Nedavno je Gradski ured za promet izvršio pregled biciklističke infrastrukture na dijelu preko Mosta slobode i dalje Avenijom Većeslava Holjevca do Avenije Dubrovnik te utvrdio nedostatke. Nakon toga riješili su problem. No, iako kažu da je sve u skladu s pravilima struke te da je za novu regulaciju nadležno Ministarstvo dalo suglasnost, sudionici u prometu, biciklisti i pješaci, negoduju.
Naime, na raskrižju Avenija Većeslava Holjevca – Antallova – Damira Tomljanovića Gavrana nije baš jasno tko ima prednost dok čeka zeleno na semaforu jer je sve obojeno crvenom bojom. Mali prostor ostao je za pješake, a na tome mjestu je često velika fluktuacija ljudi. Prema fotografijama koje smo dobili, pješaci su zbunjeni jer ne znaju gdje trebaju stati, u crveno područje ili izvan njega (za njih je predviđen mali prostor), i tko ima prednost pri prelasku ceste. Na ta pitanja potražili smo odgovor.
Iz Sindikata biciklista kažu da ovo nije jedini slučaj u Zagrebu. Problem čini i staza koja je napravljena u blizini Jaruna na Horvaćanskoj cesti, što pokazuje da je odgovornima iz Grada, kažu iz Sindikata, ovakvo bojenje nogostupa i oduzimanje prostora pješacima normalna stvar unatoč brojnim upitima medija i negodovanju građana.
Na pitanje je li po pravilima struke stanje staze kod Bundeka, iz Sindikata biciklista kažu: "Kao i većina staza u Zagrebu, ni ova nije propisno izvedena jer nema smislen početak ni završetak staze, tj. nije spojena s ostatkom mreže biciklističkih staza. Nekoliko desetaka metara istočnije od ovog raskrižja nalazi se prekid staze koji je nepropisno izveden. Također, kada se uz pješačku površinu predviđa biciklistička staza, zbog slijepih i slabovidnih osoba potrebno je izvesti razgraničenje od nogostupa denivelacijom od najmanje tri cm, zelenom površinom, tipskim elementom ili sl., zbog čega staza ne samo da nije po pravilima struke nego može i stvoriti potencijalno opasne situacije." Na ovo, kao ni na druge nepravilnosti vezane uz biciklističku infrastrukturu, Policijska uprava zagrebačka ne reagira niti kažnjava odgovorne, dok istodobno dijeli kazne biciklistima, dodaju iz Sindikata biciklista.
Odgovor smo potražili i kod Marka Šoštarića, profesora na zagrebačkom Prometnom fakultetu.
"Trebalo bi pješački prijelaz („zebru“) iscrtati i preko biciklističkog traka. Tako bi se definirala zajednička površina kojom se koriste i biciklisti i pješaci, reguliralo bi se pravilo da biciklisti trebaju propustiti pješake kada oni prelaze preko biciklističke staze. Kada bi se nogostup mogao proširiti na zelenu površinu i zonu raskrižja, onda bi se moglo izvesti i geometrijski malo 'čišće' rješenje. Druga mogućnost jest da se biciklistička staza prekine u zoni raskrižja, ali to ne bi bilo najbolje rješenje jer bi onda biciklisti morali stati i sići s bicikla bez obzira na to ima li pješaka ili nema. Ali moramo biti svjesni da ovdje na relativno maloj površini uz cestu moramo dati prostor i pješacima i biciklistima. Stoga je posebno važno promovirati prometnu kulturu, kompromise i povećanu pozornost i kod pješaka i kod biciklista u ovakvim situacijama", kazao je Šoštarić i poslao nam skicu (izvod iz Pravilnika o biciklističkoj infrastrukturi) koja prikazuje kako je moguće izvesti zebru preko biciklističke staze.
Iz Gradskog ureda za promet kažu da su nakon dojava kojima se upozorava na nepravilnosti u biciklističkoj infrastrukturi po službenoj dužnosti izvršili terenski obilazak radi utvrđivanja stanja biciklističke infrastrukture na dijelu preko Mosta slobode i dalje Avenijom Većeslava Holjevca do Avenije Dubrovnik.
Dodaju da su tom prilikom utvrđeni nedostaci u biciklističkoj infrastrukturi koji se odnose na prekide kontinuiteta biciklističke staze, nepostojanje prijelaza biciklističke staze preko bočnih kolnika i prilaza, kao i nepostojanje ili neadekvatno postavljanje vertikalne i horizontalne prometne signalizacije.
"Na Mostu slobode u sklopu rekonstrukcije mosta projektirana je biciklistička infrastruktura u obliku mješovite pješačko-biciklističke staze, prema članku 9. i 15. Pravilnika o biciklističkoj infrastrukturi (Narodne novine 28/16).
Na raskrižju Avenija Većeslava Holjevca – Antallova – Damira Tomljanovića Gavrana, nije bio izvršen spoj biciklističke staze i prijelaza preko raskrižja i autobusnih ugibališta sukladno Pravilniku o biciklističkoj infrastrukturi (Narodne novine 28/16). Na tom dijelu bilo je potrebno uspostaviti prijelaze biciklističke staze preko kolnika u raskrižju.
U Ulici Damira Tomljanovića Gavrana postojala je dvosmjerna biciklistička staza na južnom nogostupu, ali je bilo potrebno izvršiti spoj s biciklističkom stazom na Aveniji Većeslava Holjevca i prijelazima preko raskrižja.
Slijedom navedenog, ovaj Ured izradio je izvedbeni prometni elaborat radi povezivanja biciklističkih staza i osiguranja kontinuiteta biciklističkog prometa prema odredbama čl. 23. Pravilnika o biciklističkoj infrastrukturi (Narodne novine 28/16). Za projekt nove regulacije prometa nadležno Ministarstvo unutarnjih poslova izdalo je propisanu suglasnost", kažu iz Grada.
Važno je napomenuti, dodaju, i to da bi se svi sudionici u prometu trebali držati one površine koja im je namijenjena, a na nekim mjestima mora doći do kolizije sudionika i zajedničkog korištenja iste prometne površine, što je uobičajeno zbog nužnog presijecanja koridora kretanja.
Možete li mi dragi" stručnjaci" odgovoriti na pitanje , gdje su ljudi djeca, koji nemaju položen vozački ispit, učili, naučili prometne propise i gdje je zakonom regulirano da to moraju znati, stručnjaci sa "skupim" diplomama,