Koliko ste puta pokušavajući naći neki proizvod "zavirili" u virtualne trgovine na internetu? Nekima od vas online-kupnja vjerojatno je postala omiljena zanimacija, pogotovo uzme li se u obzir da je ponuda golema, cijene često povoljne, a plaćanje i više nego jednostavno. I još nešto – da biste takvu kupnju obavili ne morate se ni pomaknuti iz naslonjača. Zvuči primamljivo pa nije ni čudo što u naše pošte stiže sve veći broj paketića s robom iz Kine, SAD-a, Velike Britanije... Ljudima koji kupuju na eBayu, DX-u i sličnim web-stranicama vrlo je često ključna pomoć "platnog prijatelja" iliti PayPala – servisa koji omogućava brzo i sigurno plaćanje kupljene robe. Nakon registracije broj kreditne kartice više nije potrebno upisivati, a za plaćanje onoga što kupite potrebno je tek korisničko ime i lozinka. Za taj popularni sustav najzaslužnija je osoba koja se odaziva na ime Elon Musk. Tek mu je 41 godina, a iza sebe ima nekoliko velikih projekata. Najveći internetski sustav plaćanja tek je jedan od njih, a njegovo ime vezuje se i uz SpaceX i Tesla Motors. Taj Južnoafrikanac rođen u Pretoriji već je sa 10 godina kupio svoje prvo računalo, sam se naučio programirati i u roku od samo dvije godine stvorio svoj prvi komercijalni softver. Riječ je bila o igri Blastar koju je uspio prodati za tada njemu velikih 500 dolara.
– Želim se preseliti u Ameriku jer to je zemlja gdje su moguće velike stvari – govorio je tada Musk. Prva postaja ipak mu je bila nešto sjevernije, ali barem se dokopao američkog kontinenta. Zahvaljujući majci koja je bila Kanađanka, otišao je u tu zemlju gdje je studirao dvije godine. Odande je otišao na sveučilište u Pennsylvaniji u SAD-u gdje je studirao ekonomiju i fiziku. Inspirirao se idejama Thomasa Edisona i Nikole Tesle te odlučio čime se želi baviti:
– Želim pomoći čovječanstvu u razvoju triju ključnih stvari koje će nas zaokupljati u idućim desetljećima, a to su internet, čista energija i svemir – odlučan je bio Musk.
Zamjena za shuttle
Nije mu puno vremena trebalo da riječi provede u djelo – već tijekom poslijediplomskog studija na Stanfordu, 1995. godine, osmislio je Zip2 – sustav za objavu sadržaja na internetu. U tome mu je pomogao brat Kimbal Musk. Da se trud isplatio, dokaz su i prvi zarađeni milijuni – 1999. godine Musk je Zip2 prodao Altavisti za 307 milijuna dolara u gotovini i 34 milijuna dolara u dionicama. Svi putevi tada su mu bili otvoreni, drugim riječima, Musk je bio "na konju". Već u ožujku 1999. stvorio je X.com, kompaniju za financijske usluge i preteču današnjeg PayPala. Znao je da u plaćanju preko interneta leži budućnost. Razvivši uslugu i davši joj današnje ime, Musk je PayPal 2002. uspio "uvaliti" eBayu i na tome zaraditi 1,5 milijarda dolara u dionicama. Nakon ove velike prodaje njegove ambicije više nisu bile ograničene samo na Zemlju, otišle su znatno dalje. U lipnju 2002. osnovao je Space Exploration Technologies (SpaceX) na čijem se čelu i danas nalazi. Osnovna namjena je kompanije proizvodnja i razvoj tehnologije za svemirska lansiranja s naglaskom na rakete. Dvije najpoznatije rakete iza kojih stoji SpaceX jesu Falcon 1 i Falcon 9. No, to nije sve, iz SpaceX-a stigao je i Dragon – poznata svemirska letjelica koja će u prijevozu astronauta do Međunarodne svemirske postaje (ISS) zamijeniti umirovljeni Space Shuttle. Na tom je polju DragonX već imao uspjeha kada se u svibnju, iako bez posade, uspio spojiti s ISS-om. Istraživanje svemira Musk vidi kao važan korak za opstanak ljudske vrste:
– Asteroid ili neki supervulkan mogu nas uništiti, a suočavamo se i s rizikom koji izumrli dinosauri nikad nisu vidjeli – umjetno stvorenim virusima, katastrofalnim globalnim zagrijavanjem i nepoznatom tehnologijom koja bi se mogla okrenuti protiv nas – smatra Musk koji dodaje da ćemo prije ili kasnije morati razviti život i izvan svoje "zeleno-plave lopte" jer ćemo u protivnom izumrijeti. Zbog toga mu je prvi cilj pojeftiniti ljudske letove u svemir. No, jeftine karte za izvanzemaljski prostor i za, kako kaže, ljudski opstanak, nisu jedino što nam Musk želi podariti. Sudjelujući u osnivanju kompanije Tesla Motors, našao si je novu zanimaciju – odlučio je voditi razvoj Tesla Roadstera, prvog električnog automobila modernog vremena.
Auto koji pokreće Sunce
Njegova je dužnost razviti poslovnu strategiju koja bi tržištu trebala donijeti električna vozila po prihvatljivim cijenama. Prvi je korak prema tome razvoj pogonske jedinice koja bi se prodavala proizvođačima električnih automobila i na taj način oni ne bi morali ključne dijelove proizvoditi u svojim tvornicama što bi u konačnici znatno snizilo cijenu proizvoda na tržištu.
Još jedan korak u iskorištavanju obnovljivih izvora energije Musk je učinio osmislivši Solarcity – kompaniju zaduženu za instalaciju i održavanje solarnih sustava. Tamo obavlja funkciju predsjednika uprave, dok njegov rođak Lyndon Rive vodi poduzeće kao direktor i suosnivač. Ideja je spojiti Solarcity i Tesla Motors kako bi se osmislili ekološki načini proizvodnje energije i efikasno suprotstavilo globalnom zagrijavanju. Jedan je od prvih projekata zajednički razvoj baterija za električne automobile koje bi se punile putem solarnih panela na krovu vozila.
I ja kao i on, preselio sam se u Ameriku jer je tu sve moguce. Bas sve....