Dok jedni uživaju u bešumnosti električnih automobila slaveći ih kao rješenje problema ovog našeg (i) bukom zagađenog svijeta, drugi im upravo izostanak zvuka ističu kao jedan od nedostataka. I ne radi se tu samo o tome jesmo li među vozačima kojima je reski zvuk motora draži od glazbe, koji stupnjeve prijenosa mijenjaju po zvuku motora. Izostanak zvuka kod električnih automobila ozbiljno je sigurnosno pitanje jer pješaci i biciklisti u gradskoj vrevi ne čuju bešumni automobil, a ne mogu ga ni vidjeti kad im automobil prilazi s leđa. Nadalje, slijepe i slabovidne osobe s uočavanjem bešumnog automobila imaju problema i kad im on prilazi sprijeda. Najbrutalniji dokaz tome slučaj je iz Japana, gdje su pod kotačima električnog automobila koji je vozio unazad poginuli i slijepi čovjek i njegov pas vodič. Automobil koji ih je zgazio čak je i imao umjetno kreiran zvuk, ali je imao i funkciju njegova deaktiviranja pa je vozač isključio zvuk.
Nakon višegodišnjeg upozoravanja aktivista na ovaj problem, na razini Europske unije ovoga mjeseca na snagu stupa odredba po kojoj električni automobili moraju imati zvuk, posebno kad se kreću sporo. Dakle, u gradskoj vožnji. To se sada odnosi samo na nove električne i hibridne automobile koji se prodaju na europskom tržištu. Hibridi, naime, u gradskoj vožnji također pretežno koriste samo elektromotor, pa su tada bešumni, dok se konvencionalni motor aktivira kad se ukaže potreba za više snage, kod ubrzavanja i žustrije vožnje. Električni automobili koje je ova uredba već zatekla u prodajnim salonima neće se sada povlačiti iz prodaje, već će se s njom uskladiti u hodu. Oni se do 2021. godine moraju dopuniti uređajem koji će emitirati zvuk. Ovom uredbom postaje zabranjena i opcija deaktiviranja zvuka kod električnih i hibridnih automobila. Slični su zahtjevi pred električne i hibridne automobile postavljeni u Americi, gdje moraju emitirati zvuk od rujna 2020. godine. Mnogi proizvođači automobila već sada razvijaju zvukove koje će ugrađivati u inače tihe automobile.
Nije precizirano kakav mora biti taj umjetni zvuk koji će proizvoditi novi električni automobili, ali vjerojatno će se u strujiće ugrađivati neka vrsta “usmjerenog” bijelog šuma, za razliku od zvukova koje proizvode standardna vozila. Moguće je da će kombinirati bijeli šum i određene tonove. Umjetni zvuk električna i hibridna vozila ubuduće će morati emitirati pri brzinama do 20 km/h, jer je pri tako niskim brzinama i buka njihovih kotača gotovo zanemariva, pa pješake i bicikliste nema što upozoriti da nailazi vozilo. Kad se vozilo kreće brže od 20 km/h, pješake na njegov nailazak ipak upozorava i buka kotača i zvuk otpora zraka na vjetrobranu.
Pješacima i biciklistima nova bi EU direktiva trebala znatno olakšati suživot s automobilima koji su u startu zamišljeni kao vozila lišena emisija, kako štetnih plinova tako i zvukova. Oduzimanje bešumnosti električnim automobilima nužno je jer njihov broj raste, a s njim raste i broj potencijalnih naleta na pješake – uzrokovanih s jedne strane nepažnjom vozača, a s druge nemogućnošću pješaka da čuju vozilo. Konkretno, procjenjuje se da će samo u Velikoj Britaniji broj električnih automobila sa sadašnjih 14.000 do 2030. godine porasti na čak devet milijuna. Hrvatska zaostaje i s infrastrukturom i po broju registriranih električnih automobila, što je u ovom slučaju zapravo i dobra vijest. Naime, dok se (i ako se uopće) u Hrvatskoj razmaše tržište električnih automobila, svi bi oni već trebali biti opremljeni umjetnim zvukom.
Čak 40% veća šansa da će auto bez zvuka udariti pješaka
Rezultati jedne studije pokazali su da je vjerojatnost da će automobil udariti pješaka 40 posto veća kod električnog automobila nego kod onoga pokretanog konvencionalnim motorom. Druga, pak, studija upućuje na to da je oko 93 posto slijepih i slabovidnih osoba naišlo na probleme upravo zbog izostanka zvuka kod električnih automobila.
Zvuk je obvezan, ali izabrat će ga proizvođači vozila
Proizvođači automobila diljem Europe imali su pet godina da se prilagode novim pravilima, jer je Europski parlament o ovom pitanju glasao u travnju 2014. Izglasali su uvođenje umjetnog zvuka u električne automobile i ta je uredba u međuvremenu postala aktualna. Kad se tek počelo raspravljati o zvukovima kod električnih automobila, ideja je bila da bi strujići trebali proizvoditi zvuk kakav inače emitiraju benzinci i dizelaši, kako bi slijepe i slabovidne osobe mogle lakše procijeniti u kojem im je trenutku sigurno prijeći cestu. Također, prvi prijedlozi išli su u smjeru ugrađivanja zvuka u električne automobile na dobrovoljnoj osnovi. U međuvremenu se prestalo inzistirati na točno preciziranom zvuku, te je taj dio prepušten proizvođačima automobila, ali umjesto preporuke uvedena je obveza ugradnje generatora zvuka u električne i hibridne automobile.
Personalizirani zvuk za svaku marku
Zahtjev da dodaju zvuk svojim električnim vozilima prilika je za proizvođače da razviju personalizirani zvuk za svaki pojedini brend, kako bi, primjerice, Aston Martin zvučao drukčije od BMW-a. Američki rock-bend Linkin Park tako razvija zvuk koji će ubuduće emitirati Mercedes-AMG električni automobili, kako bi na svoj dolazak upozorili pješake. Vodootporan vanjski zvučnik jasno će i glasno prenositi taj zvuk, jednako kao i onaj francuskog Citroëna. Njihov zadnje predstavljeni električni konceptni automobil (na ženevskom salonu automobila) također ima zvučni potpis koji će njihovi serijski električni automobili ubuduće emitirati kako bi udovoljili EU regulativama. Razigrana melodija oscilirat će ovisno o brzini kojom će automobil voziti. Nissan je na svom konceptu IMx također već predstavio jednu verziju zvuka po kojem bi pješaci mogli znati da nailazi njihov strujić. Zvuk talijanske pjesme preradili su u umjetni zvuk koji postaje intenzivniji kako automobil povećava brzinu. Harley-Davidson napravio je sličnu stvar za svoj prvi prototip električnog motocikla LiveWire.
Sprema nam se kakofonija na cestama.