"Četvorka mi je najdraži automobil koji sam ikada imao", rečenica je koju sam čuo od više ljudi i uvijek se pitao što ima tako posebno u tom simpatičnom, ali za današnje pojmove dizajnerski neprivlačnom i tehnički zastarjelom automobilu. Stoga sam se veselio kada je hrvatski zastupnik Renaulta u povodu 50. rođendana tog kultnog francuskog automobila odlučio jedan posebno uređen primjerak ustupiti na testiranje novinarima. Možda sam zbog toga, prije nego što ću prvi put sjesti za volan Renaulta 4, osjećao strahopoštovanje. Možda je to bilo i zbog podatka da se četvorka u svojoj 33-godišnjoj proizvodnoj povijesti (1961.-1994.) prodala u više od osam milijuna primjeraka (prodavaniji su samo VW Buba i Ford Model T). A možda je respekt postojao samo zbog neobičnog "kišobran" mjenjača, koji se prije prve probe činio kao teško rješiva zagonetka. Ali, bila je to kriva procjena. Četvorkin mjenjač je savršeno jednostavan, budući da su brzine u klasičnom rasporedu. A da je bio ispred svog vremena dokazuju pozicije mjenjača u mnogim autima, poglavito monovolumenima kojima mjenjač viri iz kokpita (Fiat Panda i 500, Citroën C3 i C4 Picasso, Renault Scenic, Toyota Verso...).
Privikavanje je prošlo zaista brzo. Već jurimo 80 km/h u četvrtoj brzini. Od četiri, dakako. I uviđamo prvi problem - kočnice. Uz sigurnost, možda su i najslabiji dio auta, ali problem je brzo riješen - češće kočimo motorom. Filozofija vožnje je sasvim drukčija nego kod većine modernih automobila, u četvorki se vozi lagano i u tome se uživa.
Vani je +37 i u automobilima bez klima-uređaja je "pakao". Umjesto klime tu je klizni prozor sličan staklima na starim kredencima. Efikasan je i već na 70 km/h čak smo ga morali malo pritvoriti. Uz to, tu je i sasvim solidna ventilacija koja svježi zrak vuče izvana.
Fascinantno je kako legendarna "katrica" (od francuskog quatre, četiri) prolazi kroz zavoje. Sva se nakrivi i izgleda da će se prevrnuti, ali čvrsto drži pravac i ide onamo kamo ste zamislili. I ono što je bolje od najvećeg dijela današnjih automobila - udobnost. Sjedala kao da se prilagođavaju našem tijelu. Savršeno. Mnoštvo ležećih policajaca koji su nam se našli na putu četvorka je svladala bolje od mnogih današnjih šminkerskih SUV-ova.
Vozili smo najjaču verziju GTL iz 1990., proizvedenu u Novom Mestu. Ispod haube je motor od 1108 ccm. Ima 34 KS i sasvim solidno pokreće oko 700 kg težak auto. U gradskoj vožnji za "četvorku" nema brige. Brzo dolazi do 80 km/h, a nakon toga se zapuše.
Vozimo se gradom. Radoznali pogledi, iako "četvorki" još i te kako ima po našim cestama, lijepe se za naš automobil. Vjerojatno je to zbog toga što je naš Renault 4 bio rođendanski oslikan. Imamo osjećaj da vozimo poseban automobil. Ali, retro je danas u modi i Renault zasigurno ne bi pogriješio kada bi napravio modernu verziju "katrice". Uostalom, Buba, Mini i Fiat 500 su dokazali da to prolazi.
Renaultove plave traperice ‘navuklo’ je 8,135.424 vozača
Sve je krenulo 1956. godine, kada je tadašnji Renaultov šef Pierre Dreyfus osmislio projekt nazvan “plave traperice” kao odgovor na Citroënov model 2CV, popularni Spaček. Bilo je to kodno ime za razvoj automobila koji je trebao biti svestran, jeftin i popularan, baš poput navedenog odjevnog predmeta. Nakon pet godina razvoja predstavljen je Renault 4. “Četvorka” se proizvodila u čak 27 zemalja – pokraj Francuske, čak i u Australiji, Čileu i na Filipinima. Šest od deset proizvedenih Renaulta 4 prodano je izvan domaćeg tržišta. Nama najbliža tvornica bila je slovenska tvornica Revoz u Novom Mestu, iz koje je 21. prosinca 1994., godinu dana nakon lansiranja nasljednika – Twinga – izišao posljednji, 8,135,424 primjerak legendarnog Renaulta 4
Vozite kralja poljskih putova i grunta
Zbog povišene karoserije četvorka je mogla i na nepristupačnije terene pa su je mnogi koristili za odlazak na grunt. Ravna niska podnica kao stvorena je za ukrcaj teške prtljage. Renault 4 bio je “službeni“ težački automobil tisućama vozača.
Tvrtka Renault Nissan Hrvatska ovog će ga ljeta oživjeti i stilski preobraziti, te će zainteresiranima omogućiti da se provozaju rođendanski oslikanom “četvorkom”. “Četvorke” će biti dostupne najbržima koji se prijave za testnu vožnju na Facebook stranici www.facebook.com/RenaultHrvatska. Oslikale su ih Ivana Karlovčan, studentica Akademije likovnih umjetnosti, i Nina Šestanović, akademska umjetnica.
heben auto----- šteta što ih ne proizvode više takve