Odaberite ESC! naziv je europske kampanje koju su prošlog tjedna u
Italiji osobno predstavili čelni ljudi nekih najznačajnijih
automobilističkih organizacija, ali i predstavnici europske vlade,
želeći tako naglasiti važnost što šire primjene u osobnim vozilima
raznih programa elektronske kontrole stabilnosti, bez obzira koja
marketinška imena nosili (ESP, VDC, VSC, VSA...)
O važnosti ove kampanje svjedoče imena predsjednika FIA-e Maxa Mosleya,
članice Europske komisije Viviane Reding, predsjednika EuroNCAP-a
Claesa Tingvalla i generalnog tajnika Medunarodnog udruženja
proizvodača automobila (ACEA) Ivana Hodaca.
Svi su se prošlog tjedna skupili na velebnom Bridgestoneovu testnom
poligonu u Apriliji nedaleko od Rima kako bi javnosti uputili poruku -
ESC je najvažnija sigurnosna naprava nakon izuma sigurnosnog pojasa i
zbog toga mora biti dostupna najširem krugu kupaca novih automobila.
Značajnu podršku svojim je pojavljivanjem u videospotu pružio i
sedmerostruki prvak Formule 1 Michael Schumacher.
U sljedeće dvije godine Europska komisija pratit će provedbu kampanje i
u kolikoj se mjeri povećavaju dostupnost i korištenje ESC-a. Ako “meki
pristup” neće dati zadovoljavajuće rezultate, Viviane Reding najavila
je 2009. donošenje zakona prema kojima bi ESC od 2012. postao obvezni
dio opreme svih novih automobila u Europi. Ista je obveza, takoder od
2012., već donesena za Sjedinjene Države.
Svi su promotori kampanje ustvrdili da je stanje u vezi s ESC-om
nezadovoljavajuće, jer je prošle godine samo 42 posto novih auta u
Europi imalo ESC. Osim uvođenja obvezne ugradnje, predlagani su
različiti načini “dobrovoljnog” povećanja dostupnosti ESC-a, pa je Max
Mosley preporučio stimuliranje u obliku poreznih olakšica kupcimaa koji
uzmu vozilo sa ESC-om.
Takve su se stimulacije negdje pokazale izvrsnima, npr. u Švedskoj,
koja je dosegla nevjerojatan udio od 93 posto novih vozila sa ESC-om.
Novac kojega se država tako odrekne kompenzira se u manjim troškovima
sanacije posljedica nesreća i pogibija.
Ivan Hodac upozorio je da je cijena ESC-a najveća prepreka bržem rastu
dostupnosti, jer se kod jeftinih auta tih nekoliko stotina eura jako
osjeća, pa više nisu dostupni kao u startu.
Nakon programa predstavljanja kampanje, u kojem su si vodeći ljudi
važnih organizacija dali puno truda, imamo dojam da su svi ipak
zadržali veliku dozu skepse u “dobrovoljni pristup” i da će članice EU
za pet godina, a tada će valjda i Hrvatska biti uključena, dobiti
obvezu ugradnje ESC-a u sva nova vozila.
SIGURNOST PROMETA Kampanjom “Odaberi ESC!” želi se povećati dostupnost programa elektronske kontrole stabilnosti