Autoškole upisuju previše kandidata u odnosu prema broju instruktora, pa polaznici na red za vožnju dolaze svaki treći ili četvrti dan, žale se budući vozači. Sukladno tome, 30 sati vožnje kandidati odrade za otprilike četiri mjeseca, a kad se tome dodaju sati teorije i prva pomoć, osposobljavanje kandidata nerijetko traje i pola godine. Premda u autoškolama kažu da je povećanje neznatno, u HAK-u tvrde kako im je promet porastao otprilike 40 posto.
- Moj me instruktor jedva uspije ugurati u jedan tjedni termin. Imao sam namjeru vozački položiti do ljeta, a sad ću biti sretan uspijem li do jeseni uopće odvoziti 30 sati - žali se Ž. L. (podaci poznati redakciji).
Voditelj HAK-a Nenad Zuber vjeruje kako porast broja kandidata ima veze s novim Zakonom o sigurnosti prometa i rigoroznijim pravilima za mlade vozače. No, napominje, kandidati upravo razdolje prije ljeta ili Božića najčešće odabiru za polaganje vozačkih ispita.
- Test o prometnim pravilima lani je polagalo prosječno 4710 kandidata mjesečno, dok je prosjek u prva četiri mjeseca ove godine 6958, odnosno 47 posto više. Na vožnju je izlazilo prosječno 5168 kandidata, a trenutačno je stanje 7148, odnosno 38 posto više - veli N. Zuber.
Statistike o stvarnom broju polaznika nesumnjivo su i veće jer se spomenuti podaci odnose samo na kandidate koji su izašli na ispit, a ne na one koji još slušaju nastavu ili odrađuju satove vožnje. Unatoč tome, u većini autoškola tvrde kako posluju uobičajenim tempom ili tek sa deset ili 20 posto većim brojem kandidata.
- Neke su škole iskoristile galamu oko novog zakona, pa su masovno upisivale kandidate. Mi poslujemo jednako kao i prije, a naši kandidati redovito voze - kaže Marinko Bošnjak iz autoškole "Siget".
Jedan bi instruktor, objašnjavaju u HAK-u, trebao na mjesec osposobiti šest do sedam kandidata s fondom od 30 sati.
- Svaka škola trebala bi imati dovoljno instruktora kako bi nesmetano realizirala nastavni plan. U situacijama poput ove, kad mnogi nastoje položiti vozački prije uvođenja privremene dozvole, škole su vjerojatno ocijenile da je riječ tek o trendu, pa ne uzimaju nove ljude. HAK im, međutim, ne može ograničiti upisne kvote - kaže N. Zuber napominjući kako smatra da provedba ispita, unatoč većem broju kandidata, neće doći u pitanje.
HAK, kako kaže N. Zuber, ne namjerava staviti ključ u bravu tijekom godišnjih odmora i prekinuti ispite, no ipak će se, kao i svake godine, raditi smanjenim kapacitetom.
D. Ćuk