Demokratičnost, jednakost i socijalna pravednost njihovi su motivi. U svoje redove primaju sve, od umirovljenika, nezaposlenih, studenata i radnika, a jedini uvjet za sudjelovanje u akcijama neformalne inicijative “Ne plaćam!” jest stranačka nepripadnost. Naime, upravo taj presjek građana odgovoran je za veliku akciju obljepljivanja tramvajskih stanica u metropoli. U grupama po dvoje u nedjelju navečer obišli su cijeli grad, i svih 256 tramvajskih stanica pretvorili u svojevrsne prosvjedne stupove s kojih poručuju “nemojte platiti javni prijevoz”, a glavni im je zahtjev besplatan prijevoz za sve građane.
Čemu novi tramvaji?
– Ne vodimo rat protiv kontrolora ili vozača nego protiv derneka rastrošnosti vodstva Holdinga, politike koja nas je dovela u ovu situaciju. Glupost je da se ZET ne može održati bez poskupljenja. Pa što su bili potrebni novi tramvaji kada u Pragu i Beču voze tramvaji stari 40 godina. Besplatan prijevoz nije bauk. U Tallinnu je gradonačelnik raspisao referendum o tom pitanju, a više od 80 posto građana bilo je za – kaže Tvrtko, 24-godišnji student ekonomije, jedan od šest predstavnika inicijative s kojima smo se našli u ponedjeljak navečer.
Kao i u Beogradu i Ljubljani, bore se za, kako kažu, dostojanstvo naroda, a uzori su im grčki, španjolski i švedski borci za pravdu, a od nasilja, naglašavaju, zaziru.
– Grčki je narod reagirao na situaciju, ali je vrlo teško da se to dogodi kod nas. Mi smo protiv svih oblika nasilja, a akcijom za besplatni javni prijevoz želimo spriječiti eventualne nasilničke situacije – tvrdi Gustav, 29-godišnji obrtnik.
ZET: Švercera nema više
Kao i ostali, svoj puni identitet ne želi otkriti. Tvrdi da je za to prerano te da im nije cilj stvoriti medijske zvijezde iz pojedinih članova. Važno im je zadržati depersonaliziranu, fluidnu bazu, da su građani na njihovoj strani.
Dok su u nedjelju navečer polijepili 800-tinjak plakata koje su dobili vrlo povoljno zahvaljujući sponzorima/članovima, građani su, prepričavaju, reagirali pozitivno. Negativnih reakcija nije bilo.
– I prije poskupljenja tramvajski je prijevoz bio preskup. Prema informacijama koje imamo izravno iz ZET-a, ta tvrtka može funkcionirati i da karta stoji manje od četiri kune. Loše su poruke vlasti koja je donijela odluke koje pogoduju manjini kojoj sami pripadaju – ističe Marija, Splićanka koja radi u Zagrebu, i jedna od prvih članova inicijative “Ne plaćam!”.
Osim harača ZET-a, na piku imaju i poskupljenja struje i vode, a razumijevanja imaju i za probleme studentske populacije. Koje će biti sljedeće akcije, kažu nam, ovisi isključivo o reakciji građana i odazivu akcijama.
Međutim, kako se čini, ZET za sada ne bilježi porast broja švercera te aktivistima poručuje da se bore na krivi način.
Banda bosanska,lopovska,zetovska...platiš godišnju kartu i uredno ti uzmu novce...a onda ti dođe kontrolor i kaže ti da karta (kupon) ne vrijedi jer se nisi registrirao kod ulaska u vozilo.Mamu im banditsku...stave te u isti koš s popišanim klošarima koji im se vozikaju po cijele dane a ne usude ih se ni pogledat...onaj koji kupi kartu štanca ju jednom pri ulasku u tramvaj ili autobus,a drugi ko kreteni moraju trčat na je..ni štancomat kod svakog presjedanja...ali bitno da oni imaju raznorazne benificije...