Iako se autokuće mogu pohvaliti sve boljim rezultatima, u Hrvatskoj i dalje prevladava trend uvoza polovnih vozila, a rezultat toga je nešto veća prosječna starost vozila koja su prošle godine obavila tehnički pregled. Čak i ako izbacim ostale kategorije i pogledamo samo kategoriju M1, tj. motorna vozila za prijevoz putnika koja osim sjedišta vozača imaju još najviše 8 sjedišta što običnim riječima znači osobni automobili i kombiji za prijevoz, vidimo da je prosječna starost preko 12 i pol godina.
Tako je na našim prometnicama registrirano 1.665.391 vozilo iz M1 kategorije od čega više od 1.100.000 otpada na vozila starosti 10 godina i više odnosno skoro 69%. Udio M1 vozila starih između 6 i 9 godina je oko 14%, tj. nešto više od 230.000 vozila. Situaciju malo popravljaju vozila stara 2 do 5 godina, njih 186.000, i do godinu dana starosti, oko 100.000 vozila, čiji udio iznosi otprilike 17,30%. Trend rasta prosječne starosti M1 vozila se napokon promijenio u prošloj godini, ali je prosječna starost i dalje druga najstarija gledano u zadnjih 10 godina. 2008. godine je tako prosječna starost M1 vozila iznosila samo 9,89 godina.
Druga najveća skupina registriranih vozila dolazi iz omiljene kategorije za Hrvate poduzetnike, N1, tj. motorna vozila za prijevoz tereta čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t. Njih je ukupno na našim cestama registrirano oko 135.000 a prosječna starost im je 10 i pol godina. Najveći udio imaju vozila stara 10 i više godine, isto kao i kod M1 kategorije, oko 56%. Međutim kod N1 kategorije prosječnu starost popravljaju vozila stara 2 do 5 godina i nova vozila do godinu dana starosti, njihov udio iznosi nešto preko 30%. Iako je prosječna starost vozila u N1 kategoriji konstantno rasla od 2010. godine, prošle godine se taj trend prvi puta okrenuo i vidimo veći pomak na bolje, te se u odnosu na 2017. smanjila za čak pola godine.
Najstarije kategorije registriranih vozila u Hrvatskoj predstavljaju vozila iz kategorija L4, O3 i T.
L4 kategorija su motocikli s dva kotača i bočnom prikolicom, njihov udio u ukupnoj brojci nije značajan jer se radi o svega 63 vozila i svi spadaju u kategoriju starosti 10 godina i više. Njihova prosječna starost je preko 49 godina i u velikoj većini se radi o oldtimerima.
Kategorija O su priključna vozila tj. prikolice i poluprikolice koje se priključuju na cestovna motorna vozila, a O3 kategorija su prikolice čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t, ali nije veća od 10 t. Njihova prosječna starost je preko 30 godina, a 90% njih spada u kategoriju starosti 10 godina i više. Ukupan broj registriranih prikolica je oko 11.000.
Skupina T broji preko 120.000 registriranih vozila i predstavlja značajan broj registriranih vozila, a prosječna starost im iznosi skoro 31 godinu. Naime, radi se o kategoriji traktori na kotačima i velika većina njih, skoro 94% spada u kategoriju starosti 10 godina i više. Traktori iz godine u godinu bilježe rast prosječne starosti, u odnosu na 2008. godinu prosječna starosti je narasla za više od 7 godina.
Kategorije s najmanjom prosječnom starosti registriranih vozila u Hrvatskoj su L6 i L7, laki i teški četverocikli, popularni „quadovi“. Iako se radi o sveukupno manje od 2.500 vozila, L6 laki quadovi su prosječno stari nešto manje od 9 godina dok su teški quadovi prosječno najmlađi u Hrvatskoj s prosječnom starošću od 6 i pol godina.
Iako brojke ne zvuče dobro, obećavajuća je činjenica da se ukupna prosječna starost vozila poboljšala u odnosu na 2017. i 2016. te je za nadati se da će i statistike CVH za 2019. godinu pokazati pozitivan trend kupovine i unosa novijih vozila te smanjenja prosječne starosti registriranih vozila.
*sadržaj omogućio Centar za vozila Hrvatske.