I dok čekamo što će budućnost donijeti po pitanju potpune elektrifikacije vozila, i hoće li se ona uopće dogoditi, zapadne zemlje sve više pažnje pridaju smanjenju štetnih emisija nastalih u prometu. Prvenstveno se to odnosi na zabranu vožnje automobilima u urbanim zonama gradova, kao i brojnim novčanim potporama za kupnju alternativnih vozila. Primjerice, trend u zapadnim zemljama je zabrana zadržavanja dizel i benzinskih vozila u javnim garažama, dok se ta zabrana ne odnosi na autoplin vozila koja ispuštaju višestruko manje štetnih tvari u okoliš. Ipak, nedostatak električnih vozila je njihova i dalje visoka cijena, kao i mali broj punionica, tako da alternativa ekološki čišćoj vožnji i dalje ostaje autoplin.
Što je uopće autoplin, odnosno LPG ili UNP?
LPG kratica dolazi od engleskog naziva „liquified petroleum gas“, a naš naziv za njega je ukapljeni naftni plin. Radi se o smjesi ukapljenih ugljikovodika dobivenih preradom nafte ili frakcionim izdvajanjem iz zemnog plina. Stoga ako vidite ikonu ili kraticu LPG ili UNP (ukapljeni naftni plin) znajte da se radi o istoj stvari, a također se može označavati i s oznakama propan-butan ili autoplin.
Prednosti autoplina kao pogonskog goriva za automobile
Autoplin je već dugo prisutan kao pogonsko gorivo u Hrvatskoj, još od polovice prošlog stoljeća, međutim procvat je doživio u zadnjih 15ak godina. Ugradnja autoplina ima višestruke prednosti. Jedan od najvažnijih razloga za vozače je ušteda, ali i ekološki aspekt. Plin je ekološki prihvatljiv i čist energent, izgara bez čađe i dima. Također ima i visoki stupanj iskoristivosti energije čime je podoban za mnoge namjene, od pogonskog goriva za automobile do primjena u domaćinstvu ili industriji (grijanje, kuhanje…).
Još jedan bitan razlog za ugradnju je i jednostavno održavanje te sigurnost. Uz to, autoplin se može kombinirati da bez problema radi s benzinskim gorivima, čime možete iskoristiti najbolje od oba svijeta.
Prednosti autoplina u odnosu na druga goriva:
- i do 50% jeftinija vožnja u odnosu na benzin
- kratak vremenski period povrata investicije
- znatno dulji životni vijek motora i katalizatora
- jednostavna i brza ugradnja
- postizanje većih udaljenosti s jednim punjenjem (uz upotrebu plina i benzina)
- potpunije izgaranje smjese
- veća snaga motora
- niži troškovi održavanja vozila
Raste popularnost autoplina i u Hrvatskoj
Dizel je u Hrvatskoj dugi niz godina držao čvrsto prvo mjesto najpopularnijeg pogonskog goriva. Međutim, nakon svih afera s dizel motorima i manipuliranjem proizvođača na raznim testovima, Europska unija počela je davati više važnosti što čišćem ispuhu kojeg automobili proizvode. U Europi već vidimo primjere gradova koji zabranjuju ulazak u određene dijelove grada vozilima nižih EURO normi. A najbolji pokazatelj isplativosti autoplina su razna taxi vozila koji su čak i s motorima malih zapremina prelazili ogromnu kilometražu uz uštedu goriva i smanjenu emisiju C02. Tu su također i laka dostavna vozila koja, poučeni europskim iskustvom, trebaju zagađivati što je manje moguće, kako bi mogli nesmetano svugdje prolaziti unatoč eventualnim zabranama. Ugradnja se svakako isplati i vozačima koji rade puno kilometara ili vlasnicima automobila visoke potrošnje koji ne žele biti sputani visokim troškovima korištenja vozila, poput starih sportskih automobila ili nekih old timera.
Reakcije zadovoljnih korisnika
INA i ovog ljeta pokreće uspješnu akciju ugradnje plinske instalacije u benzinska vozila s ciljem osvještavanja i poticanja razvoja tržišta autoplina.
Akcija uključuje ugradnju vrhunske plinske instalacije koja nudi do 5 godina jamstva na sustav, po cijeni od 6.500* kuna s uključenih 2.000 kuna za autoplin na INA kartici. INA autoplin dostupan je za punjenje na Ininim maloprodajnim mjestima, a njegova kvaliteta usklađena je s europskom normom za autoplin EN 589. Akcijska ponuda vrijedi od 15. lipnja do 30. srpnja 2020. godine, a uključeni iznos na kartici može se potrošiti za kupovinu autoplina na Ininim maloprodajnim mjestima u roku godine dana od dana ugradnje.
Da je ova akcija polučila interes, uvjerili smo se i na Ininim benzinskim postajama, gdje se sve više ljudi interesira za ovu akciju, a razgovarali smo i sa dvoje zadovoljnih korisnika autoplina od kojih je jedan i poznato glumačko lice – Dušan Bućan.
1. Koji je glavi razlog zašto ste se odlučili na ugradnju autoplina u vaše vozilo?
Amel Mujagić: Moj gradski automobil je veliki potrošač, a opet sviđa mi se što je „živahan“ tako da se mogu bez ustezanja na brzinu prestrojiti, uteći iz gužve i slično.
Drugi razlog je to što znam da je autoplin ekološki prilično čist energent. Nakon izgaranja skoro da nema zagađenja.
Dušan Bućan: Smatram da je autoplin više isplativ, a k tomu njegov utjecaj na okoliš je manji.
2. Koliko vam je (otprilike) autonomija vozila s punim spremnikom plina, primjerice u gradskoj vožnji?
Amel Mujagić: Između 270 i 300 kilometara. Moj spremnik je valjda najmanji, takav je da stane na mjesto na kojem stoji rezervna guma. Svjesno sam izabrao manji spremnik. Ne trebam veliku autonomiju, a volim imati prtljažni prostor baš onakav kako je zamišljeno za ovaj automobil.
Dušan Bućan: U gradskoj vožnji s punim spremnikom plina, prijeđem oko 400 km. Koliko kilometara možete napraviti, ovisi o samom spremniku i kubikaži vozila.
3. Kako biste opisali performanse automobila, osjećate li promjenu u odnosu na fosilna goriva?
Amel Mujagić: Performanse automobila su nepromijenjene. Tako se barem meni čini s obzirom na to da vozim gradski automobil koji bolje radi na visokom broju obrtaja, što je i zamisao proizvođača. Zaključak je da s obzirom na kombinaciju okretnog momenta i količine konjskih snaga, ja zaista ne moram osjetiti razliku u performansama.
Dušan Bućan: U odnosu na fosilna goriva, ne osjećam razliku u radu motora svog automobila otkad sam ugradio autoplin. Čak mi se čini da motor ravnomjernije radi.
4. Osjećate li miris plina u automobilu ili neku nelagodu zbog činjenice da se u vozilu nalazi spremnik plina?
Amel Mujagić: Ne osjećam miris plina u automobilu. Ne osjećam niti nelagodu jer znam ponešto o svemu tome. Zaista nema razloga za strah i nelagodu.
Na kraju, moja instalacija je izuzetno dobro napravljena, koristi se novi autoplinski sustav koji ima jako puno modernih karakteristika. To je pametni sustav koji sam brine o dobrom održavanju motora i svemu onome što mu treba, a mi vozači smo to nekada spremni zanemariti.
Dušan Bućan: Ne osjeća se miris autoplina, a niti ja ne osjećam nelagodu zbog činjenice da se u vozilu nalazi spremnik autoplina.
5. Smatrate li da u Hrvatskoj postoji dovoljan broj plinskih punionica?
Amel Mujagić: U odnosu na prije 4-5 godina, sada ima dovoljno autoplin punionica u Hrvatskoj.
Dušan Bućan: Smatram da bi ih moglo biti još više. Uz to, mišljenja sam da je još uvijek premali broj vozila na plin. Alternativna goriva sve će više preuzimati primat nad fosilnim i to je činjenica. Budimo mudri i napravimo tu tranziciju što prije, za sebe i ovaj plavi dragulj na kojem živimo.
Upravo je ekološki aspekt vožnje na plin osigurao autoplinu da opet doživi popularnost i nametne se kao prijelazno gorivo na putu do potpune eliminacije emisija stakleničkih plinova i povećanja kvalitete zraka u gradovima.
Sadržaj omogućila INA