Sigurnosni pojas na stražnjim sjedalima automobila nije tu tek tako, reda radi, niti su prometni policajci krenuli aktivnije kažnjavati nevezane putnike jer u državnoj blagajni kronično manjka novca. Dobro, novca manjka, ali zbog nevezanoga pojasa i treba kažnjavati. Kazna od 500 kuna ništa je u usporedbi s tragedijom vozača i putnika na prednjem sjedalu kojem u glavu doleti masa od 1800 kg. Tolika je, naime, masa putnika od 90 kg pri brzini sudara od 50 km/h, upozorava Krunoslav Ormuž, stalni sudski vještak za strojarstvo i promet.
Sjedi li vam iza leđa nevezani putnik težak 60 kg, u trenutku nesreće smlavit će vas masa od "samo" 1200 kilograma.
– Nemoguće je zadržati se rukama na sjedalu jer nije moguće "na vrijeme" podići ruke na sjedalo ispred sebe, a i tada bi oslonjene ruke pukle u laktovima jer one ne mogu izdržati tako veliku silu. Nadalje, nevezani putnik na stražnjem sjedalu bez problema može slomiti naslon sjedala ispred sebe i ubiti vozača ili putnika na prednjem sjedalu. I pri manjim brzinama sudara i pri naletu na drugo vozilo (a ne na nepomičnu prepreku) usporenja su (pre)velika i nemoguće je zadržati se rukama – navodi Krunoslav Ormuž.
Stoga, napominje, treba se vezati i na stražnjim sjedalima. Iako to Zakon o sigurnosti prometa jasno propisuje, nije riječ samo o neplaćanju kazne nego je u pitanju i sigurnost putnika na prednjim sjedalima. Kad odbijete vezati se sigurnosnim pojasom na stražnjem sjedalu, ne ugrožavate samo sebe nego riskirate i njihove živote. Vozači bi stoga trebali odbiti iza sebe voziti nevezanoga putnika, pa bilo to i na najkraćim rutama. Nesreće i pogibije nisu rezervirane samo za duža putovanja niti se događaju "nekome drugome".
49,0%
vozača i putnika, odnosno njih 25 - od ukupno 51, koliko ih je tijekom prva tri mjeseca ove godine poginulo u prometnim nesrećama - nije bilo vezano sigurnosnim pojasom.
205
osoba (133 vozača i 72 putnika) lani je poginulo u osobnim automobilima, a njih 72 (42 vozača i 30 putnika) ili 35,1% nije bilo vezano sigurnosnim pojasom
Putnici tijelom lome naslone sjedala i izlijeću kroz staklo
Vozač i putnici koji nisu vezani sigurnosnim pojasima pri jačem frontalnom udarcu u objekt ili pri izravnom sudaru s drugim automobilom nastavljaju „let“ kroz vozilo i iz njega, a ono se zbog sudara gotovo trenutačno zaustavlja – upozoravaju iz MUP-a. Bez obzira na to kako se čvrsto držite rukama ili ste oslonjeni nogama, nemoguće je svladati silinu udarca i sile koje pri tome djeluju. Vozaču ruke neizbježno popuštaju, tijelom nalijeće na upravljač, lomi grudni koš, koljena se lome od udarca u armaturu ispod upravljača, glavom udara u vjetrobransko staklo. Suvozač također izlijeće, glavom naprijed, kroz vjetrobransko staklo. – Putnici na stražnjim sjedalima često prelijeću prednja sjedala, glavama udaraju u vozača i suvozača, tijelom lome naslone sjedala, a mogu i izletjeti iz kabine kroz vjetrobransko staklo. To se najčešće događa maloj djeci koja stoje između naslona prednjih sjedala. Također, prilikom slijetanja vozila s ceste i prevrtanja nevezane osobe međusobno se sudaraju, ispadaju iz vozila i pritom teško stradavaju – govore policajci. Dakle, nevezanima je kazna najmanja briga, a posebno je važno o koristima pojasa učiti djecu jer on spašava život