Rebalansom državnog proračuna koji je donesen prije raspuštanja Sabora odobrena su sredstva Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za sufinanciranje ekoloških vozila. Osigurano je 44 milijuna kuna za poticaje, 22 milijuna za građane te isto toliko za pravne osobe za kupnju energetski učinkovitijih vozila, te još dodatnih 10 milijuna kuna za sufinanciranje punionica za električna vozila.
To je 9,5 milijuna veći proračun od lanjskog, kada je za poticaje za kupnju ekoloških vozila građana i pravnih osoba, bilo dostupno 34,5 milijuna kuna. Lani je za sufinanciranje gradnje punionica za električna vozila bilo dostupno 5,8 milijuna kuna.
Javni poziv za poticaje na vozila za pravne osobe i punionice trebao bi biti objavljen u lipnju, a za građane u srpnju. Uz izdašan poticaj moći će se i ove godine kupiti električni automobili (lani poticaj 80.000 kn) i plug-in hibridi (lani 40.000 kn), kao i električni četverocikli, motocikli i mopedi (lani 20.000 kn), dok će na električne bicikle, koji su u lanjskom natječaju bili iznimno traženi, poticaj moći dobiti samo pravne osobe i jedinice lokalne samouprave, ali ne i građani. Isto tako, prema najavama Fonda, "obična" hibridna vozila (automobili koji imaju benzinsko-električni pogonski sklop ali bez nadopunjavanja baterije putem kabela kao kod plug-in hibrida), ponovno su izostavljeni.
- Javni pozivi su bili planirani u travnju međutim s obzirom na situaciju s koronavirusom i potresom njihova objava prolongirana je za lipanj (javni poziv za prave osobe i punionice) i srpanj (javni poziv za građane) te ćemo uskoro izaći sa svim detaljima tih poziva. Kao i prošlih godina procedura će biti jednostavna – svi zainteresirani će trebati popuniti zahtjev koji će Fond pravovremeno objaviti na svojim web stranicama, te dostaviti preslik ponude i osobne iskaznice - rekli su nam u Fondu.
S 80.000 kuna poticaja za električna vozila Hrvatska ima jednu od najviših potpora u Europi, a ove godine bi se to moglo malo smanjiti.
- Visine poticaja se još razmatraju. Naime s razvojem tržišta pojavljuju se novi modeli automobila koji su cjenovno niži i dostupniji većem broju građana pa se poticaji iz godine u godinu u zemljama EU smanjuju. Vjerojatno će doći do male korekcije u odnosu na prošlu godinu, razmatramo varijantu da poticaji budu oko 70 tisuća kuna za osobni električni automobil, no konačne uvjete javnog poziva kao i iznos subvencije ćemo objaviti kroz par dana nakon što napravimo analizu tržišta. Sufinancirat ćemo i električne bicikle, ali tvrtkama i jedinicama lokalne samouprave kao dio sustava javnih bicikala.
Upravo je izostavljanje poticaja na električne bicikle za građane, koji su lani bili iznimno traženi iz jednostavnog razloga što je takav oblik prijevoza dostupan građanima izazvao razočaranje kod onih koji su očekivali dobiti potporu za kupnju ekološkog prijevoznog sredstva. Pogotovo stoga što su bicikli postali još traženiji u ovoj korona-krizi. Primjerice, talijanska vlada je najavila da će građanima baš zbog toga dijeliti potpore za kupnju bicikala i električnih bicikala od 500 eura, a Hrvatska u potpunosti izostavlja električne bicikle iz programa poticaja.
Slična je situacija i s hibridnim automobilima. Nesumnjivo su hibridi ekološki prihvatljivija vozila od automobila samo s termičkim motorima, ne kao čisti električni automobili, ali hibridi su sa svojom prihvatljivijom cijenom mnogo dostupniji građanima od električnih automobila i građani su prije nekoliko godina, kada su "obični" hibridi bili u programu poticaja kupili mnogo takvih vozila uz potpore. Postojale su naznake da će kod građana popularni hibridi ponovno uči u program potpora kao ekološki automobili s ispustom CO2 ispod 90 g/km, ali to izgleda ipak nije u planu Fonda za zaštitu okoliša.
- Zalažemo se da nadležna tijela u interesu građana Republike Hrvatske primjene poticanje kupovine hibridnih vozila u program poticanja energetske učinkovitosti u prometu. Kupci hibridnih automobila ne bi smjeli biti diskriminirani iz programa poticanja energetski učinkovitih vozila. Hibridna vozila – s emisijom do 90 g/km CO2 su učinkovita u smislu naprednih tehnologija, niske potrošnje i niskih emisija stakleničkih plinova te čestica NOx.Kod Hibridnih vozila, riječ je o kategoriji automobila koja je cjenovno mnogo dostupnija za kupovinu, kako građanstvu tako i pravnim osobama, od električnih automobila. Imajući to na umu, veći broj građana treba imati mogućnost koristiti program poticaja za nabavu čistih i sigurnijih hibridnih vozila, koja se ne smatraju luksuznom robom. U interesu je svih nas da se obnovi vozni park u Hrvatskoj, te se u promet uključi veći broj vozila s nižim emisijama CO2, vozila s mnogim naprednijim sigurnosnim tehnologijama, a hibridna vozila donose upravo te prednosti - kaže Krešimir Bago, direktor Toyota Croatia.
Iz Fonda objašnjavaju zbog čega hibridna vozila ne planiraju sufinancirati građanima ni ove godine:
- Hibridna, kao i električna vozila, imaju svoje prednosti, no cilj je sustavom poticaja primarno učiniti prihvatljivijima ona vozila koja imaju manji negativan utjecaj na okoliš. Iako energetski učinkovitija od klasičnih vozila, činjenica je da hibridna vozila i dalje dominantno koriste fosilna goriva, dok je pogon električnih vozila isključivo na električnu energiju. No i dalje ćemo sufinancirati vozila s plug-in hibridnim pogonom koja imaju dopuštenu emisiju onečišćujuće tvari CO2 iznosa do najviše 50 g/km - kažu u Fondu.
U rujnu Fond za zaštitu okoliša planira objaviti i javni poziv za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila na alternativna goriva za gradski prijevoz vrijedan 100 milijuna kuna te onaj za pomicanje projekata integriranog i inteligentnog prometa i razvoja infrastrukture za alternativna goriva na lokalnoj i područnoj razini u vrijednosti od 30 milijuna kuna.
Zbog čega mi potičemo kupnju tih vozila kada u njima nema niti jedan vijak proizveden u Hrvatskoj? Možda da Nijemcima bude bolje.