zakonu ne morate sići i gurati ga – kaže Marko Stančec iz Sindikata te dodaje da su zbog slijepog držanja propisa ponekad ugroženi i vozači i pješaci. S druge se strane na nekim lokacijama zakona ne drži nitko, i to bez posljedica. Tako je, primjerice, na jednom dijelu Tesline pješačka zona kojom smiju proći samo taksisti i stanari, no to ne sprječava i druge vozače da njome konstantno voze.
Tih je pet problema, poručuju u Sindikatu biciklista, tek vrh sante leda, a relativno su brzo rješivi uz malo dobre volje i kantu boje. No, ne treba zaboraviti i veće probleme, poput loše infrastrukture, oštećenih kolnika ili nepostojećih nogostupa.
Nema tu zabavnog
Negodovanja ipak nisu omela policiju i nadležne gradske službe. PU zagrebačka potvrdila nam je da su poslali zahtjev da se pješački prijelaz u Maksimirskoj uskladi s pravilnikom o signalizaciji, a s policijom se slaže i struka.
– U prometu nema lijepog i zabavnog. S razlogom postoje standardizirana pravila jer je sigurnost uvijek ispred simpatičnosti. Možda se nekome šarena zebra čini banalnim primjerom, no u prometu sve mora biti savršeno dogovoreno da bi funkcioniralo, na području cijele države, ali i šire. Zamislite kako biste se snalazili u drugoj zemlji da svatko ima svoja pravila i da netko zaključi da su druge boje na semaforu “simpatičnije” ili “ljepše” – ističe prometni stručnjak Željko Marušić. Podijeljena su i mišljena pješaka.
– Lijepo je vidjeti kreativne zebre, a i to je jako dobra ideja za sigurnost, posebice oko vrtića i škola – kaže profesorica Doris Zelić, dok stomatologinja Jasna Kordić drži da bi zebre trebale biti vidljivije, ali napominje kako “pravila moraju postojati”. •
... usput: u njemačkoj je uveden novi pješački semafor, temeljem stradalih mladih mobitelaša pod tramvajima na pješačkim prijelazima u više gradova njemačke, austrije, ... novi semafor ima svjetla na rubovima kolnika, svjetla su ugrađena na vrh rubnjaka kolnika ... pa tko vidi ta semaforska svjetla dok bulji u zaslon svoga novoga komunikacijskog boga, ima šanse izbjeći nalet tramvaja ...