Dok se u Hrvatskoj redovito vode rasprave o tome kako potaknuti izvoz, koji je ključan za gospodarstvo, dvojica Zagrepčana uspjela su na svjetsko tržište plasirati ni manje ne više nego - muzej.
Po sistemu 'ključ u ruke'
Roko Živković i Tomislav Pamuković otvorili su, naime, 2015. Muzej iluzija u Zagrebu te su u manje od tri godine postali najposjećeniji i najuspješniji muzej u metropoli. Zatim su otvorili još jedan svoj muzej u Zadru, a onda su krenuli i s prodavanjem franšiza, prvo u Ljubljani, Beogradu i Beču, a onda i u Muskatu, glavnom gradu Omana, te u malezijskoj metropoli Kuala Lumpuru.
Trenutačno se uređuju muzeji i u Sjevernoj Americi, u New Yorku i Kansas Cityju u SAD-u te u Torontu u Kanadi, koji bi trebali biti otvoreni krajem ljeta. Muzej se širi dalje i po Europi pa se tako otvaraju i u Berlinu, Stuttgartu, Hamburgu, Amsterdamu i Ateni, a osvojit će i Arapski poluotok, Dohu u Kataru, Rijad u Saudijskoj Arabiji i Dubai u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
- Imali smo ideju, otvorili muzej, a ljudi su se jednostavno oduševili, koncept je izvrsno prihvaćen u svim dijelovima svijeta - govori Roko Živković. On i Tomislav Pamuković radili su u svijetu marketinga i medija kada su otvorili muzej s više od 70 iluzija, optičkih varki, holograma, mozgalica, slagalica...
Prednost mu je, kažu, što je namijenjen svim uzrastima, od djece do stogodišnjaka, a osim što je zabavan, u muzeju se uči o zakonima matematike, biologije, fizike, psihologije... U njihovu muzeju jednostavno se ne smije vjerovati vlastitim očima, a svjetski je poznata postala njihova soba u kojoj se jedna osoba smanjuje, a druga povećava.
- Veoma brzo nakon što nam je popularnost narasla počeli smo dobivati upite za otvaranje franšiza - prepričava Živković te dodaje da su on i partner tada krenuli u posao 'izvoza muzeja'. Osobama koje kupe franšizu oni urede cijeli prostor s vlastitim eksponatima po sistemu 'ključ u ruke' te održe edukaciju za zaposlenike o tome kako funkcionira. Nakon toga muzej prepuštaju novome vlasniku.
- Mi se uz vođenje naših muzeja u Zagrebu i Zadru sada bavimo i vlastitom proizvodnjom eksponata. Gotovo 80 posto toga što se vidi u muzejima iluzija diljem svijeta naša je domaća proizvodnja - ističe Živković te dodaje da se u izradi novih izložaka surađuje s arhitektima, dizajnerima interijera, web-dizajnerima...
Možete ih ponijeti i doma
- Svaka od dva do tri mjeseca lansiramo neku novu iluziju. Prvo je testiramo kod nas, a onda ide u svijet, tako da nisu svi muzeji identični, razlikuju se po eksponatima jer mi stalno smišljamo nešto novo - ističu vlasnici muzeja u sklopu kojeg postoji i suvenirnica s raznim iluzijama koje se mogu ponijeti kući.