Vozači pod utjecajem alkohola samo su u prvih devet mjeseci na hrvatskim cestama prouzročili 3132 prometne nesreće u kojima je netko nastradao. Konkretno, 44 osobe poginule su, a ozlijeđene su 1893. Od toga su više od 50 posto nesreća izazvali vozači s više od 1,50 promila alkohola u organizmu. Intenzivne akcije MUP-a urodile su plodom jer lani su u istom razdoblju pijani vozači prouzročili 3628 prometnih nezgoda. Nažalost, svijest vozača o lošem utjecaju alkohola na rasuđivanje i reflekse općenito, pa i na sposobnost vožnje, još je prilično niska. Ne pomažu, prema našem mišljenju, ni preniske kazne koje sud na kraju dosudi vozačima koji su pijani vozili i na cesti nekoga ubili. Koliko vrijedi ljudski život ako je oduzet pod kotačima vozača koji je bahato zaključio da on može i pijan voziti?
To je pitanje za hrvatsko sudstvo i zakonodavstvo, a mi smo provjerili kakav odnos zakonodavci drugih država u europskom okruženju imaju prema vozačima koji se drznu za upravljač sjesti s više promila od dopuštenoga. Kazne su za pojedine prekršaje, a među njima je i vožnja pod utjecajem alkohola, u mnogim državama bitno veće od prosječne hrvatske plaće... Primjerice, pijanim vozačima u Italiji prijeti 500 do 6000 eura kazne, a kad vozač pod utjecajem alkohola izazove prometnu nesreću, kazna se udvostručuje. U Nizozemskoj vozač kojeg uhvate s više od 1,3 promila alkohola u organizmu gubi vozačku dozvolu, a dobiva obvezu pohađanja trodnevnog tečaja o utjecaju alkohola na vozača.
U Austriji je za pijane vozače propisana kazna od 300 do 6000 eura, u Mađarskoj do 4000 eura i godinu dana zatvora, dok im u Sloveniji prijeti samo 300 do 1200 eura. Najniža francuska kazna za pijane vozače nevjerojatno je niska – 135 eura, ali je gornja granica zato 4500 eura. U Njemačkoj pijance za volanom čeka kazna od 500 do 3000 eura ili zatvor. U Češkoj su kazne od 96 do 1926 eura, u Grčkoj samo 78 do 625 eura. Španjolski policajac, pak, pijanom će vozaču uzeti 500 eura. Kazna za vožnju pod utjecajem alkohola u Hrvatskoj seže od 1000 do 15.000 kn i 60 dana zatvora, ovisno o promilima koje pokaže alkotest. Mladi vozači (do 24 godine starosti), kao i profesionalni vozači, ne smiju prilikom vožnje u organizmu imati ni 0,5 promila. Za njih vrijedi granica od 0,0 promila, a kazna za njezino kršenje, ako je izmjereno do 0,5 promila, iznosi 700 kuna.
U većini europskih zemalja dopuštena je granica do 0,50 promila alkohola u organizmu, kao i u Hrvatskoj. Tako je u Austriji, Sloveniji, Italiji, Francuskoj, Njemačkoj, Grčkoj, Španjolskoj. Stroži su, primjerice, u Češkoj i Mađarskoj, gdje je kažnjivo sve iznad 0,0 promila. Dakle, konzumacija alkohola uoči vožnje u ovim zemljama uopće nije dopuštena.
Uz ovu, od danas u magazinu AutoStyle možete pročitati i mnoge druge zanimljive teme. Iz bogatog sadržaja izdvajamo cijene, preporuke i rezultate testiranja zimskih guma te pregled kazni koje u pojedinim europskim zemljama čekaju vozače u alkoholiziranom stanju. U europske propise zavirili smo i razmišljajući o nelogičnosti hrvatskih zakona koji za vozače do 80. godine starosti ne predviđaju zdravstveni pregled, uz pretpostavku da vozači u toj dobi vide, čuju i kreću se jednako dobro kao i kad su imali 18 godina.
Provjerili smo je li bavarski BMW, koji se zaklinje u sportski duh svojih modela, dinamičan osjećaj za upravljačem uspio priskrbiti i svom prvom serijskom automobilu na struju. Vozili smo također japanskog izazivača njemačke luksuzne trojke – model Infiniti Q50, a provjerili smo i što nudi Alfa Romeo 4C.
To je tek dio onoga što vas očekuje u novom broju magazina AutoStyle. U ponudi je uz Večernji list, po cijeni od samo tri kune.
Od visokih kazni za vožnju pod utjecajem alkohola ima samo država. Ne ubija alkohol, nego brza vožnja. Ako čovjek pod utjecajem alkohola od 0,5 do 1 promila vozi 40 na sat neće ubiti ni sebe ni druge, a niti ćeće prouzročiti materijalnu štetu. Visoke kazne samo pune budžet, a ne rješavaju problem. Ljudi plate kaznu i dalje piju i brzo voze. Brzu vožnju treba deset puta većim kaznama kažnjavati i biti će rezultata. 74 posto teških nesreća u Hrvatskoj naprave vozači koji nisu pod utjecajem alkohola. Zašto se prema njima zakon ne odnosi rigorozno kao prema pripitim vozačima? Brzina ubija, ni auti, ni alkohol, ni ceste.