Možda niste znali da je prerada nafte u Hrvatskoj počela već u 19. stoljeću. Već 1856. u Međimurju je zabilježeno ručno vađenje. A onda, 1882., počela je s radom riječka rafinerija. Još je 45 godina trebalo da proradi ona u Sisku, a u Zagrebu prva rafinerija tvrtke Olex počinje raditi 1930. godine.
Rano su poslovni ljudi u Zagrebu shvatili da je u nafti novac. Prva je tvrtka za trgovanje naftom u Zagrebu Vesta, osnovana 1904., ali i ugašena 1906. Ali, 1923. osnovano je Međimursko petrolejsko d.d. čiji je vlasnik Wilhelm Singer dobio prava da eksploatira međimurska i prekomurska polja.
Zvao se Sphinx
Naftu su istraživali i Bitumen te Uljanik, a ovih se krajeva nisu odricali ni naftni divovi. Standard Oil i Shell 20-ih su godina prošlog stoljeća organizirali i prve naftne kartele. No, niska motorizacija nije tražila i suvremenu opskrbu i transport naftnih derivata. Gorivo se moglo kupiti i u servisnim radionicama. Prvo se iz bačvi koje su pristigle iz Rijeke gorivo pretakalo u posude pa u vozilo. Povećanje broja automobila uvjetuje i pojavu benzinskih pumpi, tada još jednostavnih i s jednim točionikom.
Kako nalazimo i u knjizi “Bešte ljudi – ide auto”, jedna takva otvara se u Zagrebu 1932. u Šoštarićevoj 12 blizu Ribnjaka. Njome se koristi privatna zadruga, koja se morala protokolirati kod Kraljevnoga sudbenog stola. Nakon nje, otvara se još nekoliko, u Martićevoj, na Trgu kralja Aleksandra I., kod HNK, na Starčevićevu trgu, na kraju Maksimirske kod mitnice u Dubravi... Bilježimo pumpu i u Vlaškoj te u Podsusedu, bile su ručne, u Zagrebu je elektrifikacija počela tek 1908. Benzin koji se tada mogao kupiti zvao se Sphinx, a uz benzin prodavalo se i ulje Mobiloil te Shell.
Od 1965. i Ina
Od 1947. u Zagrebu se prometom naftnim derivatima bavila tvrtka Jugopetrol, a 1954. osnovana je i tvrtka Croatiapetrol. Te je godine u Zagreb preseljeno i sjedište tvrtke Jugonafta pa su u metropoli postojale tri tvrtke za promet naftom i derivatima. Jugonafta i Jugopetrol spajaju se 1961. u Interpetrol, a 1964. nastaje Trgovina.
Ona će iste godine postati dijelom Ine pod imenom INA Trgovina.
Upravo je na mjestu današnje zgrade Ine bila prva benzinska u Novom Zagrebu. Jedna od najstarijih pumpi u Zagrebu bila je u Jagićevoj ulici, nastala nedugo nakon završetka rata. To je ujedno i prva pumpa koja je Zagrepčanima pružila mogućnost kupovanja goriva cijeli dan i noć.
Ma da, ubih se kupujući raznu robu na vašim a i ostalim benzinskim postajama, bezobrazno visoke cijene artikala me naprosto "oduševljavaju"!