Tračnice vlaka prikrivene krvlju, udovi i tijela nepomično su ležali po cijelom dijelu kolodvoru gdje su bili prevrnuti vagoni, a u mrklom se mraku čuo tek pokoji vrisak preživjelih. Zvuče kao prizori iz kakvog horor-filma, ali nisu. Dogodilo se to, nažalost, u metropoli i to na današnji dan točno prije 47 godina kada je kod Glavnog kolodvora ekspresni vlak, koji je vozio na relaciji Atena – Zagreb – Dortmund, prevelikom brzinom doletio u zavoj i izletio iz kolosijeka.
Najveća je to željeznička nesreća u Hrvatskoj, ali i jedna od najtragičnijih na kontinentu. Poginulo je 167 osoba, 90 ih je lakše i teže ozlijeđeno, a velik dio njih nisu nikad mogli identificirati zbog, kako su tada pisali mediji, krađe dokumenata stradalih te neprepoznatljivosti tijela od težine ozljeda. Oni koji su smrtno stradali pokopani su u zajedničku grobnicu na Mirogoju, a lokomotiva "vlaka smrti" danas se čuva u Hrvatskom željezničkom muzeju.
– U vlaku je bilo i stranih državljana. Neki su se vraćali s godišnjih odmora, a neki su išli na posao. Na stajalištu u Slavonskom Brodu ušlo je pedesetak putnika. Među njima je bila i nastavnica koja je mojoj djeci predavala u osnovnoj školi u Varšavskoj. Jedan prst koji sam pronašao bio je njezin. Identificirao sam je uz pomoć otiska – kazao je kriminalistički tehničar koji je tada svjedočio tragediji Ljubomir Gudelj za Večernji list 2014. godine dodajući kako "toliko mrtvih na jednome mjestu nikada nije vidio".
Što se same nesreće tiče, do nje je došlo, kako se pisalo, zbog izmorenosti strojovođa koji su u tom trenutku već odradili smjenu od 45 sati. Unatoč tome što je utvrđeno da su bili preiscrpljeni i zakasnili s reakcijom te usporavanjem vlaka, odgovornost za nesreću snosili su Nikola Knežević, koji je osuđen na 15, i njegov pomoćnik Stjepan Varga, osuđen na osam godina zatvora.
A valja napomenuti kako zato prema današnjem Pravilniku o radnom vremenu izvršnih radnika u željezničkom prometu radno vrijeme strojovođe ne smije trajati dulje od 10 sati.
"Radno vrijeme izvršnog radnika koji upravlja vučnim vozilom vlaka za prijevoz putnika u jednoj smjeni ne smije trajati dulje od 10 sati. Neprekidno upravljanje vučnim vozilom vlaka u jednoj smjeni ne smije trajati dulje od 6 sati. Pod neprekidnim upravljanjem smatra se vrijeme vožnje, manevriranja i stajanja u kolodvoru do 10 minuta", stoji u Pravilniku.
Iako sam onda bil kikić, sećam se još zvukova sirena koje su se čule po celom gradu! Grozno je bilo! I samo informacija novinarki: nije izletio u zavoju nego je prebrzo išao preko skretnica i vagoni su iskočili iz tračnica!