ZET će svoje putnike pristojnom građanskom ponašanju stimulirati mrkvom i batinom – jeftinijim cijenama karata, ali i drastičnim kaznama od 600 do 900 kuna za švercanje u javnom prijevozu.
No, tako visoka kazna mogla bi lako doći pod upitnik zakonitosti uzme li se u obzir slučaj otprije četiri godine kada su na Ustavnom sudu "pale" kazne za parkiranje.
Čak 22 puta skuplja
Tadašnje su kazne za neplaćanje parkinga proglašene nezakonitima jer se po Zakonu o obveznim odnosima za nepodmirenu novčanu obvezu, tj. neplaćanje parkinga, ne može izreći ugovorna kazna.
Tada je zamjenik predsjednice Ustavnog suda Aldo Radolović objasnio da se od vozača koji ne plati parkiranje može naplatiti samo ta nepodmirena naknada i zatezne kamate, no ne može im se uručiti ugovorna kazna 15 puta veća od cijene parkiranja.
– To je isto kao da vas u dućanu uhvate kako kradete čokoladicu, pa vam zbog toga naplate 15 čokoladica – tada je kazao Radolović. Zagrebparking je zakonu doskočio uvođenjem dnevne karte nešto jeftinije od ranijih kazni. ZET-ove će kazne, bez obzira na naziv, biti i više od 20 puta skuplje od dnevnih karata i četiri puta više od sadašnje kazne zvane dopunska karta koja stoji 200 kuna plus cijena pojedinačne karte od 15 kuna. Jednodnevna karta za javni prijevoz stoji 40 kuna, više od 22 puta manje od najavljene kazne za vožnju bez karte. Odvjetnica Lovorka Kušan, jedna od onih koji su Zagrebparkingov pravilnik uspjeli osporiti na Ustavnom sudu, drži da se na ZET može primijeniti ista logika kao za Zagrebparking, te da su najavljene kazne nezakonite.
Uvjeriti građane
– Ne može se predvidjeti odluka suda. Mislim da ni sadašnja Zagrebparkingova dnevna karta ne drži vodu jer nije riječ o usluzi već o prikrivenoj ugovornoj kazni. Ista je stvar sa ZET-om, prikrivena kazna ne može se skrivati iza nečeg što se ne može kupiti kao usluga – drži L. Kušan.
Iz ZET-a poručuju da će se do iduće sjednice Gradske skupštine potruditi smisliti ispravnu pravnu formulaciju te da im je cilj uvjeriti građane da je vožnja bez karte najskuplja vožnja. Na to su ih, poručuju iz vrha ZET-a, ponukali poražavajući rezultati istraživanja prema kojemu se šverca više od 40 posto putnika. Njihovih 145 kontrolora uspije kontrolirati samo jedan posto putnika dnevno.
>>Cijena pokaza ostaje ista, a ZET na svakom putniku zaradio 1,43 kn
>>Ofenziva ZET-a: Švercanje skuplje, kazne i do 900 kuna!