Prometna nezgoda svakome se može dogoditi, pa čak i najpažljivijim vozačima – jer ne moraju oni biti krivi za nesreću u kojoj sudjeluju. A da i ne spominjemo koliki broj vozača krajnje nepažljivo vozi, bilo da je riječ o brzini ili gledanju u mobitel tijekom vožnje. Dovoljno je manje od jedne sekunde nepažnje da, u najblažem scenariju, razbijete automobil. Oštećeni automobil gubi vrijednost, no puno je bitnija činjenica da auto koji je ranije sudjelovao u prometnoj nesreći može ugroziti sigurnost vozača i putnika, ako nije kvalitetno popravljen. Iako ovdje ne možemo generalizirati i tvrditi da su svi auti neke marke bili razbijeni, iz podataka koje je prikupio carVertical proizlazi da su neka vozila zaista sklonija prometnim nesrećama od drugih. Godišnje istraživanje te tvrtke za prikupljanje podataka o automobilima otkrilo je koje marke najčešće sudjeluju u prometnim nesrećama u Hrvatskoj.
Svake godine hrvatski vozači online provjeravaju povijest tisuća automobila, pružajući tako detaljan uvid u tržište rabljenih automobila u zemlji. Među svim vozilima koja su provjerena od listopada 2023. do listopada 2024. godine, najveći broj oštećenja zabilježen je na modelima BMW-a, 82,3% njih imalo je povijest oštećenja. Iza BMW-a su Hyundai (74,9%), Volkswagen (60,3%), Audi (59,5%) i Honda (59%). Vozači zainteresirani za ove marke trebaju biti posebno oprezni i kod prodavača se raspitati o prošlim oštećenjima i popravcima, kako ih novi rabljeni auto ne bi opteretio velikim troškovima. Povijesni podaci o oštećenjima mogu smanjiti vrijednost automobila, otežavajući njegovu kasniju preprodaju. Polovični ili neodgovarajući popravci s vremenom mogu dovesti do većih troškova održavanja.
FOTO Ovo su najgori rabljeni auti koje možete kupiti
Osim toga, ako je vozilo pretrpjelo strukturalno oštećenje ili su se aktivirali zračni jastuci, njegova bi sigurnost mogla biti ugrožena. „Automobil se često ošteti i jeftino popravi u jednoj zemlji, a zatim proda u drugoj. Mnoga vozila koja su sudjelovala u velikim prometnim nesrećama uvoze se u Europu iz SAD-a. Čak i kad ostanu u jednoj zemlji, vozila obično sudjeluju u prometnim nesrećama svakih 5-10 godina. Uz prosječnu starost provjerenih automobila u Hrvatskoj od 8,1 godina, vrlo je vjerojatno da su ta vozila barem jednom sudjelovala u prometnoj nesreći“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila i voditelj komunikacija u tvrtki carVertical.
Mali gradski automobili najmanje sudjeluju u prometnim nesrećama u Hrvatskoj, a marke kao što su Peugeot (39,3%), Nissan (38,1%) i Alfa Romeo (41,6%) pokazuju najnižu stopu oštećenja. Cijena popravka oštećenog vozila uvelike ovisi o marki. Automobili ekonomske klase jeftiniji su za popravak, pa su troškovi oštećenja prirodno niži. Međutim, čak i manja nesreća u kojoj je sudjelovao luksuzni automobil može rezultirati troškovima popravka u tisućama eura. Konkretno, u Hrvatskoj je prosječna šteta za Mercedes-Benz vozila iznosila 4065 eura, što je najviše od svih marki koje su provjerene na carVerticalu. Po iznosima šteta slijede BMW (3959 eura) i Land Rover (3652 eura). Prema istraživanju, Mercedes-Benz modeli u prosjeku su imali 1,7 zapisa o oštećenjima, BMW 2,2, a Land Rover 1,8. Kia (2249 eura), Citroen (2278 eura) i Fiat (2411 eura) u ovom su istraživanju imali najniže prosječne troškove štete. Podaci iz Hrvatske poklapaju se s podacima iz drugih europskih zemalja. Kada se uzmu u obzir kombinirani podaci za sve zemlje koje su sudjelovale u istraživanju, BMW je imao najviše zapisa o oštećenjima (66,7%), a slijede ga Hyundai (62,1%) i Subaru (59,5%). BMW je također bio na vrhu popisa najoštećenijih automobila u prošloj godini (67,4%), zajedno uz Dodge (67,2%) i Teslu (65,2%).
FOTO Ovo su najbolji rabljeni auti koje možete kupiti
I u Hrvatskoj i u drugim zemljama u kojima je provedeno istraživanje, automobili velike snage češće se oštećuju, što sugerira da mnogi vozači precjenjuju svoje vještine i skloni su prejako pritisnuti papučicu gasa. „Kupci automobila često maštaju o određenom modelu i pokušavaju uštedjeti novac birajući prethodno oštećeno vozilo. Ne znači svaki zapis o oštećenju da automobil treba izbjegavati, ali uvijek je pametno posavjetovati se s mehaničarom ako se zapisi o oštećenju pojave u izvješću o povijesti“, kaže Buzelis. Izvješća carVerticala o povijesti vozila koriste podatke iz 30 zemalja, iz više od 900 međunarodnih baza podataka, uključujući one koje pripadaju agencijama za provođenje zakona, financijskim institucijama, državnim i nacionalnim registrima, osiguravajućim društvima i portalima za male oglase.
Staviti Hondu na tu listu je smijesno, to su automobili sa najmanje kvarova i najmanje odrzavanja.