Čim se pročulo da će ZET zaposliti 50 vozača tramvaja, u tvrtku je stiglo petstotinjak životopisa muškaraca i žena koji bi željeli upravo taj posao.
Iako će ZET nakon sedam godina prvo raspisati interni natječaj unutar Holdinga, pa će prednost za promjenu radnog mjesta imati radnici s nižih položaja unutar sustava, ako je suditi prema ranijem zapošljavanju tramvajaca, njih barem 20 do 30 tražit će se izvana.
Kritične zgode i brze reakcije
Dobra plaća od 7000 kuna uz dodatke za noćni rad i rad blagdanom glavni je mamac zainteresiranima, a probrane buduće vozače obučavat će 12 ZET-ovih instruktora vožnje tramvaja. Među njima je i Vladimir Jozić koji je kazao da nije riječ o mjestu na kojem se samo sjedi i otvaraju vrata, već o stresnom i zahtjevnom poslu za koji nije svatko.
– Postoje kandidati koji nisu zadovoljili za vozača i kojima smo morali reći “ne”. Ovo je odgovoran posao u kojem vozač mora biti cijelo vrijeme usredotočen na cestu jer, dok napravi jedan krug, izbjegne u prosjeku pet kritičnih situacija u kojima samo zahvaljujući prisebnosti i brzoj reakciji nije bilo nesreća – reći će Jozić.
To nije radno mjesto na kojem se samo sjedi i otvara vrata, već stresan i odgovoran posao koji nije za svakoga
Vladimir Jozić
instruktor vožnje u ZET-u
U ZET-u je više od 30 godina, a tramvaj je vozio osam godina. Položio je za instruktora i već obučio mnoge vozače, a s kolegama će uskoro podučiti i 50 novaka. Natječaj će biti objavljen za mjesec-dva.
Strah od niskopodnih
– Budući vozači prvo će morati položiti testove u autoškoli i prvu pomoć, nakon čega će početi satovi vožnje. Škola traje od 4 do 6 mjeseci, a potrebno je odvoziti 50 sati – ispričao je Jozić pojasnivši da svaki instruktor preuzima grupu od 4 do 5 učenika koji prve vožnje obave na kružnoj stazi na Remizi, dugoj oko 800 metara. Potom izlaze i na gradske tračnice.
Foto: Željko Lukunić/Pixsell
Vozači, uz vožnju tramvaja, moraju naučiti biti oprezni u prometu, spremni na nagla kočenja te naučiti raditi sa skretnicama.
– Tijekom vožnje u tramvaju je cijela grupa jer slušaju objašnjenja i uče na pogreškama kolega, a budući da imamo i starih i novih tramvaja, moraju naučiti voziti i jedne i druge – rekao je Jozić.
Istaknuo je da se vozači isprva više plaše voziti novi tramvaj jer izgleda komplicirano, za razliku od starih, no istina je suprotna.
Novi se tramvaj, kaže, vozi uz pomoć joysticka, tzv. budnika po uzoru na vlakove. Novi tramvaji imaju i videonadzor te kočnice i motore ispod cijelog vozila, a kod starih motor je naprijed i koči se na zračni pritisak, što produžuje put kočenja i zahtijeva veće iskustvo.
– Nakon položenog ispita, svaki novi vozač još 15 radnih dana vozi pod nadzorom starijeg koji nakon toga daje još jednu ocjenu mladom kolegi – zaključio je Jozić.
Sjećam se vremena prije rata kad se molilo ljude sa Zavoda za zapošljavanje da se prijave na trajno otvoreni natječaj za vozače tramvaja. Onda je to bio fuj! posao koji nitko tko je držao do sebe nije želio raditi. Danass moraš imati tešku vezu da bi se zaposlio kao smetlar u Čistoći. Gadna vremena, a izgleda da će biti još i gorih.