EU APSURD

Forsiraju brze punjače iako ugrožavaju baterije

Foto: Audi
1/7
01.12.2020.
u 10:10

Budete li električni automobil često punili na brzim punjačima, njegovoj ćete bateriji skratiti životni vijek. Paradoksalno, europska strategija elektrifikacije temelji se upravo na izgradnji mreže brzih punjača

Baterije su kod električnih automobila najskuplji sklop vozila. Uz visoku cijenu, problem je i relativno nova tehnologija o kojoj prosječan vozač još uvijek malo zna. No, pitanja se većinom vrte se oko cijene i trajnosti baterije.

Upravo je cijena baterije za električne automobile podatak koji zastupnici većine automobilskih marki za Hrvatsku ne žele otkriti. Kategorija koju možemo razumjeti marke su čije se baterije u Hrvatskoj ne mogu mijenjati, pa oni vjerojatno i ne raspolažu cijenom koju bi u drugoj zemlji trebao platiti vozač koji bi, primjerice, u nesreći koju sam skrivi oštetio bateriju.

Srećom, ima i onih koji baterije već sada mogu zamijeniti u Hrvatskoj i kojima je jasno da će ljude od električnog automobila prije odbiti skrivanje cijene baterije za koju ionako svi znamo da je visoka nego spoznaja o točnom iznosu. Iz Citroëna i Peugeota nam tako otkrivaju da cijene za hibridne i električne baterije kreću od 66.000 kn s PDV-om.

– Na raspolaganju imamo više tipova baterija, pa su i cijene različite. Unutar jednog tipa vozila postoji više različitih modula s različitim cijenama. Npr. cijena modula za Niro EV Type A iznosi 58.499 kn (s PDV-om), cijena modula Type D iznosi 30.244 kn (bez PDV-a) – konkretno su kazali i iz Kije.

Premium marke nisu nam htjele dati cijene baterija, ali već iz gore navedenih cijena možemo pretpostaviti u kojem smjeru i ostale idu. Rijetko koji proizvođač automobila danas u Europi ima tvornicu koja proizvodi baterije za električne automobile. Većina ih stiže iz Kine, dakle iz istog izvora, pa su im i osnovne cijene približno iste. Za razlike je zaslužna sposobnost pregovaranja pojedinog proizvođača automobila s proizvođačem baterija, kao i dio cijene koji otpada na plaćanje snage samog brenda.

Generalno gledajući, baterije su danas osjetno povoljnije nego što su to bile kad su se električni automobili počeli snažnije boriti za svoje mjesto pod suncem. Električni automobili i dalje su skupi jer su im i dalje skupe baterije, ali valja znati da im je cijena zadnjih deset godina znatno pala. Očekuje se da će padati i dalje. U međuvremenu, valja se potruditi da bateriji nemarom ne skratite životni vijek, a upravo ćete to napraviti budete li električni automobil često punili na brzim punjačima.

Paradoksalno, europska strategija elektrifikacije temelji se upravo na izgradnji mreže brzih punjača, pa je na vozačima da budu informirani kako ih održavanje skupog automobila ne bi još skuplje stajalo. Europa kroz poticaje na kupnju i korištenje električnih automobila te izgradnju mreže punionica stvara dojam dostupnosti, dojam da je moguće električnim automobilom stići bilo gdje, bez obzira na deklarirani doseg i planiranu udaljenost

. Da, s razgranatom mrežom brzih punjača bit će moguće, no valja znati da je brzi punjač u stvari prva pomoć. Brzi punjač treba koristiti rijetko, samo kad je neophodno. On ne bi trebao biti dio tjedne rutine vlasnika električnog automobila. Naravno, ako taj vlasnik nije unaprijed odlučio riskirati s baterijom.

Baterije električnih automobila većinom su koncipirane tako da se mogu zamijeniti čitave ili se može zamijeniti samo neispravna ćelija. Neki to već rade u Hrvatskoj, dok drugi baterije na popravak ili zamjenu šalju u druge države.

– U slučaju potrebe za zamjenom baterije u našim električnim i hibridnim vozilima mijenja se čitav baterijski sklop. Paralelno, Daimler razvija proces popravka baterijskog sklopa u servisu, što će biti dostupno u skoroj budućnosti – kažu u zastupništvu Mercedes-Benza, koji je u pogonu u Kamenzu, u Njemačkoj, nedavno pokrenuo vlastitu proizvodnju baterijskih sklopova za električna vozila. Na njihovim vozilima, zamjena se radi u ovlaštenom Mercedes-Benz ili Smart servisu. U servisima u Hrvatskoj mijenjaju se i popravljaju baterije Suzukijevih hibrida, BMW, Mini, Hyundai i Ford vozila…

– BMW visokonaponske baterije predviđene su za popravak te se sve komponente mogu naručiti i zamijeniti zasebno – potvrdili su nam iz zastupništva za BMW i Mini. Ovlašteni Jaguar Land Rover servis u Zagrebu također može mijenjati baterijske pakete na njihovim automobilima. Kod njih je, naime, moguća zamjena baterijskih ćelija, u slučaju kvara jedne od ćelija ne mora se mijenjati čitava baterija. U Renaultu je također moguće mijenjati i čitavu bateriju i samo pojedinu (neispravnu) ćeliju, ali zasad ne u Hrvatskoj.

– Na bateriji za Clio hibrid može se sve popravljati, osim kada se ćelija mora mijenjati, što se obavlja u posebnom centru za popravak baterija koji Renault još nema na našem teritoriju pa ih za sada još šaljemo u Francusku. Na bateriji Captura plug-in i Megana plug-in može se popravljati tzv. priključna ploča, tj. ožičenje i upravljačka elektronika, dok ćelije šaljemo u Francusku – pojašnjavaju, te navode da su iz dosadašnjeg iskustva u Hrvatskoj imali samo dva slučaja kvara ćelije baterije.

Baterije na popravak u Francusku šalju i marke Citroën i Peugeot. U Nissanu je također moguć popravak baterije (zamjena sastavnih ćelija ili unutarnjih dijelova) ili zamjena cijele pogonske baterije, za što je zadužen ovlašteni partner za popravke baterija Nissan Krulc u mjestu Moravče, u okolici Ljubljane. Dosad su unutar jamstvenog roka zabilježili mali broj kvarova, a radilo se o gubitku napona jedne ili više ćelija.

U Hyundai i Ford servisu kažu da još nisu zabilježili problem s visokonaponskim sustavima. Baterija je u Hyundaiju koncipirana tako da se mijenja modul u kojem se nalazi neispravna ćelija. Fordova je tvornica zasad predvidjela zamjenu kompletne baterije u slučaju neispravnosti. Kvarova još nisu imali ni u Kiji, gdje su također objasnili kako će to izgledati kad se neka baterija pokvari:

– Visokonaponska baterija koncipirana je modularno, što znači da se mogu mijenjati i pojedinačni moduli. Kompletna baterija, odnosno pojedini moduli mogu se zamijeniti u servisnom centru u Zagrebu.

Mazda je tek nedavno u ponudu uvela i svoj prvi električni automobil. U njemu se zasad mijenja cijela baterija, ali je u planu da se uvede i zamjena neispravnih članaka. To se kod Mazde zasad ne radi u Hrvatskoj, već u centralnom europskom servisu.
Poput svih drugih bitnih automobilskih sklopova, baterije su pokrivene jamstvom.

Kod većine proizvođača ono traje sedam ili osam godina, odnosno do 160.000 prevaljenih kilometara. U Kia modelima baterija je pod garancijom 7 godina ili 150.000 km. Renault je za Zoe granicu postavio na 10 godina, a za Kangoo.Z.E. pet godina. Nissanovo jamstvo na litij-ionsku bateriju obuhvaća i smanjenje kapaciteta baterije na manje od 9 crtica (od 12) prema ugrađenom pokazivaču kapaciteta, u trajanju od 8 godina ili 160.000 km. Jamstvo istog proizvođača u trajanju od 5 godina ili 100.000 km odnosi se na sve dijelove za električna vozila.

– Za električna i hibridna vozila baterija je pokrivena jamstvom do 8 godina ili 160.000 km za kapacitet punjenja od najmanje 70%. Dakle, proizvođač garantira da kapacitet u osam godina korištenja bez obzira na način punjenja i korištenje neće pasti ispod 70% kapaciteta nazivnog kapaciteta, odnosno 35 kWh. Ako padne ispod toga, baterija će se zamijeniti u garantnom roku – navode iz zastupništva vozila marki Citroën i Peugeot.

U principu, gotovo svi jamče da će u jamstvenom roku baterija u njihovu strujiću zadržati barem 70 posto svog kapaciteta. Kia tu granicu spušta na 65 posto. Kod Renaulta postotak varira ovisno o modelu. Jamstvena pravila tako generalno propisuju da kapacitet (State of Health) HEV, odnosno električnih vozila mora biti 63%, PHEV ili plug-in hibridnih vozila 77%. No, za Zoe je to postavljeno na 70%, a za Kangoo na 66%.

U zadnjih nekoliko godina, koliko su hibridi i strujići na tržištu, veći problemi s baterijama nisu zabilježeni. U Hrvatskoj je bilo tek nekoliko pojedinačnih slučajeva kvara ćelije baterije i oni su riješeni u jamstvenom roku. To ipak ulijeva nekakav osjećaj sigurnosti, za koji je razumljivo da ga vozači traže jer električni su automobili relativno kratko vrijeme prisutni na (našim) cestama i teško je znati što će se s njima događati kad “naberu” više i godina i kilometara.

Iz ove perspektive, onima koji bi htjeli voziti električni automobil najpametnijim se čini nabaviti ga na neku od opcija financiranja koje ne podrazumijevaju da ćete nakon isteka leasinga automobil do kraja i otkupiti. Tako po isteku leasinga možete po istom principu uzeti drugi, novi automobil. Ili, za financijski tradicionalnije vozače, električni automobil možete kupiti, ali ga nastojte prodati nakon 4-5 godina.

Zašto tada? Zato što ta opcija i drugom vlasniku dozvoljava da ga barem dvije godine koristi dok je pod garancijom, što je i argument koji će vam olakšati prodaju automobila. Sa stajališta kupca rabljenog automobila, u ovoj fazi se zadržite na automobilima čija je baterija još pod jamstvom proizvođača. I, također, uplatite kasko osiguranje, ali ono koje pokriva i bateriju na električnom automobilu.

Komentara 1

Avatar messerschmidt
messerschmidt
14:19 07.12.2020.

58000 kuna za bateriju peugeota na struju? Nakon nekih 7 godina morate mijenjati bateriju. Pa za tih 7000 eura kupite cijeli auto, solidan dizelaš toliko star. A i kome prodati auto s istrošenom baterijom?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije