CISEx

Strah i neznanje najveća su prepreka digitalnoj transfromaciji tvrtki

ribice u kompu
Foto: Getty Images
27.02.2019.
u 07:00

Samo 14 posto organizacija danas kaže da je sasvim digitaliziralo svoje poslovne procese, a samo pet posto organizacija smatra da se digitaliziralo do točke diferencijacije od svojih konkurenata

Digitalna transformacija neodgodiv je proces koliko se god mnogi tomu opirali. Moderne tehnologije neće nestati, već će se razvijati, a u skladu s njima valja prilagođavati interne i eksterne procese tvrtki. Pitali smo članice Cisexa kako one vide digitalnu transformaciju budući da nude alate tvrtkama, a istovremeno je prolaze i sami. 

– Prema Gartneru, većina organizacija je u prvom, ranom razdoblju prihvaćanja, još bismo rekli igranja i razumijevanja digitalizacije. Malo manje od trećine je u istraživanju i razumijevanju, malo više od trećine u aktivnom eksperimentiranju i 14 posto u pilotiranju. Istraživanje je provedeno na 304 poslovna i IT lidera. Mnogi od onih koji sebe žele vidjeti kao digitalnog predvodnika zapravo su po mnogočemu tek u ranijim fazama e-businessa, odnosno provođenja transakcija kroz nove kanale ili digitalnog marketinga koji korisnike angažira kroz nove online kanale. Digitalno poslovanje uključuje gubitak razlike digitalnih i fizičkih svjetova povezujući ljude, tvrtke i stvari. Globalne tvrtke i napredni usvojitelji, koji su na vrijeme počeli eksperimentirati s digitalnim poslovanjem, počeli su već i zarađivati na toj promjeni – kazuje Trpimir Kvesić, čelnik InSkySolutiona

POSLOVNA INTELIGENCIJA

Stvaraju se kreativni poslovi

Poslovna inteligencija tvrtka je za implementaciju analitičkih sustava i strateški ICT konzalting u jugoistočnoj Europi. Sjedište tvrtke je u Zagrebu, a posluju i iz ureda u Londonu, Beču, Ljubljani, Beogradu, Podgorici i Sarajevu, s više od 130 iskusnih konzultanata. Prihodi Poslovne inteligencije u 2018. bili su 55,502.330 kuna. Poslovna inteligencija bavi se implementacijom analitičkih i big data rješenja te rješenja za upravljanje privatnošću podataka. Tehnologije kojima se digitalno transformira poduzeće uključuju globalno dokazana softverska rješenja poput Informatice, IBM-a, Microsofta, Tableaua i Vertice, ali i danas već rasprostranjene Open Source tehnologije poput Hadoopa, Elastic Searcha i Real Time Streeming sustava. Osim globalnih dobavljača, hrvatska IT industrija može se pohvaliti mnogim rješenjima koja našim, ali i inozemnim kompanijama omogućavanje digitalno se transformirati. U tu kategoriju iz portfelja rješenja Poslovne inteligencije možemo izdvojiti Data Privacy Manager rješenje, PI Data Warehouse Modele za Telco, Banking, Insurance i Retail, PI Profitability rješenje i PI Data Lake arhitekturu.

Uz pozitivne posljedice koje su vezane na povećanje profitabilnosti proizvoda i/ili usluga, povećanje prihoda i smanjenje troškova, pozitivna posljedica je svakako veća upotreba, ali i širenje upotrebe novih tehnologija unutar poduzeća i na odjele koji do sada nisu bili s njima u doticaju. Mnogi kao negativne posljedice spominju ukidanje radnih mjesta, no po našem mišljenju upravo će digitalna transformacija unaprijediti poslove i otvoriti nova do sada nepoznata radna mjesta. Poslovni koji su manualni i monotoni bit će automatizirani i ljudima će se omogućiti bavljenje novim, interesantnim i kreativnim zadacima, kazuje Josip Kustić, direktor odjela Customer Success.  Kada se pak radi o preprekama, Kustić objašnjava da projekti digitalne transformacije trebaju biti inicirani i tijekom implementacije podržani od strane uprave i upravljačkih struktura. Iako zahtijevaju znatne investicije, korist koju donose je dokazano veća jer uključuje višestruko povećanje vrijednosti kompanije i njezinih klijenata. Na putu digitalne transformacija ponekad se nalaze i naslijeđeni IT sustavi koji koriste zastarjele tehnologije. Otpor promjenama također je ponekad uzrok spore ili izostale digitalne transformacije. Kompanije koje su velike i vrlo često spore u odlučivanju teško se odlučuju na promjene i promjene su dugotrajne bez brzog dostizanja željenih rezultata i očekivane poslovne koristi.

LEMAX

Prepreke su neznanje i strah

Lemax je tvrtka koja se bavi izradom i prodajom SaaS rješenja za unaprjeđenje poslovanja turističkih agencija i turoperatora na globalnom tržištu. Na proizvodu radi 80 zaposlenika, a posebno smo ponosni što je prije samo godinu zaposlenih bilo 30. Porast broja zaposlenih znači da se povećao broj projekata. To je pratio i rast prihoda, koji su u 2018. godini iznosili oko dva milijuna eura, ističe Mate Kostovski, direktor tvrtke

U Lemaxu je, kada se radi o digitalnoj transformaciji, fokus na jednom proizvodu. Radi se o SaaS rješenju za digitalizaciju i automatizaciju poslovnih procesa turističkih agencija i turoperatora. 
Jedan dio klijenata već ima softversko rješenje koje ih ne zadovoljava u potpunosti, ili koje moraju kombinirati s još nekoliko drugih softvera. Ponekad jednostavno veći obujam posla preraste postojeće rješenje. Drugi dio klijenata na softver prelazi s Excel tablica, računalnih i fizičkih foldera, pa čak i rukom izrađenih kartonskih ploča koje više zaposlenika dijeli po uredu.
Klijentima se prelaskom na Lemaxov softver poslovanje centralizira, ubrzava i automatizira, a zaposlenicima se povećava učinkovitost – kazuje nam Mate Kostovski, direktor tvrtke Lemax, te dodaje: “Iz iskustva u prodaji rekao bih da su česti faktori zašto tvrtke odlažu kupovinu softvera do zadnjeg trenutka neznanje o procesu digitalne transformacije, strah od promjene, strah od samog korištenja softvera odnosno problematike edukacije zaposlenika te ponekad i strah od neisplativosti troškova.”

SEKOM

Odgađanje šteti tvrtkama

Sekom pruža usluge projektiranja, inženjeringa, konzaltinga, izgradnje informacijskih sustava i održavanja. Oslanjajući se na vrhunske svjetske tehnologije, isporučujemo cjelovito rješenje informacijsko komunikacijskih sustava, složenih aplikativnih rješenja te rješenja s područja automatike. Godišnji prihodi su im oko 7 milijuna kuna. Trenutno imaju 18 zaposlenih. Kada se radi o tehnologijama koje nude u sklopu prelaska tvrtki u digitalni svijet, glavna im je aplikacija mOperations razvijena kako bi se unaprijedili procesi upravljanja kvalitetom, vođenje sljedivosti, postavljenje i praćenje zadataka za djelatnike u različitim sektorima industrije, upravljanje imovinom te preventivno i interventno održavanje. Podaci prikupljeni putem mobilne aplikacije služe za analize, izvještaje i buduće planiranje kroz web aplikaciju. Kako veli Renato Deumić, Business Development Manager, sve tvrtke su im potencijalni klijenti, a ono što vole naglasiti jest da su vješti u integriranju s postojećim sustavima.

Digitalna transformacija svakako je pozitivna jer pojednostavljenje i strukturira poslovne procese, smatra Deumić te dodaje: “Dostupnost podataka na svakom mjestu i u svako vrijeme omogućava optimiziranje radnih zadataka te smanjuje potrebu za mnogobrojnim sastancima i ispitivanjima što se trenutačno operativno obavlja. Ako se može govoriti o negativnostima, onda je to strah koji zbog inovacija osjećaju neki djelatnici, no iskustvo je pokazalo da nakon obuke naših IT konzultanata brzo shvate i prihvaćaju jer vide korist za svoje radno opterećenje.”

– Prepreke, pak, stvaraju dosadašnji komplicirani sustavi i procedure. Također, za kvalitetnu digitalnu transformaciju potrebna je da tvrtke pripreme cjelokupne podatake što često zahtijeva puno vremena pa se sam proces znatno prolongira. No, kada je sve napokon spremno i implementirano, zaključak uvijek bude isti – šteta što smo toliko čekali jer su dobrobiti odmah vidljive.

AGENCY04

Menadžment mora imati viziju

Tvrtka se bavi, kako sami ističu, digitalnim inovacijama; razvojem backenda, web i mobilnim rješenjima; te agile coachingom. Imaju 70 zaposlenih, te očekuju prihodovati 21 milijun kuna u ovoj godini.

Savjetovanje u procesu digitalne i agilne transformacije te razvoj specifičnih digitalnih proizvoda za podršku business procesima, usluge su nude u sklopu pomoći digitalnoj transformaciji.

– U procesu digitalne transformacije tvrtke prolaze kroz širi proces reevaluacije vlastitog poslovanja nego što se to se čini na prvu loptu. Uz digitaliziranje procesa, koji poslovanje čine efikasnijim, a nastup na tržištu prilagodljivijim – ispod površine događaju se dodatni procesi tranzicije. Radi se o tranziciji odnosa i komunikacije unutar organizacije, ali i one prema klijentima ili korisnicima. Sve su to dobre strane transformacije – ističe CCO Roko Roić te dodaje kako negativnih posljedica nikako ne bi trebalo biti, no valja paziti na one tradicionalnije zaposlenike, ali i kupce koje promjene mogu uplašiti. Prepreke se uglavnom svode na nedostatak znanja koji nije u korelaciji s ciljevima menadžmenta. Rješenje je ‘uvesti’ znanja izvana, no menadžment mora imati dugoročnu viziju koju ne koče godišnji KPI-jevi – dodaje Roić.

INSKY SOLUTIONS

Kasnimo za zemljama EU

InSky Solutions mlada je tvrtka osnovana krajem 2016. s misijom digitalne transformacije tvrtki u “klijentcentrične lidere”. Core business tvrtke je upravljanje odnosima s korisnicima i korisničkim iskustvom, odnosno CRM. InSky ima 12 ljudi, lani je ostvario više od tri milijuna kuna prihoda, vjeruju da će rasti 50 posto godišnje. InSky stvara i prati trendove kojih se drže i oni najveći: Mobile-First, Cloud-First te njeguje viziju globalnog tržišta bez granica. Umjesto kompliciranih i skupih softvera nudimo jednostavna poslovna rješenja razvijena na priznatim Microsoftovim alatima: Microsoft Dynamics 365, Skype for Business, Exchange, Power BI, SharePoint i Office 365. Na bezbolan način se umjesto organizacijskog i sveobuhvatnog rješenja u tom slučaju može uvesti poslovno rješenje na razini pojedinog odjela koji osim svog lakšeg uvođenja puno prije donosi i vidljive rezultate. Tu je i cijeli portfelj rješenja TourismInSky.

– Organizacije koje su uznapredovale na svom putu digitalne transformacije generiraju prosječno više od 100 milijuna dolara u dodatnim poslovnim prihodima svake godine od onih koji zaostaju. Hrvatska kasni za digitalnim predvodnicima u mnogim oblicima, no ta trenutačna niska stopa ukazuje na znatan dugoročni automatizacijski potencijal. Smatramo da u Hrvatskoj još uvijek dobar dio organizacija nevoljko prihvaća veće organizacijske reforme ponajviše zbog straha, loših prijašnjih iskustava ili nedovoljnog poznavanja modernih poslovnih alata. Svladati otpor digitalnoj transformaciji veći je izazov od ispunjenja očekivanja digitalno osviještenih korisnika, smatra Trpimir Kvesić, suosnivač i čelnik InSkya.

 

Ključne riječi

Komentara 1

GO
GordanT
15:22 27.02.2019.

Zašto u članak nije uvrštena slika g. Renata Deumića koji slovi za vodeći autoritet u digitalnoj transformaciji u Hrvatskoj i regiji? Ili barem on to tako tvrdi.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije