BRZA VOŽNJA NAJČEŠĆI GRIJEH

Kakvi su Hrvati za volanom: Cestama divlja više od 23.000 pijanih vozača

Foto: Robert Anic/PIXSELL
1/4
20.10.2020.
u 09:22

U cestovnom prometu 50 posto ljudi gine zbog brzine. Uz brzinu, alkohol, nekorištenje pojasa i korištenje mobitela glavni su ubojice u prometu. Kazni je ove godine ispisano osjetno više nego lani. Vozači su jednako neodgovorni, ali kamera je više

Na hrvatskim je cestama ove godine život već izgubilo 197 osoba. Njihovim je obiteljima mala utjeha što je poginulih u prometu manje nego lani, kada je u istom razdoblju stradala 221 osoba ili 2018. kada su poginula 254 sudionika u prometu. Uzročnici teških prometnih nesreća pritom se ne mijenjaju.

Prebrza vožnja i konzumiranje alkohola prije sjedanja za upravljač i dalje su na samom vrhu, zahvaljujući izostanku svijesti da nesreća u tim okolnostima nema veze sa superiornošću vozača – u koju su najčešće uvjereni upravo oni koji su najmanje u stanju kontrolirati i sebe i automobil – već je samo pitanje vremena kada će se nešto dogoditi. Kad je s jedne strane smrt na cesti, a s druge kazna zbog prometnog prekršaja, prebrz i pijan vozač može se smatrati sretnim kad ga u divljačkom pohodu prekine policijska patrola. A takvih je ove godine osjetno više nego lani. Podsjetimo, "četiri glavnih ubojica u prometu" jesu vožnja pod utjecajem alkohola, prekoračenje dopuštene brzine, nekorištenje sigurnosnog pojasa i korištenje mobitela u vožnji.

Kako doznajemo iz Ministarstva unutarnjih poslova, u cestovnom prometu 50% ljudi gine zbog brzine. Do početka listopada u Hrvatskoj je čak 231.275 vozača prijavljeno zbog prebrze vožnje. Još je šokantniji podatak da ih je 1955 u naselju vozilo više od 50 km/h brže od dopuštenoga. Dakle, u zoni gdje bi trebalo voziti do 50 km/h jurili su preko stotke. Njima bi u kaznu svakako trebalo ukomponirati i psihijatrijsko liječenje. Takvih je ''bisera'' lani ipak bilo manje – 1358 vozača, pa ove godine imamo 43,96-postotni rast – a povećanje broja prekršajnih naloga vidljivo je i u drugim brzinskim kategorijama.

Video - Stiže novi zakon o cestovnom prometu: Uvode se kazne za električne romobile

 

Nepropisna brzina u naselju 30 do 50 km/sat veća od dopuštene bila je razlog za kaznu u 27.311 slučajeva (rast 30,92%), dok je zbog prekoračenja brzine u naselju u visini od 20 do 30 km/h prijavljeno 60.738 vozača (rast 44,07%). Najviše je vozača u naselju vozilo 10 do 20 km/h preko ograničenja. Takvih je ove godine bilo 76.971, što je pad od 2,09% u odnosu na prethodnu godinu.

Uočen je i pad broja vozača koji su vozili nakon što im je vozačka dozvola oduzeta (2335 vozača; -17,90%) te onih koji su vozili bez položenog vozačkog ispita (5259 vozača; -4,52%). Ukupno je manje i pijanih i drogiranih vozača automobila (više ih je pijano vozilo bicikl ili traktor), ali 23.245 vozača ipak je uhvaćeno u vožnji pod utjecajem alkohola, odnosno droga i lijekova. Najviše ih je, njih 7767, vozilo s 0,50 do 1,00 g/kg alkohola u organizmu. Ove je godine i 29.151 vozač prijavljen jer je za vrijeme vožnje koristio mobitel. U toj kategoriji zabilježeno je više prekršaja nego lani, kad ih je bilo 28.299.

– Izmjene Zakona djelomično su pridonijele povećanju sigurnosti prometa na cestama, ali nisu znatno utjecale na promjene ponašanja sudionika u prometu odnosno na usvajanje pozitivne prometne kulture. Do povećanja postupanja prema prekršiteljima dozvoljenih i propisanih brzina unutar naseljenih mjesta došlo je u prvom redu zbog postavljanja većeg broja fiksnih uređaja za mjerenje brzine unatrag dvije godine, kao i zbog nabave većeg broja ručnih i stacionarnih uređaja za mjerenje brzine. Podizanje stanja sigurnosti cestovnog prometa na višu razinu dug je i težak proces koji može uspjeti isključivo sinergijskim djelovanjem svih odgovornih subjekata – navode iz MUP-a.

Pojašnjavaju da je kroz višegodišnje analize utvrđeno da najviše ljudi teško stradava u naseljenim mjestima pa je rad prometne policije u prvom redu usmjeren na strogo sankcioniranje prekršaja prekoračenja dozvoljenih brzina unutar naselja. I to svim raspoloživim sredstvima, a posebno u dane vikenda kako bi se spriječile teške prometne nesreće. Dakle, vozači nisu naglo podivljali. Neodgovorni su u istoj mjeri u kojoj su to bili i dosad, ali kazni je više jer je kontrola i kamera više, a veći su i iznosi koje valja platiti za pojedini prekršaj. Veći broj kazni, pak, u nekim je kategorijama urodio plodom, pa je manji i broj nesreća i broj poginulih.

Ključne riječi

Komentara 8

Avatar AlPoS
AlPoS
09:45 20.10.2020.

Sve sami stručnjaci i analitičari. Što je sa lošim cestama,udubljenjima,ležećimpolicajcima, ukratko ceste su nam katastrofa kao i signalizacija i osvjetljenje istih. Nisu za sve odgovorni vozači

DU
Deleted user
11:16 20.10.2020.

Što bi naslov trebao značiti kada je naše pravosuđe nemoćno osuditi čovjeka koji je ubio 4 osobe u prometu, kakve gluposti onda pričamo o prekoračenjima brzina kada niti ubojice nismo u stanju zatvoriti!

KI
kiseli
10:01 20.10.2020.

U Njemačkoj je 10% nesreća uzrokovano lošim stanjem prometnica, u RH 2% što znači da su naše ceste u puno boljem stanju nego Njemačke... Koje patke prodajete

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije