Combis je jedna od vodećih tehnoloških kompanija u regiji, ujedno je peta najveća tvrtka u Hrvatskoj koja je utemeljena davne, barem za IT pojmove, 1990. godine. Na čelu Combisa sada je Goran Car, Koprivničanin sa zagrebačkom adresom, koji je svoje iskustvo upravo prikupio u Combisu, u kojem je radio 13 godina, da bi “gostovao” četiri godine u Hrvatskom Telekomu i potom se vratio u Combis na čelo tvrtke. Budući da Combis slavi 30 obljetnicu, s Goranom Carom razgovarali smo o počecima tvrtke, promjenama koje su na svome uspješnom putu doživjeli te kako gledaju na budućnost.
Kako su izgledali počeci kompanije? Što se tijekom vremena mijenjalo, što je Combis danas, a što je bio prije 30 godina?
Combis je osnovan u Dubrovniku iz poduzetničkog impulsa jednog čovjeka – Miroslava Čuture. Rastao je brzo i snažno, ponajprije na prodaji IBM-ove opreme i Lexmark pisača, a potom na sistem integraciji. U 30 godina zapravo se sve promijenilo, što i nije neobično, jer promjena i priliči sektoru u kojem radimo. Nekoć je središte kompanije bilo u Dubrovniku, dok danas zauzimamo više lokacija u Radničkoj, našoj varijanti Wall Streeta premda smo mala europska metropola. Punih deset godina dio smo snažne HT i DT grupe, a u ICT-u radimo toliko vrsta rješenja i usluga da im i nema broja, ni mi sami ih još nismo uspjeli pobrojiti.
Što se s tehnologijom događalo za to vrijeme? Što za tehnologiju znači takvo razdoblje?
Možda je najjednostavnije povući paralelu između radnog mjesta prije 30 godina i sada. Na radnom stolu nije bilo računala, nego veliki telefoni, brdo papira, a koristio se telefaks, uređaj koji je zapravo samo nekoliko godina prije učinio revoluciju u poslovnoj razmjeni informacija. Današnja slika radnog mjesta sadrži samo računalo i miš. Zapravo, kod nas u Combisu dovoljan je i samo mobitel da bismo ispunili svoj radni dan. Mobitelom možemo pristupiti svim alatima potrebnima za rad s bilo koje lokacije. To je i glavni razlog zbog kojeg nam je prijelaz na rad od kuće bio nesmetan. Rekao bih da je to bit trenutačnog digitalnog društva. Nije bitno gdje se nalazimo ako sve možemo odraditi, a to je u odnosu na prije 30 godina nezamisliva situacija, nešto u rangu Spielbergovog blockbustera. Izuzetno se mijenjala IT industrija, a i Combis, što je samo po sebi velika stvar, pogotovo ako pogledamo da se, primjerice, koncept proizvodnje automobila nije mijenjao još od doba Henryja Forda. Promjena je golema, a naslanja se na tehnologiju i internet. Isto tako, prije 30 godina nismo mogli ni zamisliti trgovinu bez trgovaca, banku bez bankara niti automobile bez vozača, danas kupujemo i radimo sve transakcije online, a na ulice su krenula i prva autonomna vozila. Čak se i u novinarstvu pojavilo robotsko lice, odnosno lice tehnološkog dostignuća.
A u području sigurnosti?
Prvi je sigurnosni problem bio raspoloživost, odnosno pitanje radi li kompjutor ili ne radi? Danas je pitanje otvoriti mail ili ne s obzirom na sve sigurnosne prijetnje. Nekoć smo svi bili ležerni prema bespućima interneta, ali većina ljudi se barem jedanput zapitala jesu li stvarno naslijedili bankovni račun pratete iz Ugande, zar ne? Kibernetički kriminal je raširen i stvaran. To je današnjica. Nama se u Combisu ove godine, uz 30. obljetnicu, poklapa i deset godina povećane brige o sigurnosti. Na vrijeme smo počeli razmišljati o sigurnosti i zato danas okupljamo stručnjake koji pokrivaju svaki aspekt ove problematike. Vjerujte mi, dobro je imati dobre hakere unutar kuće za upozoravanje na potencijalne probleme jer jednostavno ne postoji savršen sustav. S druge strane, postoje savršeni načini da vas netko hakira. Zbog dugotrajna rada i široka znanja razvijamo centar kompetencija za sigurnost na tržištu i kroz naš security brand 30SEC pružamo cjelokupan izbor ujedinjenih sigurnosnih usluga za sve potrebe kompanija. Budućnost je zapravo tehnologija plus sigurnost, jedno bez drugog ne može, to je osnova.
Koliko tvrtke u Hrvatskoj ulažu u sigurnost?
Ulaganja su svakako nedovoljna, na žalost svjedočimo brojnim napadima. Većinom ljudi uzimaju stvari zdravo za gotovo, pa tako i IT sigurnost, no sva je sila ljudskog razvoja uložena u tu, kako se doima, lakoću baratanja tehnologijom.
Danas je rizik da budete hakirani veći nego ikad prije, tvrtke često ne vode računa o tome da hakiranost sustava stavlja cjelokupnu reputaciju tvrtke na kocku, a potencijalno i golemu financijsku štetu. I otvara mogućnost da povjerljivi podaci završe na webu i budu dostupni svima, pa tako i konkurenciji. Najopasnije je imati stav “meni se to ne može ili neće dogoditi”. Riječ je o iznimno osjetljivom području o kojem se mora više govoriti i više voditi računa jer zanemarivanje sigurnosti na kraju može najskuplje koštati.
Istodobno, postoje i pozitivne inicijative. Tako je na razini Europe listopad odabran kao mjesec cyber sigurnosti i tada se diljem Europe organiziraju kampanje radi podizanja svijesti o važnosti kibernetičke i računalne sigurnosti.
U što vi najviše ulažete? Na što ste najponosniji?
Naša su najveća snaga ljudi koji imaju nevjerojatno široko znanje i žele raditi, učiti, razvijati se i biti kreativni. Okrenuti smo tehničkim kompetencijama, na isporuku modernih digitalnih rješenja koja pomažu u poslovanju naših korisnika. Za primjer, istaknuo bih tu našu uslugu Call From Teams koju i sami koristimo interno, a kojom omogućavamo telefoniranje bez telefona, odnosno možemo pozivati sve brojeve iz fiksne i mobilne linije, direktno iz desktop/smartphone aplikacije Microsoft Teamsa. Osim što je moderno, ovo rješenje nudi i brojne benefite i uštede. Prednjačimo u znanjima i sposobnostima i izdvajamo se kao tvrtka koja može isporučiti najsofisticiranije ICT projekte u Hrvatskoj i regiji.
Bez našeg, ponekad rudimentarnog rada, ne bi postojale brze internetske veze ili mogućnosti da nešto brzo i efikasno obavimo u svome radnom danu. Premda sve to djeluje jednostavno, zapravo nije. Mi smo sistem integrator kompleksnih rješenja, ono što je nezamislivo mi omogućavamo, a sve kako bi se svakodnevni život uz digitalne tehnologije činio besprijekoran i tako jednostavan.
Istodobno, Combis je tim koji se zna zauzeti za sebe, kod nas vlada jaka povezanost i sloboda, koja je još izraženija nakon uvođenja SmartWork modela.
Što je točno SmatWork u Combisu i kakvu su slobodu dobili zaposlenici?
SmartWork je najjednostavnije rečeno kombinirani rad u uredu i od kuće. Na razini cijele HT grupe, shvatili smo da kolegice i kolege žele raditi od kuće i cijene pogodnosti koje ono donosi. Proveli smo anketu za vrijeme lockdowna koja je pokazala da je 84 posto kolega zadovoljno radom od doma. Pa zašto ne omogućiti to? Možda se ne nalazimo u Silicijskoj dolini, ali vjerujem da možemo ponuditi kompetitivne uvjete rada. Takvoj fleksibilnosti treba težiti cijela IT industrija u Hrvatskoj. Dodatno, zbog COVID-19 opasnosti sada radimo i u rotacijskim timovima koji se ne susreću na radnom mjestu, a sve kako bismo stvorili preduvjete za veću sigurnost zdravlja zaposlenika. SmartWork daje brojne mogućnosti, najviše u području boljeg upravljanja vremenom. Istodobno, sloboda donosi i odgovornost, u ovom slučaju, na zaposlenicima je sada još veća odgovornost za radni učinak. Jako mi je drago što mogu reći da su naši timovi upravo to i pokazali – da su odgovorni i da itekako dobro mogu napraviti posao gdjegod bili.
Što kažu zaposlenici, sada nakon više mjeseci ovog načina rada? Već je bilo riječi o modernome radnom mjestu, sada i prije 30 godina, što će biti za još 30?
Ovo je velika promjena, no feedback je da su timovi zadovoljniji, da bolje balansiraju svoje poslovne i privatne obaveze i da se osjećaju sigurnije u pogledu COVID-19 situacije. Za sve nas ovo je vrijedno i inovativno poslovno iskustvo, no nemoguće je reći što bi moglo uslijediti, ne mogu prognozirati niti što će biti za pet ili deset godina, pogotovo 30. Radno mjesto budućnosti ovisit će više o nama nego o tehnologiji te našoj spremnosti i granicama zone komfora u toj budućoj, nazovimo je, sveopćoj digitalizaciji. Mi ćemo za nju biti spremni i na nama je da osiguramo i spremnost društva.
Koronakriza je digitalizaciju gurnula u prvi plan, posebice u onom dijelu kojim se vi bavite i za što imate niz vlastitih alata. Je li se dogodio skok u digitalnoj transformaciji?
Svakako se dogodio skok jer su se čak i oni nespremni ili nepovjerljivi morali suočiti s neizbježnom digitalizacijom. Kod većine naših korisnika bila je veća potražnja za rješenjima za udaljeni rad i povezivanje poslovnih sustava i dokumenata. Taj trend još uvijek traje, a paralelno se veća pažnja posvećuje sigurnosnim rješenjima. Sigurnost se sve više promatra kao cjelovita usluga, koja pokriva cijelu kompaniju, što zapravo nije lak zadatak.
Koji su vam planovi?
Planovi uvijek postoje, bilo da govorimo o financijskim ili tehnološkim planovima. Ovi tehnološki su mahom nepredvidivi pa je svako planiranje dulje od tri godine iznimno nezahvalno projicirati i ne želimo ga raditi. Mi smo ponajprije fleksibilna kompanija te je upravo prilagodba svim tržišnim zahtjevima kao i predviđanje tržišnih trendova jedna od naših snaga. Uloga Combisa kao tehnološkog lidera jest da pomogne kompanijama da što uspješnije realiziraju svoje zacrtane ciljeve digitalizacije. Znatno prije nego što taj cilj digitalizacije postane standard, a ne samo trend. Combis je na tržištu 30 godina i od tada do danas mijenjale su se tehnologije, a mi smo se prilagođavali tržištu i tehnologijama i to ćemo činiti i dalje. Svaka od tih trideset godina je nosila svoje izazove, to je priroda businessa, kao što ova godina nosi izazove zbog koronavirusa, no glavna karakteristika Combisova poslovanja bila je i ostat će – stabilnost.
Ipak, koja je vaša osnovna poruka klijentima, kako ih pridobijete s obzirom na konkurenciju?
Glavna je poruka da je Combis kompanija koja će isporučiti ono što obeća. To zvuči lakše nego što se pokazuje u stvarnosti, no na tome inzistiramo. Ne odustajemo dok korisnik ne dobije vrhunsko rješenje. Pomaknut ćemo brda i dolina da bismo osigurali apsolutno idealno rješenje krojeno po mjeri svakog pojedinačnog korisnika, jer za nas ne postoji mali ili veliki korisnik, već samo uspješan projekt koji je pripomogao razvoju tržišta i unapređenju domaćih i regionalnih kompanija. Ono što ne znamo naučit ćemo i ne bojimo se priznati da nešto ne znamo. Vjerujem da je i to naša snaga i uloga u idućih 30 godina.
Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Combis