NAJAVLJENE PROMJENE

Hoće li poticaji za električne automobile trajati cijelu godinu? Prodaja e-modela ograničena je isključivo na lipanj

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
06.12.2022.
u 10:11
U Hrvatskoj 75 posto tržišta otpada na benzince, a njihova je prosječna trošarina 5800 kn. Osjetno je to manje od oko 15.000 kn trošarine na plug-in hibride
Pogledaj originalni članak

Usprkos nagađanjima, 1. siječnja trošarine, odnosno poseban porez na motorna vozila neće se mijenjati. Naime, kako se zbog uvođenja eura moraju mijenjati i tablice Carinske uprave prema kojima se određuje visina trošarine za pojedino vozilo, pojavila se ideja da bi te promjene mogle biti nešto više od puke konverzije u eure. No, ništa od toga. Ovakve trošarine kakve jesu, potvrdio je Zvonimir Marinović, načelnik Sektora za trošarine, oporezivanje osobnih automobila u Carinskoj upravi, ostat će aktualne. Za njihovu izmjenu sada, uz inflaciju i energetsku krizu koja zahtijeva intervencije u trošarine na gorivo, nije vrijeme. Moglo se to čuti na konferenciji "Expert meet up" u organizaciji tvrtke Auto Hrvatska. Da autoindustrija grca u problemima, svi su svjesni. No, pitanje je koliko bi trgovcima i kupcima pomoglo smanjenje trošarina, jer one danas u cijeni novog auta i nisu velik dio.

- Oko 75 posto prodaje novih automobila čine benzinci, a na njih je prosječan PPMV 5800 kuna - pojasnio je Z. Marinović. Također, neće biti ni novih nameta za vlasnike vozila starijih od deset godina, iako njihovo uvođenje mnogi zazivaju kao stavku koja bi mogla potaknuti kupnju novih umjesto unos rabljenih vozila. Zbog pravila Europske unije, trošarinski sustav ne smije diskriminirati starija vozila. A u ovoj godini prosječna starost rabljenih automobila koje su naši građani unijeli iz EU iznosi 7,5 godina. Najviše je unesenih automobila 2017. i 2018. godišta, no Carinska je uprava zabilježila i unos dva Forda iz 1921. odnosno 1929. godine te Citroena iz 1923. Iako kod nas prelazak na e-mobilnost ide sporo, unose se i rabljeni plug-in hibridi. Ove godine takvih je bilo oko 300, uz 600-tinjak kupljenih novih plug-in hibrida.

- Prosječna je cijena tih automobila 560.000 kuna, pa njihov PPMV iznosi oko 15.000 kn. Kod njih su davanja umanjena ovisno o autonomiji samo na struju. Na baterijska električna vozila trošarina se ne plaća - pojasnio je Z. Marinović. I tu dolazimo do onoga što danas u najvećoj mjeri podiže cijenu novih automobila - elektromobilnost.

- I prije Covida-19 ovo je razdoblje najavljeno kao vrijeme energetske tranzicije, što se tada činilo kao najveći mogući izazov. A onda je došao Covid, nedostatak mikročipova... Pred nama je još jedna godina puna neizvjesnosti - najavio je Tomislav Miletić, ispred Udruženja trgovine motornim vozilima u Hrvatskoj gospodarskoj komori. Uvoznici automobila svih marki slažu se da će na tradicionalno nastrojenom hrvatskom tržištu zacrtani prelazak na električna vozila biti velik problem. Poticaji na električna vozila s jedne strane pomažu - bez njih teško da bi se u Hrvatskoj uopće mogli prodati skupi električni auti - no s druge strane oni prodaju e-modela ograničavaju isključivo na lipanj, na taj sat tijekom kojeg se podijele poticaji.

Idealno bi bilo čitave godine imati poticaj - na kupnju ili, još bolje, na korištenje. Hoće li u tom smjeru ići dorađivanje hrvatskog sustava poticanja električnih vozila, tek ćemo vidjeti. Maja Rajčić iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost najavila je, naime, izmjene sustava poticaja, a ubrzo će se oformiti i radna skupina. Cilj je najavljenih izmjena povećati vremenski okvir za dobivanje poticaja, a na dnevnom će se redu naći i mogućnost ukidanja poticaja za plug-in hibride.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.