Novi sustav plaćanja vrtića u Zagrebu najviše će "udariti" po džepu srednji sloj iako je gradonačelnik Milan Bandić, uz propisane cijene, omogućio i dodatne povlastice. Prijedlog je takav da se u SDP-u, koji ima većinu u Skupštini, boje da će pred javnosti morati braniti njegovu ideju.
No, SDP će morati odobriti proračun s kojim se ne slažu. Naime, ne izglasa li se proračun, gradonačelnik ostaje na svojoj poziciji, a raspušta se Skupština, što SDP-u nikako ne ide u prilog.
Vrtići će se plaćati po "ljestvici" cijena, no popusti i poštovanje socijalnog statusa dodatno će spustiti cijenu vrtića. Primjerice, četveročlana obitelj koja ima mjesečna primanja osam tisuća kuna boravak dvoje djece u vrtiću platit će 300, a ne 400 kuna (za svako dijete po 200) jer na drugo dijete imaju popust od 50 posto. Jednaka obitelj čije je mjesečno primanje 13 tisuća kuna platit će za dvoje djece 1200 kuna, a obitelj sa 18 tisuća kuna 1500 kuna. Ako im se "dogodi" i treće dijete, plaćat će istu cijenu, jer treće i svako iduće dijete imaju pravo na besplatan vrtić bez obzira na primanja. Samo 200 kuna plaćat će roditelji za dijete koje ima barem dvoje braće školske dobi bez obzira na to kolika su im primanja.
>>Gradonačelniče, kupovinom birača upropastili ste naš Zagreb
Obrtnici umaknuli
Nepravednim se može smatrati što obitelji s najvećim primanjima, koje najviše daju u proračun, nemaju ni simboličnu subvenciju. No razumljivo je da zbog neuređenog sustava na državnoj razini nisu uspjeli približiti se pravednoj raspodjeli. Primjerice, vlasnik tvrtke, kao i samostalni obrtnici, može biti prijavljen na iznos manji od njegove zarade koja je administrativno "zamagljena" u poreznoj upravi te će vrtić plaćati jeftinije nego prosječna radnička obitelj. U gradskoj upravi objašnjavaju da nisu mogli smisliti bolji model jer imovina građana nije sistematizirana i vidljiva preko OIB-a, čija je svrha bila upravo to. Usto, Porezna uprava ne da gradu uvid u podatke pa je situacija apsurdna. Roditelji moraju plaćati administrativne troškove porezne kartice iako se gradu može omogućiti elektronički uvid. Smiješna situacija je u Ilici 25, gdje su na istoj adresi Porezna uprava središta grada i Gradski ured za obrazovanje, pa roditelj na jednom šalteru plaćaju dokument koji će predati nekoliko metara dalje.
Plaćaju izgrađene ceste
Iako u proračunu za iduću godinu teškom 6,79 milijardi kuna, koji je gotovo preslik rebalansiranog proračuna za 2010., nema kapitalnih investicija, pročelnik za izgradnju Davor Jelavić najavljuje željno iščekivani vrtić i školu. Planirana se gradnja vrtića i škole u novom naselju Vrbani, američka škola u Brezovici i vrtić na Kajzerici. Jelavićev ured, u kojemu su koncentrirani najbitniji investicijski poslovi, dobio je 1,85 milijardi kuna i veći je za 300 milijuna kuna od ovogodišnjeg. Toliko je povećan budžet za održavanje i gradnju javnih i nerazvrstanih cesta, a koji sa sličnim poslovima čini više od polovice novca tog ureda. No ne treba očekivati gradnju novih prometnica.
Razlog je tom povećanju to što su Gradu na naplatu stigle već sagrađene ceste, a koje su na temelju ugovora o predfinanciranju sagradili sami investitori, a Grad im se obvezao novac vratiti u roku pet godina. Ured za gospodarstvo smanjio je tridesetak posto sredstva za poticanje poduzetništva. Razlog je to što je morao izdvojiti 25 milijuna kuna za deponij za zbrinjavanje mulja s pročistača voda. Pročelnik Ladislav Prežigalo procjenjuje da će to koštati i više, a nada se da će se u rebalansu poduzetnicima vratiti novac.
Bandić je već najavio rebalans za prvo polugodište iduće godine, a ne bi ga iznenadilo ni da budu i dva. Još ne zna kako će novi sustav subvencioniranja vrtića, umirovljenika i javnog prijevoza utjecati na proračun. O tome će ovisiti i hoće li se iduće godine smanjiti subvenciju ZET-u Zagrebačkog holdinga, a koji je za 2011. trebao dobiti standardnu "subvenciju" od gotovo dvije milijarde kuna. Ako se odluče smanjiti Holdingu novac, ugrozit će njegovo poslovanje bez obzira na smanjenje broja ljudi koji imaju pravo na besplatan prijevoz, odnosno porast putnika koji će prijevoz plaćati. Naime, Grad je kroz četiri godine za subvenciju besplatnog prijevoza davao manje novaca od tržišne procjene troška prijevoza zbog čega je Holding izgubio više od 700 milijuna kuna.
>>Ovdje pogledajte prikaz Bandićevog prijedloga proračuna
Ovo je presmješno. Vrtić po dijetetu košta za sve ljude isto! Ne košta više za dijete čiji su roditelji uspjeli zaraditi više. Prestrašno!