Nedopustivom zloporabom Večernjeg lista i naše novinarke Martine
Strukić poslužio se Interspar reklamirajući sebe i blateći cijeli
koletiv Večernjeg lista.
Na dvije stranice dnevnika 24sata objavljen je plaćeni oglas, koji u
svemu “glumi” novinarski prilog, a u kojem je doslovno prenesen članak,
odnosno analiza naše novinarke Martine Strukić od 26. siječnja s
naslovom “Za istih 50 proizvoda razlika veća od 30 kn”, čiji je cilj
bio pomoći čitateljima u odabiru najjeftinije potrošačke košarice.
Kopirana je i tablica s pregledom cijena u pet trgovačkih lanaca s
naglaskom na Intersparovu kolonu, čak je u vrhu stranice i stilizirana
Večernjakova glava, na kojoj umjesto Večernji list piše Interspar list.
I k svemu tome, u opremi tog oglasnog teksta na dva se mjesta spominje
ime novinarke Strukić i Večernjeg lista.
Riječ je o potpuno neovlaštenom korištenju sadržaja Večernjeg lista i
imena njegove novinarke u reklamne svrhe, jer Večernji list,
konkretnije predsjednik Uprave, poštujući Etički kodeks Večernjeg
lista, pa i Kodeks Hrvatskog novinarskog društva, dopuštenje za takvo
što ne bi dao ni Intersparu ni njihovoj marketinškoj agenciji. Oglasni
odjel 24sata za taj plaćeni oglas ne snosi nikakvu odgovornost.
Novinari i urednici Večernjeg lista doživjeli su takav oglas kao
izravni napad na novinarske slobode i kao nedopustivi pritisak na njih.
Naime, usporedne analize različitih proizvoda, njihovih cijena ili čak
mišljenja pojedinaca, stara su žurnalistička praksa, a naš je list
primjenjuje gotovo pedeset godina. Naši čitatelji dobro znaju da takve
usporedbe nemaju cilj nekoga reklamirati, baš suprotno, cilj nam je
čitatelje temeljito i vjerodostojno informirati. Novinari imaju pravo
istraživati i objavljivati, a javnost ima pravo znati.
Baš ovdje vidimo ograničavanje naših sloboda, a onda i pritisak, jer
nedovoljno obaviješteni građani mogli bi posumnjati u našu
vjerodostojnost i pomisliti da, zbog vlastite koristi, dajemo prednost
nekoj tvrtki, proizvodu ili pojedincu.
Sumnja u vjerodostojnost jednog članka budi sumnju i u sve ostale
novinarske priloge. Riječju, u cijeli Večernji list. Novinari Večernjeg
lista si takvo što ne mogu niti žele dopustiti, što zbog lista u kojem
rade – njegove postojanosti, najveće naklade (u segmentu sedam kuna) i
utjecaja – a što zbog vlastitog imena i ugleda.
S druge pak strane Intersparov oglas mogao bi “ohrabriti” i druge
oglašivače da se pokušaju poslužiti istom ili sličnom nedopustivom
metodom.
Blato je bačeno i na novinarku Martinu Strukić, koja je ovom objavom u
opasnosti da je netko proglasi “kupljenom”, da je se smjesti na
Intersparov platni popis i da vječno nosi biljeg podmitljivog novinara.
Nakon nekoliko dana istraživanja i puno truda koji je uložila da bi u
svakom od pet trgovačkih lanaca popisala po 50 cijena istih proizvoda,
ona je to najmanje zavrijedila.
Šteta je učinjena. Večernji list i Martina Strukić znat će se postaviti
prema njoj, a čitatelji će znati da Večernji list, niti nakon takvih
pritisaka, neće odustati od njihova vjerodostojnog informiranja.
Intersparova podvala VL-u i novinarki Martini Strukić