TREND

Mali trocilindraši i u autima od 4,5 metara

PureTech
Foto: PSA
1/2
11.05.2014.
u 17:45

Ekologija i manja potrošnja krivi su za sve manje motore i turbo tehnologiju

Za sve su krivi štednja i ekologija. Downsizing već godinama dominira u autoindustriji, motori su sve čišći i štedljiviji, ali i manjeg obujma i broja cilindara. Ova godina je svakako u znaku broja tri. Redizajnirani VW Polo, novi Mini, BMW Active Tourer i Peugeot 308 SW najznačajniji su ovogodišnji noviteti, a zajedničko im je što svi ispod poklopca imaju motore s tri cilindra.

Desetljećima su redna četiri cilindra bila standardna u automobilima, pa i u Fići. Manje cilindara su koristili samo neki gradski miniji poput Fiata 126 (peglica) ili Citroena 2CV (spaček), odnosno istočnonjemačkih automobila poput Trabanta (2 cilindra) i Wartburga (3 cilindra).

F1 bolidi s 1,6 motorima

A onda su u 90-ima Japanci u svoje male automobile počeli ugrađivati motore s tri cilindra. Potom je i Opel u Corsi ponudio 1,0 s tri cilindra, a sredinom 2000-ih počela je prava invazija.Francusko-japanski miniji Toyota Aygo, Peugeot 107 i Citroen C1 stigli su s Daithatsuovim trocilindrašem, potom je i VW grupa u Polu, Ibizi i Fabiji ponudila 3 cilindra, pa Kia u Picantu. Nissan u aktualnoj Micri nudi isključivo trocilindraše. Renault Clio i Captur pokreće 0,9-litreni trocilindraš sa 90 KS. Fiat je otišao i korak dalje, pa je u modelu 500 i u Pandi ponudio dvocilindarski motor za koji je dobio brojne nagrade, kao i Ford za svoj 1-litreni trocilindarski ecoboost. Mali jednolitreni turbo razvija 100 ili 125 KS, a ugrađuju ga i u 452 cm dug i 1420 kg težak Grand C-Max.

Downsizinga nisu pošteđeni ni sportaši. Turbo tehnologiju koriste gotovo svi, od Renault Clia R.S. do novog BMW-a M4. Pravi sportski atmosferci su postali rijetkost. Uostalom, i F1 bolide od ove godine pokreće 1,6-litreni turbo. Srećom, ipak sa šest cilindara.

Usporedno sa smanjivanjem obujma i broja cilindara, čime se smanjuje i snaga motora, uvode se kompresori, mehanički ili mnogo češći turbo-kompresori (pokreću ih ispušni plinovi) uz benzinske motore. Pojednostavljeno, pomoću kompresora u cilindre ulazi više zraka i dobija se veća snaga te okretni moment.

Pitanje izdržljivosti

Dakle, pomoću turbopunjača i izravnog ubrizgavanja goriva proizvođači nadomještaju smanjeni obujam motora i sve češći gubitak jednog cilindra.

Nedavno smo imali priliku posjetiti PSA tvornicu motora u Douvrinu na sjeveru Francuske, gdje je u ožujku počela proizvodnja njihovog novog motora obujma 1,2-litre i tri cilindra, koji razvija čak 130 KS. Dakako, uz pomoć turbopunjača i izravnog ubrizgavanja goriva. Naravno, postavlja se pitanje hoće li tako mali motor izdržati napore pokretanja automobila od 1,5 tone, jer to je i jedna od najvećih boljki malih motora, njihova trajnost. Veći motori rade mirnije i uglađenije te se manje naprežu pa su logičnije i dugotrajniji.

>> Čak tri Picanta kao Grand Cherokee

Komentara 2

DU
Deleted user
09:24 13.05.2014.

ja osobno ne vjerujem u te trocilindrase i mini kubikaze. sve ko fol manje trosi a u praksi motori 1.4 trosi i vuce bolje i ugladjenije od 1.0 sa 3 cilindra. nisam se vozio u novom renaultovom 0.9 motoru alili jednostavno ne vjerujem da trosi jednako ili manje od 1.4 diesela sa 90ks. isto vrijedi i za performanse sa natrpanim autom i klimom....

Avatar bambam
bambam
19:46 11.05.2014.

I nakon 100.000 km rikne turbopunjac i imate popravak od 20.000 kn

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije