Činjenica je da ne vozim samo od točke A do točke B. Uživam osjećati reakcije automobila na cesti, kako postajemo jedno. Govorio je nekoć tako o svojem limenom ljubimcu slavni talijanski vozač trkaćih automobila Enzo Ferrari. Njegovo prezime danas nosi jedna od najskupocjenijih marki automobila na svijetu koja se rijetko viđa na ovdašnjim cestama.
I Zagrepčani mu iskazuju divljenje, sudeći prema komentarima ljubitelja automobila, no rijetko kada će se takva “makina“ vidjeti na asfaltu metropole. Ali zato su, prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, u Gradu Zagrebu na vrhu ljestvice najpopularnijih marki automobila s njemački Volkswagen, i to 2008. godište, Opel, 2007. godište, te francuski Renault, također star 12 godina.
Odnos cijene i kvalitete
– Te marke imaju svoje komforne i kompaktne klase. Oni su ujedno i najprodavaniji. Ljudi ih vole jer su pristupačni prosječnom čovjeku, a i dobar je omjer cijene i kvalitete – govori Marko Šoštarić s Prometnog fakulteta.
Za petama trojstvu na vrhu je i Škoda, češka firma s gotovo sto godina tradicije. Iza nje je, pak, omiljeni francuski proizvođač Peugeot. A na šestom je mjestu američki automobilistički koncern Ford čijem se osnivaču Henryju Fordu pripisuje da je prvi uveo masovnu proizvodnju velikom broju ljudi dostupnih automobila, na pokretnoj traci. Nakon njega slijedi Mercedes-Benz, njemačka marka koja, osim luksuznih automobila, proizvodi i autobuse, kamione te dostavna vozila.
Među najzastupljenije marke ulaze i još jedan francuski div, Citroën, te njemački BMW. Top deset zaokružuje germanski elegantni gigant Audi, koji je dokaz, kažu Zagrepčani, da se ljubav ponekad ne iskazuje samo jednim prstenom, već i četirima. MUP je, uz zanimljive podatke o automobilskim preferencijama stanovnika metropole, izdvojio i podatke o broju registriranih automobila na području Grada Zagreba.
– Prošle ih je godine, primjerice, bilo 40.215, a prije pet godina ta je brojka bila gotovo upola manja, 21.733 – vele nam iz MUP-a.
I žena je sve više na cesti
Iako muškarci najčešće imaju posebnu povezanost s limenim ljubimcima, i žene se sve više okreću toj industriji kako zbog potrebe tako i zbog strasti. Tako je sada dvostruko više žena vlasnica novoregistriranih automobila nego prije pet godina.
– Godine 2019. godine zabilježili smo 12.080 muškaraca te 6271 ženu vlasnike novoregistriranih automobila. Četiri godine prije toga situacija je bila drugačija. Novoregistrirane automobile posjedovala su 6754 muškarca i 3372 žene – kažu podaci MUP-a.
Što se, s druge strane, same kulture vožnje tiče, profesor i stručnjak s Prometnog fakulteta u Zagrebu Marko Šoštarić smatra da su Hrvati generalno, uspoređujući s razvijenim zapadnim europskim zemljama, na nižoj razini.
– Automobili se danas sve više koriste iako se potiče okretanje biciklizmu i javnom prijevozu, a svaki bi se vozač trebao prisjetiti pravila – zaključuje.
A zašto ne donesete i statistiku koliko Zagrepčana vozi automobil sa DA registarskim oznakama... Slika bi bila kompletnija