Usavršili su neki Zagrepčani gotovo sve tehnike skrivanja od kontrolora i načine višestrukog “cvikanja” karte, a čak su po potrebi progovorili stvarne, ali i izmišljene jezike u pokušaju glumljenja turista.
Teško je dosjetiti se nečega što još nije isprobano, a sve da bi se izbjeglo plaćanje karte ili pokaza ZET-u. Iako je riječ o prijevari, činjenica je da je “švercanje” zagrebački fenomen u kojem su građani postali maheri, a tehnike se prenose poput malih narodnih mudrosti.
No, kome su te mudrosti zapravo potrebne i zašto se koriste? Neupitno je da u današnje vrijeme nije lako izdvojiti novac, no karta za autobus ili tramvaj stoji 10 kuna, a neki, poput nezaposlenih, umirovljenika, učenika i studenata imaju pravo i na besplatan prijevoz ili popust.
Na pitanje zašto se onda ipak švercaju, građani spremno odgovaraju – iz principa. Naime, kupnja i poništavanje karte za mnoge je odavno prestao biti samo način plaćanja prijevoza. Postao je to svojevrsni način izražavanja nezadovoljstva građana koji već godinama imaju osjećaj da ih se ništa ne pita.
Njihova participacija u političkom životu ne ide dalje od davanja glasa na izborima svakih nekoliko godina, ako i toliko. Ako ih nešto muči, mogu poslati žalbu instituciji kojoj ne vjeruju pitajući se hoće li itko njihovo mišljenje uopće čuti. Mišljenje da bi se trebala popraviti rupa na cesti, da je nepostojeći pločnik na putu do škole opasan i da u kvartu nedostaje vrtić… Problem do problema, a odgovora nigdje.
Za građane koji svakodnevno koriste javni prijevoz našla se tu tek mogućnost odabira između poništene karte koja poručuje – “da, slažem se s gradskom politikom” ili švercanja. ZET se tako našao kao sredstvo za preusmjeravanje protesta građana, a rezultat je stalno nadmetanje između Zagrepčana i ZET-a iz kojeg, zapravo, ne profitira ama baš nitko.
ZET gubi novac, građani riskiraju kaznu, a njihovu poruku o nezadovoljstvu primila je tek jedna tramvajska ili autobusna karta koja im je, čini se, ipak bliža od nepristupačnih institucija.
Jedna stanica u Hž je 9 kn . U Zet dvije stanice su 1000 m . Propjesacite i kroz 13 min pjesacenja dvije stanice ustedjet cete 10 kn .