Evo još jednog! Tako su podrhtavanje i vibraciju kuća komentirali stanovnici Gračana kad je prije nekoliko dana iznad njihovih glava protutnjala prva gondola s donje stanice žičare. U prvi mah, kažu, pomislili su da je potres, no ubrzo ih je buka drukčija od one na koju su već navikli razuvjerila.
– Čuje se kao da vam tenk prolazi pored kuće – govori Dubravka Štrković, koja posljednje dvije godine “nadgleda” radove na trenutačno najskupljem gradskom projektu. Njezina je kuća u Ulici Gračansko Dolje tik uz zdanje pa je s balkona svakog dana gledala kako joj se vizura mijenja. Vesele se, dodaje Marijan Kos, predsjednik Mjesnog odbora Gračani, što će konačno dobiti žičaru koja je potrebna i cijeloj metropoli, no kad se počela graditi nisu očekivali da će tako “narasti”.
Koliki je konačni ceh
– Mi je u Gračanima zovemo “megalomanska ljepotica”. Donja postaja prevelik je objekt na toliko malom zemljištu, koji ima 13.800 četvornih metara, a sagrađen je na 5600 kvadrata – kaže Kos. Buka koja se trenutačno širi oko žičare, dodaje, posljedica je testiranja brzine, a ostane li tako glasno, MO će tražiti i intervenciju državnog inspektorata.
– Loše su izveli i promet oko donje stanice. Gračanska cesta, koja ide uz nju, prolazi kroz dva parkirališta, a još će ovdje izlaziti iz podzemne garaže. To je županijska cesta koja je transverzala od istoka do zapada, ovuda se voze i oni koji iz Dubrave idu prema centru – kaže Kos. Novom regulacijom Gračansko Dolje trebalo bi postati jednosmjerno, što ne paše stanovnicima, pa su pokrenuli i peticiju. Obilazno zbog trenutačne regulacije mora i Berislav Banić, koji živi iznad tunela.
– Moramo okolo-naokolo do škole, dućana, za sve nam sad treba dvostruko dulje. A kad smo kod kuće, ni onda mira, “skačemo” čim krenu kabine – ističe Banić.
Za vikend, može se čuti u kvartu, gradonačelnik Milan Bandić otvara rotor izgrađen uz žičaru, a potom slijedi i njezino puštanje u promet koje planiraju, prema najnovijim najavama, u prvom tjednu siječnja. To je i još jedna odgoda jer je Bandić nedavno govorio da će žičaru otvoriti prije Adventa, ali sad kaže da će cijelog prosinca biti probne vožnje.
– A prva službena bit će “kak se šika”, s najboljim skijašima svijeta i gradonačelnikom i premijerom, ako bude našao vremena, u prvoj kabini. Najbolji skijaši svijeta će biti u 48 kabina po 10 ljudi, to je 480 ljudi, plus Zagrepčani koji budu imali sreću biti u prvoj vožnji. Znači, prva službena vožnja prvi tjedan siječnja – rekao je nedavno Bandić, koji se jučer i sam došao uvjeriti kako voze gondole, a na idućoj će Skupštini morati podastrijeti i podatke o ukupnoj vrijednosti žičare. I sve anekse ugovora, izvođače, izvore financiranja te podatke o korištenju kredita, no potiho je to već učinio.
Čeka se 13 i pol godina
Na internetsku stranicu Grada postavljen je cijeli “referat” o projektu, pa piše i kako je sve počelo 25. siječnja 2019. Prva je lopata, dakle, “zakopana” 11 i pol godina nakon što je u srpnju 2007. na staroj žičari detektiran kvar na elektromotoru za koji se procijenilo da se ne isplati popravljati. Godinu prije na javnom je natječaju odabran i glavni izvođač, GIP Pionir, s najpovoljnijom ponudom od nešto manje od 300 milijuna kuna. No, u međuvremenu se, kako su objasnili, zbog nepredvidivih troškova, ceh popeo na 514 milijuna. Toliko, točnije, stoji gradnja, no tu su i ostali troškovi poput projektiranja, priključaka na infrastrukturu, sanacije klizišta, krčenja šume...
Trasa nove žičare bit će duža od stare, iako će većim dijelom ići istim putem, a gondole su predviđene za prijevoz najviše deset osoba te opremljene grijanim sjedalima, WiFi-jem, videonadzorom. Ostvare li se zadnje najave, pak, otvaranje ćemo dočekati 13 i pol godina nakon što je prestala voziti stara, a koliko će koštati karta, još nije poznato.
Klasika, stare babe i dedeki se vazda na nekaj bune. Po cijele dane paze tko prolazi po ulici, čija djeca se igraju, tko kome zalazi u kuću, bore se da u svakoj ulici ima bar pet uspornika, i zovu policiju čim netko slavi rođendan nakon 20 sati.