Vozači koji na stražnjoj klupi prevoze malu djecu znaju koliko sunčevo UV zračenje zna biti neugodno za najmanje putnike. Jedno od rješenja su sjenila, ali estetski, praktičnije i jednostavno bolje rješenje je zatamnjivanje stakala. Ako se kupuje novi automobil, većina proizvođača nudi i tvornički zatamnjena stakla. Ali, prema riječima jednog od najpoznatijih hrvatskih montera folija za stakla, Igora Soleničkog, tvornički se ni ne može zatamniti staklo do primjerice 95 posto, koliko se može zatamniti folijama.
Upravo je takvu foliju naručio vlasnik Volkswagen Tiguana, koji je za vrijeme našeg posjeta bio u radionici tvrtke Onako iz Pojatnog pokraj Zaprešića, koja se osim zatamnjivanjem autostakla bavi i oslikavanjem vozila.
Zaštitne folije – osim što umanjuju UV zračenje i smanjuju blještavilo – štite automobil od brzog zagrijavanja i pomažu da se auto brže rashladi. Pomažu i povećanju razine sigurnosti jer, primjerice, u slučaju sudara i loma stakla, krhotine ostaju na hrpi, a ne lete po automobilu. Tu je i značajka privatnosti, jer folije štite od pogleda predmete koje je vlasnik ostavio ili zaboravio u automobilu, a ako je provalnik i odlučio provaliti u automobil razbijanjem stakla, velika je vjerojatnost da će odustati kada shvati da je na staklu folija. Dakako, folije podižu i izgled automobila, ali to je već pitanje ukusa. Kod odluke o stavljanju folije važnija je ipak praktičnost.
Zakonski se dodatno zatamniti mogu samo stražnja stakla, dakle, stražnje i stražnja bočna stakla i kod njih nema ograničenja. Folijama se stakla mogu zatamniti do 95%, odnosno obrnuto, gradacija zatamnjenja folije mjeri se prema propuštanju UV zraka pa su najtamnije folije s 5% propuštanja, pa 10, 20, 30, 50, 70 i sve do 85% propuštanja UV zraka. Treba reći i da su stakla već tvornički blago zatamnjena. Primjerice, Tiguan je i na prednjim bočnim staklima imao 26,2 posto zatamnjenja. Međutim, prema našim se propisima ne smije dodatno zatamnjivati prednja bočna stakla, kao ni vjetrobran.
Cijena zatamnjivanja stakala za konkretni Volkswagen Tiguan je 1800 kuna.
– Cijene se za 90% vozila kreću od 800 do 2000 kuna. Najjeftinija montaža je za manje automobile s troja vrata, dok su najskuplje za limuzine i kupe automobile, upravo zbog toga što ti automobili zahtijevaju najdulju i najtežu montažu. Primjerice, stražnje staklo na koje je zbog zaobljenosti najteže zalijepiti foliju na limuzinama mora se montirati iz samog vozila, dok je kod auta s peterim vratima to lakše obaviti. Cijena ovisi i o broju segmenata na koje se lijepi, jer neki auti imaju leptir vrata, a kod nekih su stražnja bočna vrata podijeljena u dva dijela – kaže Solenički. Igor Solenički, koji je u ovom poslu već 20 godina i iza sebe ima montaže folija na stotine automobila, radi s najkvalitetnijim folijama iz SAD-a, a neke poznate marke su Global Window Films, Johnson Window Films, SunGard, LLumar...
– Najbitnije je dobro zalijepiti foliju, tako da ispod nje ne ostane baš nikakva nečistoća i da bude, dakako, bez nabora po cijeloj površini stakla. Kad se jednom tako kvalitetno zalijepe, folije su praktički vječne. Zbog toga i dajemo doživotnu garanciju, dok god je auto kod vlasnika koji ih je stavio – kaže Solenički.
Postoji više tehnika montaže, a Solenički radi tako da sva stakla koja nisu lijepljena skida, dok na lijepljena stakla (stražnje i stražnja leptir-stakla) folije montira na automobilu.
– Imam iskustva sa skidanjem bočnih stakala i tu nema problema, skida se samo obloga vrata. Neki pripremaju foliju na lijepljenim staklima pa ih režu na staklu što može dovesti do oštećenja, ja ne radim tako, već lijepim izrezanu foliju na staklo – govori Solenički.
Postupak za prosječan automobil traje od tri do osam sati i svaki je auto gotov isti dan, a lijepljenje se mora izvoditi u čistoj zatvorenoj prostoriji kako ništa ne bi moglo doći između stakla i folije. Kod stražnjeg stakla je proces najzahtjevniji jer je s obje strane staklo zaobljeno. Prvo se folija zagrije industrijskim fenom na vanjskoj strani stakla kako bi poprimila oblik samog stakla (pritom se treba paziti da se folija ne pregrije i uništi) i kako bi se eliminirao “višak” materijala. Potom se na foliju nanosi sredstvo na bazi vode za montažu folije kako bi folija klizila i kako bi se aktiviralo ljepilo. Nakon toga se staklo dobro opere i potpuno se zatvori prostorija. Slijedi samo lijepljenje pri čemu je najvažnije da folija bude po čitavom staklu. Folija se zagladi silikonskom lopaticom, a raklom se istisnu rubovi, odnosno izgura voda koja je ispod folije.
– Najčešće pogreške su da ispod folije ostane prljavština, ako se to dogodi, mi lijepimo novu, ne isporučujemo nikad takvu foliju. Trudimo se raditi s najkvalitetnijim materijalima i najbolje obaviti montažu. Dokaz da radimo dobro je što nikad nismo imali reklamaciju – kaže Solenički.
mene muči to kako gledat preko retrovizora? ja bi to uradio na straznim bočnim ali sagledajte drugi nedostatak ovog stakla. što ako dijete ostane u autu satima jer je roditelju pozlilo ili nesto i nije se vratio u auto ii jadno dijete pati u autu zaključan.