Svatko tko je pogledao uznemirujuću snimku koja se počela širiti društvenim mrežama ubrzo nakon nesreće pomislio je vjerojatno isto: zašto, pobogu, netko to radi i je li vozač normalan? Vrlo brzo doznali smo da je problem puno širi, odnosno da nije riječ o pojedincu kojem se dogodila nesreća, već da je i dvjestotinjak okupljenih u petak navečer na kobnom parkiralištu bilo s razlogom.
A razlog je takozvani "car meet": ljubitelji brzih automobila svakog se vikenda sastaju po Zagrebu i odmjeravaju čiji je veći, brži i jači automobil. Prati ih i publika koja nerijetko broji i više od 100 ili 200 ljudi. Službena organizacija ne postoji, saznajemo od upućenih, već se sve odvija spontano, odnosno sudionici mjesto i vrijeme susreta dogovore putem grupa na društvenim mrežama. Nesreća u petak tako je samo skrenula pozornost javnosti na ono što se, izgleda, događa već mjesecima, pa i godinama.
GALERIJA: Fotografije s mjesta strašne nesreće u Buzinu
Demonstracija sile i obijesti
Sve je kod Supernove i te večeri počelo uobičajeno, saznajemo od upućenih izvora. BMW-i, Audiji, Ferrariji, Mercedesi i drugi luksuzni automobili počeli su se okupljati pri kraju radnog vremena šoping-centra na velikom vanjskom parkiralištu. Osim vozača, stigli su i njihovi prijatelji, ali događaj koji se očito više puta do sada organizirao okuplja i gledatelje, čemu svjedoče i stolci na rasklapanje koje je dio publike donio kako bi uživao u oktanskim uzbuđenjima.
Stigao je u jednom trenutku i vozač Mercedesa AMG s više od 500 konjskih snaga, a upućeni u događanja i očevici svjedoče da se od početka ponašao problematično i divljao automobilom. Nažalost, u 22 sata i 5 minuta sve je kulminiralo. Vozač je krenuo na "krug", obišao je glavni kružni tok na ulazu u trgovački centar te pri izlasku naglo ubrzao (tom modelu od 0 do 100 treba 3,8 sekundi).
VIDEO: Vožnja koja je prethodila stravičnoj nesreći u Buzinu
Prometni stručnjak Željko Marušić napominje da ovako snažan automobil u pogrešnim rukama može ubiti više ljudi od pištolja. Da su ovakve nesreće plod čiste obijesti, kaže i sudski vještak za promet s višegodišnjim iskustvom Goran Husinec.
– To je demonstracija sile i pokazivanje obijesti pred društvom koje je pošlo po zlu i dogodila se tragedija. Još me više čudi jedna stvar: hrpa ljudi koja bezbrižno stoji i gleda kako netko iz obijesti uništava svoj automobil te time pokazuje svoj status u društvu. Strašna tragedija iz čiste gluposti – jasan je Husinec. Vozač, u ovom slučaju 23-godišnji Jan Ehrlich, uhićen je i ispitan te se trenutačno nalazi u policiji koja će protiv njega podnijeti kaznenu prijavu. Preliminarni rezultati pokazali su da nije imao alkohola u krvi, a na pitanje otkud mu uopće takav automobil odgovor je ponudio njegov otac.
– Bavi se preprodajom auta, a ja sam mu dao početni kapital, znam da voli brzo voziti, ali ovo mi je šok jer inače ne radi takve cirkuse – kazao je Janko Ehrlich-Zdvořák, inače predsjednik udruge Spinalne ozljede Zagreb. Pitanje koje ostaje neodgovoreno jest kako ovo spriječiti u budućnosti? Policija, sudeći prema današnjoj konferenciji, sliježe ramenima tvrdeći da nema ništa ilegalno u takvim susretima dok ne počnu divljati, a iako je 23-godišnjak recidivist s nizom prekršaja u prometu, nije im ranije bio zanimljiv.
VIDEO: Policija iznosi detalje o stravičnoj nesreći u Buzinu
Što se tiče odgovornosti trgovačkog centra, na naš upit kazali su da u slučaju bilo kakvog službeno nenajavljenog okupljanja u blizini njihovih centara njihova služba sigurnosti automatski kontaktira policiju, što je učinjeno i ovaj put, međutim policija je stigla prekasno, a i kada stigne, sudionici "car meeta" samo promijene lokaciju i tako u krug. Začarani krug trajat će sve dok sustav ne počne aktivno pratiti što se događa s mladima na društvenim mrežama, smatra sociolog Ivan Balabanić.
– Riječ je o ekstremnom ekshibicionizmu kojim se neizgrađena ličnost ima potrebu ponajprije dokazivati sebi, a to ostvaruje statusnim simbolima kao što je skupi automobil te skretanjem pažnje ekstremnim ponašanjem. Postojalo je to i prije društvenih mreža, ali njihovim dolaskom publika kao i ljestvica ekstrema se podiže, što smo vidjeli i u drugim recentnim slučajevima – navodi Balabanić dodajući da roditelji u toj dobi ne mogu više u tolikoj mjeri pratiti što im dijete radi, već je potreban sustav koji će raditi dulje od par dana, koliko traje pažnja medija i javnosti. Ovakvi susreti postali su učestali tijekom i nakon pandemije, pojašnjavaju upućeni, a iskusni psihijatar Darko Lubura detektira razlog.
Treba naučiti čemu služi auto
– Pandemija je kreirala strah koji je u razdoblju nakon ugroze rezultirao kolektivnim otpuštanjem moralnih i svih drugih kočnica. Nije ovo jedinstven slučaj, ali činjenica da je uhićena osoba recidivist govori o razini obijesti, ignoriranju zakonskih i društvenih odredbi, ne samo adrenalinskoj motiviranosti, nego, usuđujem se reći, i nekim crtama sociopatskog ponašanja – ističe Lubura napominjući da represija nije ključ, već sveobuhvatna prevencija, i to ne samo policije, već i obrazovnih ustanova koje moraju psihologe približiti mjestima gdje su mladi ljudi i detektirati okidače za ovakvo rizično ponašanje prije nego što se dogodi tragedija.
VEZANI ČLANCI:
– Pojednostavljeno, treba ih naučiti čemu služi auto – zaključuje psihijatar. Na kraju, proslavljeni hrvatski reli-vozač Juraj Šebalj poručuje da se muškost dokazuje u automotosportu, a ne po parkinzima trgovačkih centara.
– Pozivam sve da dođu gledati pravu sportsku utrku, a jedna takva s 49 godina tradicije upravo se održava ovaj vikend. Podržite sport, a ne takve aktivnosti – zaključuje Šebalj.
VIDEO: O užasnoj nesreći u Buzinu govori gradonačelnik Tomislav Tomašević
Ponavljam se, ne utrkuje se pošteni radnik koji si je jedva skupio za polovnu Opel Corsu. Utrkuje se balavurdija koja ne razumije vrijednost rada i vrijednost novca jer sve dobiju na tacni, ne mogu se nigdje dokazati, osim s činjenicom da imaju novca.