BMW X3 2,0d | 159 km |
Mercedes B 200 CDI | 132 km |
Škoda Fabia 1,4 | 131 km |
VW Golf 2,0 TDI | 126 km |
Dacia Logan MCV 1,5 dCi | 118 km |
Fiat Grande Punto T-Jet | 116 km |
Audi S5 | 107 km |
Smart Fortwo Cabrio 1,0 | 84 km |
Opel Astra 1,6 | 82 km |
Ford S-Max 2,0 TDCi | 50 km |
Noć je. Automobil polako guta kilometre ceste daleko od nekog grada,
kada vozača iz blage letargije trgne svjetlo lampice za rezervu. U
trenutku postaje svjestan situacije i počinje ga hvatati nervoza. Gdje
je sljedeća crpka? U mislima se odmah pojavljuju upozorenja
proizvođača, u uputama za korištenje jasno piše: "Ne voziti s praznim
rezervoarom! Moguća oštećenja motora". Povrh svega se i putno računalo
uključuje u priču: "Doseg 0 km". Pa ipak, motor još radi, a automobil
se, srećom, kotrlja. Pitanje je samo koliko još tako?
Deset automobila na ovalnoj stazi
Upravo je to ekipa Auto motor i sporta pokušala doznati, odnosno točno
utvrditi koliko se daleko može stići nakon što se upali rezerva na
pokazivaču količine goriva u spremniku. Deset je različitih automobila
dovezeno na Dekrinu EuroSpeedway ovalnu stazu, gdje su pri stalnoj
brzini od 120 km/h vozili krugove, i to od trenutka kada bi se upalila
narančasta signalna lampica, pa do trenutka kada bi motor prestao
raditi.
Na taj je način mogla biti mjerena potrošnja posve realno, u skladu s
uvjetima koji vladaju u svakodnevnoj vožnji. Štoviše, zbog ujednačene
podloge gorivo se ne pretače u rezervoaru, pa svi automobili imaju iste
uvjete potrošnje, zbog čega je, uostalom, upravo ovalna staza idealni
poligon za testiranje.
Prva lampica koja nam je zasvijetlila bila je ona na BMW-u X3. Kazaljka
tik pred nulom jasno je govorila da nam je dostupno još samo nekoliko
litara dizela, dok je putno računalo istodobno tvrdilo da imamo
pristojnih 110 km na raspolaganju. Kako god bilo, posve dovoljno
do sljedeće benzinske postoje.
Smart ne pokazuje doseg nego litre
Sljedeći koji su zasvijetlili bili su redom Mercedes B-klase, Fiat
Grande Punto, Škoda Fabia i VW Golf. Svima je njima u tom trenutku
putno računalo pokazivalo još najmanje 70 km do potpuno praznog tanka.
Opel Astra i Audi S5 svoje su potvrde dali oznakom 50 km na zaslonu
nakon paljenja žaruljice. Vozači Smarta moraju, pak, logiku preostalih
kilometara u glavi drukčije preračunavati, jer on ne pokazuje doseg,
nego preostale litre u rezervoaru.
U našem slučaju, pet od moguće 33 litre ostalo je nakon paljenja
upozoravajuće lampice. Još je teže bilo očitati stanje u Daciji Logan
jer je, iako je upozorenje došlo pravodobno, prognozirati preostale
kilometre iz preostalih vodoravnih crtica na pokazivaču gotovo
nemoguće.
No, najveće iznenađenje čekalo nas je u Fordu S-Maxu. Najprije je
zasvijetlila lampica, potom je uslijedilo i zvučno upozorenje, no putni
je kompjuter pokazivao samo 36 km do prestanka rada. U stvarnosti, 40
km kasnije na zaslonu je stajalo 0 km, no S-Max je svejedno gutao
kilometar za kilometrom. Naposlijetku, a kao prvi na testu, motor Forda
se ugasio. Deset kilometara nakon prognoze putnog računala o nula
kilometara, potrošene su i posljednje kapi u rezervoaru.
Kad sve zbrojimo, nakon upozorenja vozaču S-Maxa ostaje skromnih 50 km
na raspolaganju. To su poprilično ograničavajuće brojke, tim više što
pješačenje do najbliže benzinske crpke noću ili po nepovoljnim
vremenskim uvjetima nije ugodno.
Mercedes B-Klase, Opel Astra i Fiat Grande Punto prešli su otprilike
dodatnih 30-ak km nakon što se na zaslonu pojavila nula. Škoda Fabia,
Audi S5 i VW Golf su prije potpunog presušivanja spremnika prošli 60
km. Čak i za prilično nenaseljena područja, ovakav bi doseg
trebao biti dovoljan.
Isto vrijedi i za BMW X3 nakon čijeg je glasnog upozorenja putnog
računala ostalo još 52 km. Sveukupno gledajući, X3 s 2.0d motorom ostao
je osamljen na vrhu, jer s rezervom može prijeći dojmljivih 159 km.
Uvijek stane više
Nove zanimljivosti počele su se otkrivati i na crpki. Umjesto tvornički predviđenih 67 litara, u BMW smo uspjeli, doduše do čepa, nagurati čak 83,85 litara. Pa ipak, BMW nije ostao jedini u raskoraku, i drugi su mu se pridružili, prije svega Mercedes, koji je zaprimio više od 20 litara od predviđenog, 75,7 l umjesto tvorničke 54 litre. Punjenje rezervoara na ovakav način ujedno znači i bitno povećanje dosega. Međutim, tada nije poželjno parkirati na izravnom suncu jer će se gorivo preliti.