– Znate vi možda kam se turne pet kuna?
– Ma nigdje, gospođo, nema za turnuti.
– Kako sad nema? Pa mobitel mi je ostal doma! Došla sam samo po unuke, kaj bum sad morala platit kaznu?
– Ma nema kazne. Mislim, ima, ali platit ćemo s mog telefona, dajte registraciju...
Jučerašnji razgovor s gospođom sa Savice nećemo dalje prepričavati jer brojke na pločicama njezina zelenog Clija nitko ne mora znati. Ono što svakako, međutim, treba znati jest činjenica da se na automatima parkiranje u Zagrebu ne može platiti. Ili, točnije, ne može se to napraviti na tristo starijih aparata Zagrebparkinga jer tu je podružnicu Holdinga, čini se, iznenadila fiskalizacija.
Kad će proraditi, ne zna se
Dosta je to teško, znamo, povjerovati jer da će od 1. siječnja ove godine na snagu stupiti novi Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom govori se otprilike od prošlog ljeta, kada je najavljeno da će se samoposlužni uređaji morati spojiti s poreznom upravom, bilo tako da im se ugradi za to poseban softver i program, bilo da se osigura internetska veza koja će sam aparat onda s Poreznom i spojiti. Ni jedno ni drugo, očito, nije se odradilo, a pojasnili su nam to i iz samog Zagrebparkinga. Kazali su da im aparati “podliježu novim odredbama, odnosno obvezi fiskalizacije”.
– Svi naši novi aparati već su prilagođeni novom zakonu, odnosno na njima je moguće kupiti parkirališnu kartu, a oni stariji u fazi su tehničke prilagodbe – kako se na onim crnim uređajima koji su se pojavili u jesen 2018. u središtu grada parkiranje platiti može, a na sivima ne, rastumačili su nam iz te Holdingove podružnice. Podsjetili su i da se na njima nalazi obavijest “na kojoj su ispisani svi ostali načini na koje korisnici mogu kupiti kartu”.
– To su mobilna aplikacija ZgPark, SMS poruka, kiosci Tiska i iNovina te ePK portal, odnosno web-portal podružnice Zagrebparking – nabrojili su, a mi smo pitali i kad će aparati opet raditi. To nam nisu odgovorili. Pitali smo onda i mora li se parkiranje platiti ako aparati nisu u funkciji. E, to se mora, vele.
– Na onim javnim parkiralištima na kojima se nalaze stari aparati koji su u procesu nadogradnje sustava i dalje se naplaćuje parkiranje, samo što kartu privremeno nije moguće kupiti na samom aparatu, već to korisnici mogu učiniti na već spomenute druge načine – kazali su nam u Zagrebparkingu. Onda su još rekli i kako je “bitno napomenuti da je još na snazi mjera besplatnog parkiranja oko zdravstvenih ustanova čiji su osnivači Grad Zagreb ili Republika Hrvatska te da se do daljnjega parkirališne zone neće širiti niti će se cijena parkiranja mijenjati”.
Važno je, slažemo se, ali treba možda napomenuti i da, prema podacima s internetske stranice Zagrebparkinga, u metropoli ima 427 aparata za prodaju parkirališnih karata, što znači da ih trenutačno ne radi 70 posto.
Od proširenja zasad ništa
A kad smo već kod poskupljenja, posljednje je, podsjetimo, bilo u srpnju 2018. godine. Sat parkiranja u prvoj zoni “skočio” je tada sa šest na 12 kuna, u drugoj s tri na pet, a u trećoj zoni sat parkiranja od tada se plaća dvije kune umjesto nekadašnjih kunu i pol. Digle su se tada cijene i u garažama pa sada sat u Tuškancu stoji deset kuna, a bio je pet. U garažama Gorica, Kvaternikov i Langov trg, Petrinjska i Rebro cijena je porasla s četiri na šest kuna, a u onima u Jelkovcu i na Sveticama sat parkiranja je od 2018. tri, odnosno četiri kune.
Što se, pak, proširenja zona tiče, najavljivano je to nekoliko puta posljednjih godina, a neki su dijelovi grada, poput Španskog, naplatu parkiranja i dobili. Govorilo se neko vrijeme i o tome da će se također širiti prva zona, a još jedna trebala se uvesti na zapadu do Rudeša i na istoku do Jelkovca, gdje bi sat parkiranja trebao koštati 75 lipa. Od toga se, čini se, zasad odustalo.
To je sjajan trik da se naplate kazne...