Gdje su europski povjerenici, ali i institucije i inspekcije kad se u nas dampingiraju cijene i tuđi viškovi prodaju na tržištu, kad se prodaje roba koja nije deklarirana po hrvatskim propisima ili pak kad od IT industrije moramo kupiti i platiti licenciju i za 80 posto onoga što nam nikada neće trebati – oštra je reakcija prokuristice Kraša Marice Vidaković, nakon što je povjerenik EK za zdravlje i sigurnost hrane Vytenis Andriukaitis u intervjuu u Večernjem listu izjavio kako je poruka “kupujte vlastito” smetnja slobodnom tržištu EU.
– Svjestan sam razlika među članicama koje često naglašavaju podrijetlo hrane, poput “made in Croatia” ili “made in France”.
Normalno je da potrošači žele znati otkud je proizvod, a tu je i tradicija. No poruka “kupujte vlastito” ometa trgovinu, fer konkurenciju i mogućnosti jedinstvenog tržišta i potiče strahove – istaknuo je Andriukaitis.
Objašnjava kako je i njemu, očekivano, hrana njegove majke najbolja na svijetu. No to stvara dozu protekcionizma prema ostalima, stav je Andriukaitisa kojega su osudili brojni hrvatski gospodarstvenici, pa i Vidaković, ističući kako su povjerenikove izjave izvan njegove ingerencije.
Njihovo je legitimno pravo da svoje domoljublje i interese štite kroz udruženja poput HGK i akcije Kupujmo hrvatsko. Slično su poručili i iz HGK.
– Kupujmo hrvatsko ni na koji način ne diskriminira strane proizvode, već šalje poruku o važnosti podupiranja domaće proizvodnje kao generatora razvoja gospodarstva.
I druga gospodarstva unutar EU podupiru različitim promocijama svoju proizvodnju, npr. Mađarska, zemlje Beneluksa, Italija, Bugarska, Češka, Nizozemska, Francuska... Hrvatska ima otvoreno tržište na kojem vrijede tržišni principi, a roba na trgovačkim policama diljem Hrvatske dolazi iz svih krajeva svijeta – rekla je pomoćnica direktora Sektora za trgovinu HGK Tomislava Ravlić.
Hrvatska, za razliku od nekih drugih država, članica nema ni “skrivenih” potpora za poljoprivredu i svoje izvozne proizvode te ničim ne dovodi u pitanje pravnu stečevinu EU – dodala je.
Eurozastupnica Biljana Borzan pita: Zar nije bizarno da EU troši velike resurse na oznake zaštite zemljopisnog podrijetla proizvoda poput našeg pršuta i baranjskog kulena, a s druge strane ne podržava ovakve akcije?
Kampanja Kupujmo hrvatsko već gotovo 20 godina promovira domaće kvalitetne proizvode jačajući svijest građana o važnosti kupnje hrvatskog. Nositelji znakova Izvorno hrvatsko i Hrvatska kvaliteta postali su simboli očuvanja i prepoznatljivosti vrijednosti našega gospodarstva s osnovnim ciljem poticanja proizvodnje te očuvanja postojećih i otvaranja novih radnih mjesta, objašnjava.
Prema europskim istraživanjima, “domaće” preferira 70% građana, dok se prema istraživanju koje je ona lani provela u Hrvatskoj, taj postotak penje na čak 90% njih.
– Smatra li Komisija da ovom i sličnim akcijama kršimo europske propise, neka protiv RH pokrene postupak. Mislim da prijava ne bi daleko dogurala jer se radi o akciji HGK, ne državnih tijela – naglasila je Borzan.
svaki put kad smo u Hrvatskoj, kupujemo gotovo samo Hrvatske proizvode. Sramota je, da naprimjer kupujem turski paradaiz a nas Hrvatski se nemoze prodati na Hrvatskome trzistu ili talijansko grozdje, spanjolsku mandarinu a imamo je brdo sami. Mogu ovi nakaradni politicari pricati sto hoce,...........moj novac, moja odluka, a vi se mozete...........