Europska unija kaznila je Google s 2,42 milijarde eura, no to možda i nije najgore što se dogodilo ovom američkom tehnološkom divu. Uz rekordno visoku novčanu kaznu, EU je Googleu naredio da promijeni svoje ponašanje, odnosno korigira rezultate pretraživanja u skladu s pravilima.
Naime, Google je kažnjen jer je vlastiti alat za usporedbu cijena u rezultatima pretraživanja favorizirao i isticao na vrhu. Time je u nepovoljan položaj doveo konkurentske alate i onemogućio im da sudjeluju u fer tržišnoj utakmici. Googleova tražilica, naime, ima 90 posto udjela u zemljama Europske unije te je Google svakako bio u poziciji dominantnog igrača, a favoriziranje vlastitog šoping alata europski su zakonodavci ocijenili kao zloupotrebu položaja.
90 dana za promjenu
Dakle, Google sada mora dovesti u red svoje online ponašanje jer u suprotnom bi mogao biti dodatno novčano kažnjen. Za to imaju 90 dana. A cijela stvar odnosi se isključivo na Europsku uniju. Kada se radi o drugim tržištima, Google se zapravo može ponašati jednako, zloupotrebljavati svoj položaj i dalje jer ga presuda EU ne obvezuje za druge teritorije na kojima djeluje.
No ono što je najvažnije jest da je Google primoran izmijeniti način rada tražilice u smislu pravednijeg izlistavanja rezultata. Ako to ne učini, mogao bi uslijediti niz tužbi i to privatnih tvrtki i poduzeća EU.
Svojedobno su i Amerikanci pokušali pokrenuti isti slučaj protiv Googlea, koji je tada sitno modificirao algoritme te izbjegao istragu još 2012. Zapravo, omogućili su da se tvrtke poput TripAdvisora i Yelpa izuzmu iz njihovih vlastitih usluga. Usput, obje ove tvrtke neprestano su se žalile na nekorektnost Googleove tražilice i jamačno im godi presuda EK, posebice ako se pokaže da bi se posljedice, odnosno izmjena ponašanja Googlea doista mogle dogoditi.
Yelp, koji se bavi ocjenjivanjem restorana, duže vremena se žali na način Googleova izlistavanja njihovih kritika za razliku od ostalih konkurentara, a ovu EU presudu smatraju prvim korakam ka izmjeni tog, za njih, nepravednog, načina. Za sada, Google još ima pravo žalbe i odugovlačenja.
Ono što dodatno daje nadu da bi se Google mogao upristojiti jest poučak presude protiv Microsofta iz 2000, koji je prema nekima okrenuo tijek razvoja internetskih usluga ali i tehno tvrtki. EU je Microsoft natjerala na promjenu ponašanja svog dominantnog položaja, tada u slučaju Windowsa i njemu pripadajućih alata.
Što konkretno EK zamjera Googleu? Evo kako su to objasnili u svom obrazloženju presude: Konkurentnost usluga za uspoređivanje cijena u velikoj se mjeri temelji na prometu. Veći promet rezultira većim brojem klikova i stvara prihode. Veći promet također privlači više trgovaca na malo koji svoje proizvode žele uvrstiti u uslugu uspoređivanja cijena.
Sedam godina istrage
S obzirom na Googleovu dominantnost u području općeg internetskog pretraživanja, njegova je tražilica važan izvor prometa uslugama uspoređivanja cijena. Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica dajući nezakonitu prednost svojoj usluzi za uspoređivanje cijena. Istaknuto mjesto u rezultatima pretraživanja davao je samo svojoj usluzi za uspoređivanje cijena, dok je konkurentskim uslugama snižavao poredak.
Google je od 2008. počeo na europskim tržištima temeljito mijenjati strategiju radi promicanja svoje usluge za uspoređivanje cijena, dok je istraga krenula 2010. kada su Britanci na to upozorili. Ta se strategija temeljila na Googleovu dominantnom položaju u području općeg internetskog pretraživanja umjesto na natjecanju temeljenom na kvaliteti usluge za uspoređivanje cijena: Google je svoju uslugu sustavno stavljao na istaknutiji položaj.
Usto je rezultate konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena snižavao na ljestvici svojih rezultata pretraživanja: Google je algoritme uključio niz kriterija, zbog čega su konkurentske usluga uspoređivanja cijena pale u poretku rezultata. Dokazi pokazuju da se i najviše rangirana konkurentska usluga nalazi u prosjeku tek na četvrtoj stranici Googleovih rezultata pretraživanja. Njihova obrana temeljila se na tome da rezultate pretraživanja temelji i na popularnosti klijenata.
Ko se mača lati od mača i gine. Black SEO dosao glave i tvorcu :)