Obvezna provjera

Jedna od ključnih tekućina u vozilu: Njezin nedostatak može ozbiljno ugroziti vaš automobil

Foto: Envato Elements
1/2
02.10.2024.
u 15:55

Antifriz regulira temperaturu motora u vašem vozilu, ali i djeluje na zaštiti motora od korozije, pomaže u prijenosu topline te sprječava nakupljanje hrđe i kamenca

Stigla je jesen i jutra su sve hladnija, a to je vrijeme kada svi vozači moraju pripremiti svoj automobil za hladniji dio godine. Osim montiranja zimskih guma i provjere stanja akumulatora, potrebno je provjeriti sve tekućine u vozilu, a jedna od najbitnijih je svakako antifriz. Jeste li se ikada pitali čemu služi ta tekućina za koju znaju i oni koji nemaju automobil? Zašto je antifriz toliko važan za vaše vozilo, ne samo tijekom zime već i tijekom cijele godine?

Što je antifriz?
Jednostavno rečeno, antifriz je obojena tekućina koja se miješa s vodom kako bi se regulirala temperatura motora u vašem vozilu tijekom ekstremnih temperatura. Dodavanjem antifiriza, snižava se točka smrzavanja vode pa automobili mogu bez bojazni stajati vani na temperaturama ispod ništice koje su uobičajene za zimsko doba. Djeluje vrlo jednostavno: kako se vanjska temperatura mijenja i prelazi iz umjerenih temperatura u hladne, a ponegdje i vrlo hladne, rashladna tekućina se upumpava kroz blok motora kako bi se održala ravnomjerna radna temperatura. Međutim, antifriz ne pomaže samo kod kontroliranja temperature motora i zaleđivanja tekućine. Održavanje propisane razine tekućine također pomaže u sprječavanju korozije. Koroziju unutar motora teško je otkriti i potrebno je puno vremena da se razvije. Većina vozača vjerojatno niti ne razmišlja o dugoročnom stanju motora svog automobila, ali koroziju želite izbjeći pod svaku cijenu ako želite smanjiti šansu za kvarove i održati normalan rad motora što je dulje moguće.
Naša vozila stoga trebaju antifriz tijekom cijele godine, a ne samo zimi, jer osim što pomaže u zaštiti motora od korozije, antifriz pomaže i u prijenosu topline te sprječava nakupljanje hrđe i kamenca. Također, pri visokim temperaturama sprječava pregrijavanje vašeg motora podizanjem točke vrenja vode u rashladnom sustavu. Antifriz se isporučuje kao koncentrirana tekućina i potrebno ju je razrijediti prije upotrebe, tj. dolijevanja u automobil. Ono na što također morate obratiti pažnju je da različita vozila zahtijevaju različite vrste antifriza pa je važno provjeriti koji je prikladan za vaše vozilo prije nego što ga upotrijebite.

Kako uopće radi antifriz?
Dostupno je više vrsta antifriza za naša vozila. Različite formulacije dolaze u različitim bojama koje se kreću od zelene i plave do jarko ružičaste. Neki se prodaju kao koncentrirani oblici, dok su drugi gotove miješane otopine. Antifriz i rashladna tekućina vrlo su slični i rade isti posao, ali imaju različite koncentracije. Antifriz je koncentriran i potrebno ga je razrijediti vodom prije upotrebe.
Antifriz je u osnovi mješavina kemikalija koje poboljšavaju svojstva protiv smrzavanja kao i svojstva protiv pregrijavanja i uključuju inhibitore korozije. Djeluje kao sredstvo za prijenos topline za motor, zagrijava blok motora kada je hladan i odvodi toplinu od komponenti kada je vruće. Sustav hlađenja radi u petlji, tj. konstantno teče kroz motor i grijač prije nego što stigne do hladnjaka i počne ispočetka. Proizvođači vozila uzimaju u obzir sve vrste vremenskih uvjeta kada određuju svoju tekućinu za hladnjake, tako da je dizajnirana da zaštiti vaše vozilo u ekstremnim vrućim i hladnim vremenskim uvjetima. Inhibitori korozije također štite motor i njegov sustav hlađenja od nakupljanja kamenca, hrđe ili onečišćenja koji mogu pogoršati njihov rad tijekom vremena. Bez tekućine hladnjaka, vaš bi se motor mogao pregrijati ili zaglaviti, uzrokujući veliku štetu vašem vozilu i moguće vas ostaviti na cjedilu, a da ne govorimo o skupim popravcima nakon toga.

Foto: Envato Elements

Koliko često trebate provjeravati rashladnu tekućinu motora?

Iako svaki proizvođač propisuje servisne intervale i savjete za održavanje vozila po svojim specifikacijama, kao opće pravilo treba ih provjeriti najmanje dva puta godišnje, prije ljeta i zime. Treba ga doliti kad god razina antifriza padne ispod oznaka te ako vidite svjetlo upozorenja na kontrolnoj ploči ili poruku na zaslonu vozila.

Opća preporuka je:
- Provjerite najmanje dva puta godišnje
- Prije ljeta i zime
- Kad god vidite svjetlo upozorenja rashladne tekućine
- Antifriz se provjerava tijekom privremenog i potpunog servisiranja


Koji antifriz treba mojem automobilu i u čemu su razlike?
Kao i za većinu drugih stvari, sve sumnje ćete riješiti savjetovanjem s priručnikom automobila gdje su navedene sve specifikacije vašeg vozila, kao i koja maziva i tekućine trebate koristiti. Tamo ćete vidjeti oznake antifriza koje proizvođač preporučuje i koji smijete koristiti. Generalno, na europskom tržištu ćete naći oznake G11, G12+, G12++ i G13.

Antifriz G11 proizvodi se na klasičnoj silikatnoj bazi, sadrži paket anorganskih aditiva. Ova vrsta rashladne tekućine koristila se za automobile starije automobile, proizvedene prije 1996. godine, no tolerancije nekih modernih automobila omogućuju korištenje G11 antifriza. Imajte samo na umu da G11 nije prikladan za vozila s aluminijskim blokom i hladnjakom. Pantherol Antifreeze G11 Green baziran je na koncentratu monoetilen-glikola. Sadrži vrhunsku zaštitu od korozije i hrđe (s pojačanom zaštitom od korozije). Ne sadrži nitrite, amine i fosfate i pogodan je za uporabu u svim godišnjim dobima.
G12 antifriz ćete prepoznati po karakterističnoj crvenoj ili ljubičastoj boji. Prilagođen je za novije automobile pa ne sadrži silikate, temelji se na karboksilatnim spojevima i etilen glikolu. Zahvaljujući ispravno odabranim aditivima, antikorozivna svojstva djeluju selektivno - film se stvara samo na mjestima oštećenim hrđom. Antifriz G12 koristi se u modernim motorima s radnom temperaturom od 90-110 stupnjeva. ​​Pantherol Antifreeze G12+ baziran je na koncentratu monoetilen-glikola. Sadrži vrhunsku zaštitu od korozije i hrđe (s pojačanom zaštitom od korozije). Ne sadrži nitrite, amine i fosfate. G12+ i ++ varijante ne razlikuju se puno od originalne varijante, boja je crvena, poboljšana je formula koja je ekološki prihvatljivija i prilagođena novim euro normama.
G13 je nova klasa antifriza dostupna u ljubičastoj boji. Ovaj moderni hibridni antifriz ima sličan sastav kao prethodnici, ali optimalan omjer silikatnih i organskih komponenata. Također ima poboljšana zaštitna svojstva. Pantherol Antifreeze G13 posebno sredstvo za zaštitu od zaleđivanja. Ne sadrži nitrite, amine i fosfate. U skladu je s trenutnim zahtjevima brojnih OEM proizvođača i izuzetno pojačan organskim i silikatskim tehnologijama (SI-OAT rashladna tekućina).
Najveća razlika je između G11 i G12 antifriza. Iako je boja prva razlika koju ćete primijetiti, razlika je ipak u ključnom sastavu: prvi ima anorgansku / etilen glikolnu bazu. Možete ga miješati s bilo kojim antifrizom, glavno je da postoji kompatibilnost klase - G11. S druge strane, razlika između G12 i G13 je u tome što drugi ima bazu propilen glikola, a klasa zaštite okoliša je nekoliko puta viša.

Kako dopuniti antifriz?
Spremnik antifriza u vašem vozilu trebao bi se lako prepoznati po poklopcu u boji koji često ima simbol upozorenja na čepu kako bi se istaknula opasnost od odvrtanja čepa dok motor radi ili je vruć.Kod provjere i dolijevanja antifriza uvijek obratite pažnju na ove stvari:
- Provjerite odgovara li vrsta antifriza vašem vozilu
- Provjerite je li motor vašeg automobila hladan
- Provjerite minimalne i maksimalne linije
- Upotrijebite krpu i/ili zaštitne rukavice za uklanjanje čepa spremnika
- Ispunite do retka preporučenog u vašem priručniku
- Nemojte prepuniti jer to može dovesti do oštećenja
- Što se tiče potpunog ispuštanja i zamjene antifriza, savjeti se razlikuju ovisno o proizvođaču vozila. Općenito se preporučuje promjena antifriza nakon otprilike 50.000 kilometara. Posebne savjete za svoje vozilo potražite u svom priručniku ili kod svojeg mehaničara
Sadržaj nastao u suradnji s CIAK Autom.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije