Uber je šokirao mnoge koji su u protekloj novogodišnjoj noći koristili njegove usluge u Zagrebu jer su cijene prijevoza bile višestruko veće od uobičajenih. Tako je, primjerice, vožnja Uberom od Gajeve do Ozaljske ulice (radi se o udaljenosti od samo nekoliko kilometara) na Silvestrovo koštala 100 kuna, dok je korisnik Ubera vožnju od Vinogradske do Dubrave u najluđoj noći platio čak 277 kuna.
Iz Ubera su, doduše, prije 31. prosinca upozorili korisnike na dinamičko određivanje cijena koje ta aplikacija primjenjuje već neko vrijeme u Zagrebu i Hrvatskoj, a zbog kojih je Uber najskuplji onda kad je najpotrebniji, odnosno onda kad je najveća potražnja za prijevozom u gradu i kad je jako teško naći slobodni taksi.
Korisnik prihvaća ili odbija
U Uberu inače tvrde da se ne bave taksi prijevozom, nego uslugom iznajmljivanja vozila s vozačem, makar u resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture jasno navode da to što radi Uber jest klasični taksi prijevoz. U odnosu na druge taksije, Uber ima najniže osnovne cijene – start je šest kuna, svaki prijeđeni kilometar tri kune, a svaka minuta vožnje 40 lipa. Radiotaksi pak naplaćuje start 10 kuna, a svaki kilometar šest kuna. Kod Eko taksija je start 8,80 kuna, a svaki prijeđeni kilometar naplaćuje se šest kuna. Cammeo taksi start naplaćuje šest kuna, koliko košta i vožnja njime po kilometru. No, vožnja Uberom, primjerice u popodnevnim satima, nakon završetka radnog vremena ili vikendom navečer, nije najjeftinija i zna biti čak dvostruko skuplja od uobičajene. Tako vožnja Uberom koja inače košta 20-ak kuna, ako je potražnja kad naručujete prijevoz velika lako na kraju može iznositi 40-ak kuna.
Korisnika se pri naručivanju vožnje upozori da je cijena viša i sam odlučuje hoće li je prihvatiti ili ne. Za takvo dinamičko određivanje cijene prijevoza u Uberu kažu da se radi o pravednom i učinkovitom načinu korigiranja nejednakosti u ponudi i potražnji tijekom razdoblja najveće gužve. – Baš kao što cijene zrakoplovnih karata i hotelskog smještaja zbog potražnje porastu tijekom blagdana, i dinamično određivanje cijena događa se kada je potražnja za prijevozom velika, a u Uberovu sustavu nema dovoljno vozača koji bi razriješili priljev – kažu u Uberu. Objašnjavaju da cijene prijevoza privremeno rastu kako bi se vozače potaknulo da se priključe platformi i ponude uslugu prijevoza te zadovolje potražnju.
– Svi korisnici usluge mogu zatražiti da ih obavijestimo o kraju dinamičnog određivanja cijena, a prije nego što zatraže prijevoz, moraju ručno potvrditi faktor množenja – navode u Uberu.
Uvijek iste tarife
Njihovi konkurenti na tržištu nemaju dinamičko određivanje cijene. Eko taksi se, primjerice, na web stranicama hvali da ima jednake cijene za dnevnu i noćnu vožnju te vožnju nedjeljom i praznicima.
U Cammeu su nam kazali da su njihove tarife uvijek iste neovisno o vremenu vožnje u svim gradovima u kojima tvrtka posluje.
>>Mislav Munivrana: Ovakva tržišna utakmica s Uberom nije ravnopravna
>>Inspektori naplatili 1,5 milijuna kuna globe Uberovim vozačima
Da, cijena se mijenja ovisno o potražnji, no cijena se zna unaprijed, kao i put kojim će taxi voziti, a uvijek se dobije i račun. Osim toga, taxi je uvijek dostupan ili se bar može vidjeti kada će biti slobodan, a probajte dobiti bilo koju taxi službu na telefon na staru ili novu godinu... A ako idete sa aerodroma u Zagreb, onda plaćate visoku cijenu, bez obzira je li nova godina ili neki drugi dan.