Albert Einstein i Charlie Chaplin. Thomas Magnum i Chuck Norris. Mišo Kovač i Milo Hrnić. Da žene vole muškarce s brkovima, odavno znaju sve velike face, a da drukčije nije ni u životinjskom svijetu, ovoga su studenoga odlučili pokazati i stanovnici zagrebačkoga Zoološkog vrta.
Navigiraju ih u vodi
Svi ponosni vlasnici ukrasa na licu u sretnim su vezama, a u najduži brk ZOO-a zaljubila se Edith, morska lavica, koja s dugogodišnjim partnerom Zagijem već ima petero djece. Opasna su konkurencija morskim lavovima azijske patuljaste vidre, čiji su brkovi najgušći, a hoće li ih netko nadmašiti, vidjet će se potkraj mjeseca. Jer svi djelatnici u ZOO-u odlučili su se ove godine priključiti Movemberu, globalnoj javnozdravstvenoj akciji kojom se tijekom studenoga muškarce potiče da puste brkove i bradu s ciljem osvješćivanja javnosti o tzv. muškim bolestima, u prvom redu raku prostate.
Dlake su još u povojima, pa se, promovirajući Movember, edukatori posluže umjetnim brkom, ali do kraja mjeseca bit će spremni stati uz bok i Abdulu, devi s najgušćom bradom, ali i euroazijskom risu, koji dnevno svojim brkovima posvećuje najviše vremena. I to s razlogom jer brkovi mačkama služe i kao detektori zračnih strujanja, pa im pomažu čak i da u potpunom mraku ulove plijen.
– Brkovi kod životinja nisu samo ukras, već posebni osjetilni organi. Primjerice, vidrama su dlake na bradi i gornjoj usni iznimno važne pri kretanju pod vodom. Tada im je vid oslabljen, ali zato ih brk odlično navigira – objasnila je Ivana Kovarnik Antonović, edukatorica u ZOO-u, koja je otkrila da je najbrkatija i najbradatija obitelj u vrtu ona čupavouhih lemura.
Vraća se moda 70-ih
Daleko od njih nisu ni kapibare, čiji se mladunci rađaju s brkovima i bradom.
– S ponosom ih nose i neke ženke, a najšarmantnija je svakako patuljasta koza – kažu djelatnici ZOO-a, koji se nadaju da će njihovi brkovi, a i oni životinja iz vrta, podsjetiti posjetitelje na njihov godišnji pregled. Upravo to i jest cilj Movembera, pokreta koji je prošle godine okupio oko 330 tisuća sudionika, koji su prikupili više od 60 milijuna dolara za centre za istraživanje raka prostate i testisa diljem svijeta. Pokret je to i koji je ponovno popularizirao bradu i brkove, koji su krasili gotovo svako muško lice sedamdesetih i osamdesetih prošlog stoljeća. Smatralo se tada gusti brk najljepšim dijelom lica, a prema nekim istraživanjima, i danas su muškarci s brkovima privlačniji ženama te čak i zarađuju više od onih koji svoja lica redovito briju. Također, muškarci s bradama, kažu pak druga istraživanja, samopouzdaniji su od onih bez dlaka na licu, a u određenim dijelovima svijeta, od uvrede brku veće ne postoji. Muškarac nije muškarac ako nema brk, vjeruju na Bliskom istoku, gdje su 2003. Irak i Kuvajt zahladili odnose jer je savjetnik iračkog predsjednika prokleo brkove kuvajtskog premijera.