Pazite i na simbole

Sve češća dilema: Jesu li vam zimske gume neophodne ili zimu možete izgurati i na cjelogodišnjima

Zimske gume
Foto: Armin Durgut/PIXSELL
1/4
02.11.2023.
u 08:00

Promijenjeni zimski uvjeti dovode do veće potražnje za gumama koje se najbolje ponašaju u mokrim i zaleđenim uvjetima, a ne više na snijegu. Ako je na cjelogodišnjoj gumi i simbol pahuljice u planini s tri vrha, ona udovoljava i strožoj definiciji zimske gume

Pred termin svake sezonske izmjene guma među vozačima koji su u potrazi za novim gumama javlja se ista dilema – koristiti zimi zimske, a ljeti ljetne ili se, pak, odlučiti za cjelogodišnje gume. Koja je opcija bolja, a koja jeftinija? I tko si uopće može dopustiti zimu provesti na cjelogodišnjim gumama, koje su zapravo kompromis između prave zimske i ljetne gume? Odgovor na ovo posljednje pitanje nekad je bio jednostavan te se cjelogodišnja guma mahom savjetovala vozačima koji voze u toplijim dijelovima zemlje, u Dalmaciji, potom onima iz Istre, a sve uz pretpostavku da kroz zimu nemaju potrebu voziti krajevima sa zasniježenom cestom. No, blage zime ta su promišljanja donijele i dublje, u kontinentalnu Hrvatsku, gdje također raste broj vozača koji se odlučuju prijeći na cjelogodišnje gume. To, prije svega, mogu oni koji stanuju i rade u gradovima čije se ulice – u slučaju snijega – učinkovito čiste od snijega i leda. Zadnjih godina, primjerice, u metropoli pošteni snijeg nismo vidjeli. Iznimka je bilo tek Sljeme, na koje je preporuka u snježnim uvjetima ne ići bez zimske opreme. No, ako gore ne planirate ići automobilom, niti ćete ove zime automobilom krenuti put nekog od europskih skijališta, ubrajate se u vozače koji zimu mogu uspješno izgurati i na cjelogodišnjim gumama. Jasno, pritom valja imati na umu da cjelogodišnja guma nema (sve) osobine zimske gume. Vodu će ispod sebe u velikoj većini slučajeva tjerati dobro, na poledici će biti korektna, no od vozila ispred valja držati propisani razmak jer je put kočenja kod cjelogodišnje je gume obično dulji nego kad u hladnijim uvjetima, na hladnoj cesti, vozite na zimskim pneumaticima. Govorimo li o uštedi, tu je stvar relativna te ovisi prvenstveno o tome koje gume kupite. Birajte one koje su na testovima bolje ocijenjene u rubrici trošenja. Naime, dok drugi vozači izmijene dva seta guma, vozač na cjelogodišnjim gumama čitavu će godinu voziti na istom setu pa će se te gume brže i potrošiti, posebno ako su sklone brzom habanju.

VEZANI ČLANCI:

Popularnost cjelogodišnjih guma posljednjih je godina u vidljivom porastu, navodi Goodyear, pozivajući se na izvještaj Europske udruge proizvođača guma i gumenih proizvoda (ETRMA) koji pokazuje njihovu sve češću upotrebu. Prosječna je godišnja stopa rasta tog segmenta na europskom tržištu u posljednjih sedam godina dosegla 19,8 posto. Tome su pridonijele prvenstveno svestranost i praktičnost cjelogodišnjih guma, njihova uključenost u originalnu opremu novih automobila, a i promjene europskih propisa. Naime, posljedica toplijih zima jest smanjenje snježnih i zaleđenih uvjeta na cestama, a kiša i crna poledica postaju sve češće. Promijenjeni zimski uvjeti dovode do veće potražnje za gumama koje se najbolje ponašaju u mokrim i zaleđenim uvjetima, a ne više na snijegu. Propisi za upotrebu zimskih guma razlikuju se s obzirom na tržište. Neke zemlje zahtijevaju upotrebu zimskih guma samo u određenim vremenskim uvjetima, a druge u točno utvrđenom razdoblju. Osim toga propisi se razlikuju i u definiciji zimske gume. Najčešće se zemlje oslanjaju na oznaku M + S (blato i snijeg – „mud and snow“), pa tako i Hrvatska, a neke države zahtijevaju gume sa zimskim simbolom 3PMSF.

Neke zemlje, npr. Estonija, Francuska, Njemačka i Švedska, već su promijenile ili će uskoro promijeniti zakonodavstvo i prikladnima za zimske uvjete označiti samo one gume koje nose simbol „three-peak-mountain with snowflake“ (3PMSF), odnosno „simbol pahuljice u planini s tri vrha“. Taj simbol u usporedbi s oznakom M + S jamči da guma zadovoljava i zahtjevnije kriterije za vožnju u zimskim uvjetima. Takva regulacija za vozača podrazumijeva upotrebu najmanje dvaju kompleta guma, stoga vozači kod kupnje nove gume sve više biraju cjelogodišnje gume poput Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 koje imaju sve potrebne oznake, uključujući simbol 3PMSF, i osiguravaju usklađenost s europskim zakonodavstvom tijekom cijele godine. Dakle, ovisno o tome gdje se zimi vozite ili to planirate činiti, valja pripaziti na simbole na gumama. Ikona 3PMSF-a označava da su ti pneumatici izrađeni iz posebne gumene smjese koja ostaje mekša i u hladnijim uvjetima, što gumama omogućuje da bolje prianjaju na snijegu i cestama prekrivenim ledom. Iako nije svaka cjelogodišnja guma dizajnirana za teške zimske uvjete vožnje, oznaka 3PMSF koja se nalazi na nekima od njih znači da će te gume pružiti bolje prianjanje od standardnih cjelogodišnjih guma.
Rastu segmenta cjelogodišnjih guma pridonosi i činjenica da sve više proizvođača vrhunskih automobila svoja vozila oprema cjelogodišnjim gumama ili ih kupcima nudi kao dodatnu opremu. Primjetna je i potražnja za gumama za vozila s većim promjerom naplataka (od 17 cola i više). Trend pokazuje da se današnji kupci automobila sve više odlučuju za veće i luksuznije automobile, posebice električna vozila i SUV-ove, koji su obično opremljeni gumama većih dimenzija. Stoga i proizvođači guma šire svoju ponudu, što opet dovodi do šire lepeze kako proizvoda tako i cijena. Primjerice, samo Goodyear, koji trenutačno nudi oko 150 različitih dimenzija cjelogodišnjih guma Vector 4Seasons Gen-3, ove godine na tržištu bilježi i oko 50 novih dimenzija te gume.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije