Kineska proizvodnja

Revolucija u 90 minuta: Leteći auto na struju stiže na tržište do 2024.

Futuristički dvosjed eVTOL X2
Foto: Amr Alfiky
13.10.2022.
u 06:00

Proizvođač si je zacrtao cilj da vozilo može postići brzinu od 130 kilometara na sat na visini od jednog kilometra

Gotovo istovremeno svijet su obišle dvije vijesti s dvije strane zemaljske kugle kojima je poveznica – leteći automobil. Obožavatelje filma "Povratak u budućnost" i njegovih nastavaka ganula je snimka s Comic-Cona u New Yorku na kojoj zagrljeni stoje Michael J. Fox i Christopher Lloyd. Michael J. Fox je kao Marty McFly poletio u kultnom DeLoreanu DMC-12, a u drugom nastavku on i Doc Brown otputovali su u 2015. godinu, u zemlju letećih automobila.

Baterija od 35 minuta

U Dubaiju, u Ujedinjenim Arapskim Emiratima pak predstavljen je leteći automobil eVTOL X2, koji je obavio i pokusni let pred novinarima. Automobil je dizajnirala kineska startup tvrtka HT Aero u vlasništvu kompanije XPeng koja proizvodi električna vozila. Oduševljeni novinari okupljeni na tehnološkoj izložbi Gitex Global istaknuli su da je riječ o povijesnom 90-minutnom letu koji najavljuje uzbudljivu eru letova na kratkim relacijama i inteligentnih rješenja na području mobilnosti. Futuristički dvosjed eVTOL X2 opremljen je inteligentnim sustavom kontrole leta i mogućnostima autonomnog leta. Riječ je o posljednjoj generaciji letećih automobila koje je razvila podružnica XPeng AEROHT. Kako je naglašeno na prezentaciji, X2 ne emitira ugljični dioksid i dizajniran je za gradove, za letove na malim visinama s maksimalnom brzinom od 130 kilometara na sat.

Zašto Dubai? Kako javljaju strani mediji, Međunarodna komora Dubaija već dulje vrijeme nastoji privući vodeće svjetske multinacionalne kompanije u UAE. Cilj je privlačenje 50 multinacionalnih kompanija u tri godine i podržavanje širenja 100 kompanija iz Dubaija na ciljana strana tržišta u roku od dvije godine. Jedna je to od triju komora osnovanih kako bi promovirale Dubai kao globalno poslovno središte i moraju ispuniti ambiciju šeika Mohammeda da poveća vanjsku trgovinu Dubaija s 1,4 bilijuna na dva bilijuna dirhama (100 dirhama je oko 27 eura) do 2026. godine. Za dolazak kineske kompanije zaslužan je ured u Kini. Međunarodna komora Dubaija, naime, blisko surađuje s Xpengom, promovirala je prvu istraživačku misiju kineske tvrtke u UAE-u i posredovala u susretima vladinih tijela.

– Vođen vizijom vodstva UAE-a, Dubai je postao magnet i testno mjesto za tvrtke iz cijelog svijeta koje na tržište donose vrhunske tehnologije što podržavaju inovacijsku strategiju Emirata. Odluka o debitiranju letećeg automobila X2 u Dubaiju dokaz je pozicije Dubaija kao globalnog lidera inovacija i središta tehnologije budućnosti – rekao je šef komore Hassan Al Hashemi. Trixie LohMirmand je uime organizatora, Gitex Globala, rekla da se ponose time što podržavaju prvi javni let pionirskog letećeg automobila.

– Zrakoplovi s električnim vertikalnim uzlijetanjem i slijetanjem (eVTOL) budućnost su putovanja i nevjerojatno je svjedočiti stvaranju povijesti – istaknula je.

Sljedeća generacija letećeg automobila bit će električna, s vertikalnim uzlijetanjem i slijetanjem, najavio je dr. Brian Gu, šef Xpenga. Leteći automobil počeli su se u toj tvrtki razvijati 2020., a planirana je masovna proizvodnja i isporuka već 2024. godine. Aktualna verzija dvosjeda eVTOL izrađena je od karbonskih vlakana, ima osam rotora postavljenih na četiri kraka (dva rotora po kraku). Dug je 4,97 metara, širok 4,78 m i visok 1,36 metara. Teži oko 560 kilograma. Proizvođač si je zacrtao cilj da vozilo može postići brzinu od 130 kilometara na sat na visini od jednog kilometra i da baterije izdrže oko 35 minuta do ponovnog punjenja. Ima opciju autonomnog leta, radarskog određivanja udaljenosti, sustave za izbjegavanje prepreka i – sigurnosni padobran. Kad je fotografija letećeg automobila prvi put objavljena, neki su mediji objavili da izgleda kao električni Bugatti s parom golemih, automatski sklopivih rekvizita u stilu Bell-Boeing V-22 Ospreya. Ostvare li se planovi o masovnoj proizvodnji, i kompanija Xpeng dobit će krila. Ona puno ulaže u razvoj autonomnih vozila i infrastrukturu za punjenje električnih automobila, a njezin automobil P7 nudi veći domet od Teslina Modela 3, i to po nižoj cijeni, oko 32.000 američkih dolara.

Leteći automobili desetljećima golicaju maštu inženjera. Prošle je godine prototip jednog takvog letio 35 minuta između slovačkih gradova Nitre i Bratislave. Radilo se zapravo o hibridu automobila i zrakoplova nazvanom AirCar, opremljenom BMW-ovim benzinskim motorom. Izradio ga je, javio je BBC, znanstvenik Stefan Klein, koji je rekao da njegovo vozilo može letjeti na visini do dva i pol kilometra te prijeći udaljenost od čak tisuću kilometara.

The Guardian je lani prenio riječi izvršnog direktora Hyundaija Michaela Colea da bi do kraja desetljeća leteći automobili mogli postati stvarnost. Smanjit će, kako je rekao, i onečišćenje koje uzrokuje velik broj vozila na cestama. Hyundai je uključen u gradnju prve britanske zračne luke dizajnirane za električne zrakoplove koji mogu vertikalno polijetati i slijetati (eVTOL).

Vizionar Henry Ford

Kao crtice iz povijesti možemo izdvojiti da je proizvođač zrakoplova Glenn Curtiss 1917. predstavio "Autoplane", a 1940. godine Henry Ford je rekao: "Zapamtite ovo: dolazi kombinacija aviona i automobila. Možete se smijati, ali doći će." Industrijski dizajner Norman Bel Geddes predstavio je nakon Drugog svjetskog rata svoj koncept aerodinamičnog letećeg automobila sa sklopivim krilima. Leteći automobili pojavili su se, uz već spomenuti film "Povratak u budućnost", i u filmovima "Blade Runner" iz 1982., u kojem leteći automobili također imaju mogućnost okomitog polijetanja i slijetanja. Dizajner Syd Mead opisao ga je kao vozilo koje usmjerava zrak prema dolje kako bi stvorilo uzgon. U filmu "Peti element" iz 1997. leteći automobili također su glavno osobno prijevozno sredstvo. 

Video: Ovom parkiranju nema kraja

Komentara 2

ST
sttipe
20:30 18.10.2022.

Donili su 2012 na Ženevski autoshow, samo je bija jednosjed. Jaje sa sicom i tabletom, koji služi za utipkati kud da te vozi. Sam uzleti i sleti. Švicarci nisu dali dozvolu za letenje. Ali su arapi odvukli kineze, i naručili manju flotu za test, za taksi službu. Odavno je moguće ali ne u Europi, zbog pre birokratiziranosti, i interesnih lobija.

AN
anatom
08:03 14.10.2022.

U biti veliki dron, nista da se padne na straznjicu od cudenja. Cudim se da se nitko vec davno nije sjetio toga.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije