Na prvom međunarodnom kongresu ''Towards Green Growth: Entrepreneurship and Innovation in Tourism" ili "Prema zelenom razvoju: Poduzetništvo i inovacije u turizmu'' koji će u Dubrovniku od 27. do 30 travnja okupiti eksperte za turizam iz 18 zemalja, jedna od govornica biti će i Marine Laviec, mlada i uspješna poduzetnica iz Francuske koja svojim radom nastoji doprinijeti razvoju poduzetništva diljem svijeta.
S partnerom Ouahide Dibaneom snimila je film u kojem su predstavljeni rezultati istraživanja o poduzetništvu u nekoliko zemalja (Francuska, Belgija, Alžir, Québec, SAD). Interaktivni film namijenjen je svim osobama koje svjesno ili nesvjesno imaju poduzetničku energiju: mladima, studentima, osobama slobodnih zanimanja, poduzetnicima, nastavnicima ili bilo kojim drugim zanimanjima na ovom području. Od 2012. korišten je u mnogim zemljama diljem svijeta s velikim uspjehom, u raznim institucijama - školama, sveučilištima ili organizacijama koje su zadužene za stručni i gospodarski razvoj. Idealno je i originalno sredstvo za razna događanja, tečajeve i konferencije o poduzetništvu.
Predstavite nam rezultate vašeg istraživanja o poduzetništvu. S kojim se strahovima susreću mladi poduzetnici s idejom i koje su najčešće prepreke na putu do njene realizacije?
Istraživanje smo provodili u nekoliko zemalja i otkrili kako je poduzetništvo među mladima posvuda popularna tema. U Francuskoj čak 50% mladih želi postati 'samostalno' tijekom profesionalne karijere, no problem je u činjenici što njih samo 2 do 3 posto uspije pokrenuti vlastiti posao nakon školovanja. Otkrili smo kako se mnogi mladi ljudi boje ulaska u 'poduzetnički svijet', u čemu ih često koči mišljenje obitelji, prijatelja ili učitelja. Vojska stručnjaka koja bi mladima trebala pružiti pomoć, često je prepreka.
Kako putem novih tehnologija zainteresirati mlade za poduzetništvo?
Primijetili smo kako se većina metoda kojima se pokušava razviti 'poduzetnički duh' ne bavi pravom paradigmom: u središtu razvoja poduzetništva nije unaprjeđenje tehničkih vještina, već mijenjanje ljudskih duša. Tehnologija se ne bi smjela koristiti samo kako bi se poduzetništvo prikazalo u što privlačnijem svjetlu. Naš interaktivni film “Free Creativity !!! The first step... ” pokušava mlade osloboditi straha od poduzetništva i prepreka za koje misle da će susresti.
Start-up trendovi u Francuskoj? Koji su najpopularniji start-upovi i u kojim se segmentima mladi najčešće odlučuju na takav oblik poslovanja?
Osobno, nisam poklonik 'start-up' koncepta. Kad se netko odluči baciti u poduzetničke vode, mora prihvatiti da postoji mogućnost kako će izgubiti sve što je imao prije: financijsku sigurnost, podršku obitelji.... Zato mislim da je termin 'start up' besmislen i za mene vrlo kontradiktoran koncept. Ekonomski sustav 'Start-up'-a najčešće se bazira na digitalnom konceptu, no biti 'digitalan' nije dovoljno da bi se bilo 'inovativnim', a skupiti veliku količinu novca nije dovoljno da bi kompanija postala održiva. U prilog tome, govori i činjenica kako većina start-upova propadne nakon nekoliko mjeseci ili godina. Mjeriti poduzetničku vrijednost putem 'start-up' trenda prilično je opasno.
Kako ocjenjujete poduzetničku klimu u Francuskoj? Koliko država podupire mlade poduzetnike?
Francuska vlada poduzima velike napore kako bi podržala razvoj poduzetništva. Godišnje za poduzetničke poticaje izdvaja više od 2,7 milijarde eura. Ipak, mjere nisu rezultirale željenim rezultatima budući da mlada poduzeća ne traju dugo i ne stvaraju nova radna mjesta (čak 90% novoosnovanih kompanija uopće nema zaposlenik). Stopa nezaposlenosti mladih iznosi 20% pa moramo pronaći novi način za promoviranje i razvoj poduzetništva.
>> Ekspert za turizam: Za uspješnu sezonu ključna je dobra priprema
>> Prvi međunarodni kongres Towards Green Growth: Poduzetništvo i inovacije u turizmu
kada vidim da moram osim za mirovinsko i socijalno dati jednu placu drzavi, pa platiti PDV od 25 % iako se ne mogu naplatiti, pa onda još dati drzavi preko 30 % kada zelim podici novce koje sam zaradila, sjedim i razmisljam i dolazim do zakjljučka da je bolje biti drzava nego poduzetnik jer vise novaca dobe oni ne radeci nista nego mi koji se planiramo ubijati od posla. i kada je sve odradjeno, onda se nadju neke lude kazne kojima se privrednici kažnjavaju svaki dan i koji dodatno demotiviraju svakog iole pametnog da krene u poduzetničke vode, barem u lijepoj našoj