Iako se na prvi pogled ne čini da imaju išta zajedničko, Severinu, Jadranku Kosor, Duška Lokina, Ljubu Ćesića Rojsa i niz poznatih i nepoznatih Hrvata veže jedno – profil na Facebooku. Kad je prije šest godina harvardski student Mark Zuckerberg osnivao servis za internetsko povezivanje svojih kolega sa sveučilišta, vjerojatno nije ni sanjao da će to izazvati globalnu revoluciju u međuljudskim odnosima i pojmu prijatelj podariti novo značenje.
Svaki četvrti na Fejsu
Facebook danas, na svoj šesti rođendan, ima više od 350 milijuna korisnika diljem svijeta, a prema procjenama, svaki četvrti stanovnik Hrvatske posjeduje profil na tome internetskom servisu.
– Trenutačno je 775.000 punoljetnih korisnika Facebooka u Hrvatskoj. Kad se pribroje tinejdžeri, broj je znatno veći. Prema istraživanjima, dvadeset najposjećenijih hrvatskih internetskih stranica zajedno imaju manju posjećenost od ove društvene mreže – kaže Igor Škunca iz tvrtke Httpool.
Bez profila si izoliran
Facebook danas Hrvati rabe baš za sve. Preko njega se dogovaraju sastanci, vjenčanja, poziva se na proslave i rođendane. Nerijetko se organiziraju i prosvjedi, a školarcima služi kako bi uvezivanjem i razmjenom podataka napisali domaće zadatke. Uz pomoć profila roditelji su pronalazili izgubljenu djecu, a masovni su ubojice najavljivali svoje pohode. U samo šest godina, Zuckerbergova je mreža ušla u svaku poru našega društva.
– Informiranje, uvjeravanje i povezivanje tri su osnovna postulata Facebooka. Društvene mreže posve će izmijeniti svijet, ljudi se sve više brinu o svom virtualnom identitetu. Ako se danas ne pojavite na Facebooku, ne promijenite li svoj status, prijatelji vas odmah zovu da vide jeste li bolesni, je li vam se što dogodilo – kaže Krešimir Macan iz PR tvrtke Mangjura.
Kako kaže, korisnici društvene mreže stvaraju svoj mali svijet, društvo prijatelja koje povezuju zajednički odnosi i interesi. Upravo je ova povezivost izdignula Facebook na vrh popularnosti. Time se u posljednje vrijeme koriste i hrvatski oglašivači koji pažljivo kreiranim reklamnim kampanjama svoje proizvode i usluge predstavljaju ciljanoj publici. Nisi na Facebooku? Mlađi korisnici danas takvo ponašanje označuju “lošim”.
– Jednostavno, nisi u trendu. Osobu bez profila izoliraju vršnjaci ili skupina u kojoj se kreće – smatra dr. sc. Goran Bubaš, koji na varaždinskom Fakultetu organizacije i informatike predaje online komunikaciju.
Zanimljivo je da korisnici u zrelijoj dobi, koji se donedavno nisu koristili društvenim mrežama, prelaze na Facebook – kazao je dr. sc. Bubaš.
Myspace je bolji.