Automobili često sudjeluju u manjim ili većim prometnim nesrećama, to je normalno, ali veći su izgledi da će ozbiljno oštećeno vozilo čak i nakon popravka biti nesigurno za vožnju. Također, na oštećenom se autu naknadno mogu pojaviti nedostaci, odnosno kvarovi koji će novom vlasniku nametnuti neplanirane troškove. Stoga kupci polovnih vozila nastoje izbjeći takve aute. No, nepošteni prodavači često pokušavaju sakriti činjenicu da je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći. Prema statistikama tvrtke carVertical, specijalizirane za automobilske podatke, do sada je u ovoj godini 54,69% od svih vozila provjerenih na toj platformi u Hrvatskoj imalo neki oblik oštećenja. Budući da na upravljivost i sigurnost automobila ne utječe svaka vrsta oštećenja, stručnjaci tvrtke proveli su istraživanje kako bi utvrdili šanse za kupnju teško oštećenog vozila.
Istraživanje je otkrilo da je 1,5% svih oštećenih automobila provjerenih u Hrvatskoj sudjelovalo u ozbiljnoj prometnoj nesreći između 2020. i 2024. godine. Ozbiljnom prometnom nesrećom smatra se ona u kojoj je nastala šteta veća od polovice vrijednosti vozila. Ako polovica vrijednosti automobila ekonomske klase može doseći i do 10.000 eura, šteta na ozbiljno oštećenom luksuznom autu mogla bi se mjeriti desecima tisuća eura. Čak 89,6% svih automobila s evidencijom oštećenja na carVerticalu u Hrvatskoj imalo je štetu u iznosu od 20% ili manje od vrijednosti automobila. Iako vjerojatnost kupnje prethodno teško oštećenog automobila nije velika, kupnja takvog vozila mogla bi novom vlasniku – uz nesigurnu vožnju – donijeti značajne financijske gubitke. Ipak, čak i ako je automobil sudjelovao u prometnoj nesreći i ozbiljno je oštećen, to ne mora nužno značiti da ga treba poslati na otpad. Pravilno popravljeno vozilo u ovlaštenom servisu može se nastaviti voziti. Međutim, svaki slučaj treba procijeniti pojedinačno kako bi se utvrdilo isplati li se popraviti oštećeno vozilo.
Kako prepoznati ozbiljno oštećen automobil? Jedan od najuočljivijih znakova koji ukazuje na prošla oštećenja je neravnomjerno trošenje guma. Tijekom probne vožnje obratite pažnju na to kreće li se automobil ravno, da ne vuče u stranu. Tijekom probne vožnje trebali biste isključiti glazbu i osluškivati ima li neobičnih zvukova koji dolaze iz motora i ovjesa. Kako bi provjerili je li automobil u prošlosti bio oštećen, vozačima se savjetuje da provjere njegovu povijest s carVerticalom. Te će informacije otkriti što je oštećeno i u kojoj mjeri. Izvješće o povijesti također može poslužiti kao vrijedan alat za pregovaranje, omogućujući kupcima da prodavaču predstave povijest oštećenja automobila i pregovaraju o boljoj cijeni. Ponekad je automobil imao prometnu nesreću prije mnogo godina i od tada je nekoliko puta promijenio vlasnike, tako da neće svaki prodavač znati cijelu povijest vozila.
– Izvješće o povijesti automobila omogućuje vam da doznate koji su dijelovi vozila bili oštećeni i koliko se procjenjuje da je popravak koštao. Te se informacije mogu podijeliti s servisnim centrom kako bi mehaničari mogli temeljito provjeriti kako su ti dijelovi popravljeni – objašnjava Buzelis.
Automobili uvezeni u Hrvatsku iz inozemstva nose dodatne rizike. Često se uvoze u zemlju nakon ozbiljnih prometnih nesreća, a zatim se jeftino popravljaju i prodaju kao da nemaju nedostataka. Njemačka je najveće izvozno tržište automobila u Europi, a vozila se isporučuju diljem kontinenta. Prema podacima carVerticala, 5,2% oštećenih automobila u Njemačkoj imalo je štetu veću od 50% njihove vrijednosti, što ukazuje na to da bi 1 od 20 automobila mogao prouzročiti probleme novim vlasnicima. U Njemačkoj je 71,7% vozila evidentiranih kao oštećena pretrpjelo štetu u iznosu od 20% ili manje od svoje vrijednosti.