Pilot-projekt razvrstavanja otpada u Zagrebu počeo je u ožujku ove godine i do danas je cijeli grad trebao biti spreman. No to se nije dogodilo.
Odgoda odluka
Odgođena je i naplata odvoza po volumenu prema kojem bi se građanima ova usluga naplaćivala pravednije, a najčešća je isprika mjerodavnih da građani nisu spremni mijenjati svoju svijest pa zato projekt ne uspijeva. No da građani jesu spremni, poručuju sa Zelenog telefona – mreže koja se brine o problemima u okolišu, kojoj su stigle brojne prijave.
– Ma nemam komentara, recikliram već godinu dana, i to sve, od odjeće, obuće, plastike, stakla, papira, elektronike. Cijeli grad moram obići ne bih li našla gdje su kontejneri. U mome kvartu samo su dva, naravno daleko od mene. Ljuti me cijeli ovaj sistem! Neću komentirati okolne države poput Slovenije koja je ispred nas jedno 10 godina, malo sam i rekla – komentar je koji je Zelenom telefonu uputila jedna Zagrepčanka.
A da su i drugi zabrinuti za ono što ih okružuje, govore podaci koje je Zeleni telefon stavio u svoje godišnje izvješće. Od ukupnog broja prijava iz cijele Hrvatske, njih 1248, čak 786 bilo je od građana Zagreba, a većina njih prijavila je otpad.
Foto: Thinkstock
Plastika, staklo, tekstil i biootpad nemaju se gdje odlagati iako je većinu toga moguće reciklirati, a problem je i što se otpad ne odvozi redovito.
– Teoretski se može iskoristiti četiri petine kućnog otpada. Zakonom je zabranjeno otpad koji se može iskoristiti odložiti na odlagalište. Upravo zato treba uvesti odgovorno gospodarenje otpadom – kritika je Zelenog telefona.
Najviše su se javljali stanovnici Donjeg grada koji su kao i lani prijavili najviše problema s odlaganjem otpada, prometom, uništavanjem zelenila u četvrti pa su time opet postali i najsavjesniji kad je riječ o tim problemima.
– Ukupno smo primili 12 prijava više nego u 2013. godini. Visok broj prijava na Zeleni telefon pokazuje da se građani savjesno odnose prema okolišu. Osim toga, građani su jednostavno izgubljeni u velikom broju institucija i inspekcija te ne znaju kome bi se obratili naročito kada ih institucije počnu slati s jednog broja na drugi – zaključak je koji je dala Gordana Klarić, voditeljica programa Zelenog telefona.
Tražile su se informacije
Stanovnici Trnja zauzeli su drugo mjesto iako su lani bili na desetom, a na zadnjem je mjestu četvrt Brezovica. Zvali su samo 15 puta, a najviše ih je zanimalo što učiniti s otpadom.
Osim što su prijavljivali odlagališta otpada, građani su na telefon tražili i korisne informacije. Tako ih je zanimalo sve o obnovljivim izvorima energije, postavljanju solarnih ploča na krov, gdje odložiti staro računalo koje još uvijek radi, kako građani mogu sudjelovati u izmjenama generalnog urbanističkog plana...
>>Stručnjaci će izmijeniti iskustva, nešto možda primijene i u Zagrebu