IZRAEL

Startup nacija: zemlja u kojoj su poduzetnici postali rock-zvijezde

Tomer Foltyn Photography | www.TomerFoltyn.com
Foto: Tomer Foltyn
1/30
09.10.2016.
u 13:45

Tel Aviv je grad pun mladih obrazovanih ljudi koji s entuzijazmom rano kreću u poduzetničke vode. Startupi niču svakog dana

Ugodna topla mediteranska večer na aveniji Rotschild u Tel Avivu ni najmanje ne odaje dojam da se nalazite na Bliskom istoku. Ulica je puna odličnih restorana, kafića i noćnih klubova. A krajem rujna cijela je avenija ispunjena – tehnološkim inovacijama i nizom startup štandova. Jer u tijeku je špica najvećeg izraelskog tehnološkog sajma – DLD festivala (Digital – Life – Design). Startupi su globalna priča. Na ovom sajmu svoje je ideje predstavilo čak 800 startupa, ne samo domaćih nego iz cijelog svijeta jer Izrael je postao mamac i stručnjak od kojeg svi žele učiti. Mnoge zemlje posljednjih godina pozorno prate i uče od Izraela kao startup nacije pokušavajući rekreirati ekosustav koji je postao tako plodno tlo za startupe.

28 startupa u svakom kvartu

Brojke su impresivne. U Izraelu djeluje oko 5000 startupa, a više od pola ih otpada na šire područje Tel Aviva (2800), dok sam grad ove godine ima 1450 pokrenutih startupa. Tel Aviv-Yaffo financijsko je i poduzetničko središte Izraela. Ovaj maleni grad površine od samo 52 km² (površina Zagreba je 641 km²) ima čak 84 startup akceleratora i po tome je najuspješniji grad izvan SAD-a. Na svakom kvadratnom kilometru Tel Aviva nalazi se po 28 startupa ili po jedan startup na svakih 290 stanovnika. To je najviše startupa po glavi stanovnika u svijetu! Ovdje su svi okrenuti poduzetništvu. Zapravo, gotovo da je teško naći nekoga tko već nema svoj startup. I mladi i stari strastveno govore o pokretanju biznisa. Čak i Shana Nadav, lokalna novinarka koja mi je pomagala prevesti izraelske medije nakon smrti Shimona Peresa, umjesto klasične novinarske vizitke dala mi je vizitku svog novog startupa – “CivilizeIt”, koji pomaže svima koji su u dugovima da bolje koriste svoja prava.

Svi se pitaju koja je tajna Izraela:

– Najveći doprinos razvoju daje naša različitost. Izrael je miks ljudi iz cijelog svijeta s različitim kulturama i znanjima. Svatko ima svoju priču. Moja je majka iz Engleske, a otac iz Rumunjske. Majka moje supruge je iz Uzbekistana, a punac je iz Jemena. U 90-ima smo imali puno imigracije iz bivšeg Sovjetskog Saveza, došlo nam je tada puno inženjera. To je podiglo cijeli ekosustav jer smo dobili i tehnološko znanje. To se je spojilo s našom kulturom poduzetništva, tako Izraelci razmišljaju. A kako u Izraelu nedostaje resursa i tržište je ograničeno, puno je startupa u Izraelu od samog početka krenulo s fokusom na vanjska tržišta – na Ameriku i Europu – kaže nam Ran Natanzon, šef odjela inovacija i brendiranja u izraelskom ministarstvu vanjskih poslova. Dakako, priča je još šira. U Izraelu je izuzetno lako pokrenuti startup. Država ulaže čak 4,3 posto BDP-a u razvoj i istraživanje, što je u samom svjetskom vrhu. Država puno ulaže i ima čak 40 različitih načina financiranja. Daju povoljne zajmove i financiraju startupe s čak 85 posto investicije. I što je najbitnije – nema problema ako vam startup propadne, nitko vam zbog toga neće ovršiti imovinu. Državi nije bitno povratiti investiciju jer drži da je uložila u čovjeka i u ekosustav. Na svaki propali startup stvore se četiri nova. Ako pak startup uspije, vraća se postupno, ali bez kamata.

– Menadžeri nekad radije ulažu u ljude koji su pokrenuli startup pa nisu uspjeli jer ljudi tako nauče kako treba podnositi poraz – kažu nam startupovci iz Tel Aviva.

Rock-zvijezde

Dostupno je čak 70 investicijskih fondova te čak 24 tehnološka inkubatora. Izraelsku startup scenu najbolje nam je opisao Avi Hasson, glavni znanstvenik ministarstva gospodarstva i predsjednik izraelske inovacijske komore, što ga praktički čini ministrom inovacija:

– Poduzetnici su rock-zvijezde u Izraelu. Uđu u restoran i ljudi im se dive. Majke žele da njihovo dijete postane poduzetnik – opisuje Avi Hasson.

Izrael je po mnogo toga specifičan.

A kako ga objasniti strancima, predočio nam je Hasson parafrazirajući jednog bivšeg francuskog veleposlanika u Izraelu:

– Izrael je “ta-chu-bal”. To je fuzija triju hebrejskih riječi: tachles (izravno) – to je vrlo izraelski, nemojte okolišati, recite mi izravno što mislite, balagan (kaotično, nered) – ali to bude i kreativni nered i iz tog kaosa dođe puno kreativnih ideja – i chutzpa (narav) – “ako taj lik iz Facebooka može uspjeti, onda mogu ja dvaput veću društvenu mrežu napraviti!” To je priroda ove zemlje.

Veliku ulogu igra i obavezna vojna služba, muškarci u vojsci provedu tri, a žene dvije godine. No tamo dobiju i bogatu izobrazbu u biznisu i stvaranju timova. Kao i vrijedne kontakte koje mnogi kasnije koriste i za pokretanje biznisa. Izrael je relativno mala zemlja s nešto više od 8 milijuna stanovnika. Tel Aviv ima oko 400.000 stanovnika i često se međusobno poznaju. Na startup sceni vlada velika povezanost i niz suradnji kroz stvaranje nišnih zajednica poput žena poduzetnica u tehnologiji.

Ruth Polachek pokrenula je zajednicu developerki SheCodes koja već okuplja 10.000 žena, a na tjedne sastanke dođe ih i po 1500! Imenovana je među 100 najutjecajnijih osoba na izraelskoj hi-tech sceni.

Izdvajamo neke od najzanimljivijih startupa s DLD konferencije i festivala:

Watergen - Pitka i jeftina voda iz zraka

Foto: Watergen

Startup Watergen je uvršten u Top 50 najinovativnijih kompanija u svijetu, a osnivač i sudirektor Arye Kohavi je jedan od Top 10 najboljih inovatora na svijetu. I to s razlogom, Watergen proizvodi pitku vodu iz zraka! Njihovi uređaji pogodni su za vruća i sparna područja, a proizvedu litru vode za samo 2 centa. Kućni uređaj proizvede 20 litara dnevno, veći za školu ili bolnice 50 litara, a industrijski za cijelu zgradu čak 1000 litara dnevno. Bill Gates je jedan od ulagača, a od 2017. kreću u serijsku proizvodnju.

- Surađujemo i s Billom Gatesom, on je jedan od naših investitora. Već se koristi u vojsci, s njima smo počeli (američka, britanska i francuska vojska), a sada idemo u masovnu produkciju, proizvodit ćemo uređaje u Kini kako bismo dobili prihvatljivu cijenu za potrošače. Želimo pomoći milijunima ljudi. Imamo jedinstvenu tehnologiju koja proizvodi puno vode s minimumom energije, kaže osnivač Arye Kohavi.

Airobotics - Automatski dron koji sam mijenja svoju bateriju

Airobotics je izraelski startup koji više djeluju kao velika tvrtka, nego startup. Već su prikupili 30 milijuna dolara investicija i imaju vlastitu tvornicu. Njihov proizvod posve je automatiziran dron – prvi svoje vrste na globalnom tržištu. Namijenjen je za pružanje osiguranja, nadziranja te snimanja i analiziranja. Ovaj dron sposoban je sam sebi promijeniti bateriju i nastaviti letjeti u zadanoj formaciji. Teži 7 kilograma, a može nositi teret do 1 kg. Radijus mu je 5 km, a može letjeti i po kiši. Veliki tehnološki div Intel ozbiljno se zainteresirao za ove dronove i već je naručio flotu Airoboticsovih letjelica koje se trenutačno nalaze u fazi testiranja. Počeli su se razvijati uz pomoć investitora koji su uložili i u Waze, aplikaciju za promet, koja je tako

Fifth Dimension - Vojska matematičara i špijuna lovi teroriste

Foto: Fifth Dimension

Starup koji osnažuje tajne agencije softverskim alatima koje predviđaju i sprječavaju terorističke prijetnje. Koristi umjetnu inteligenciju kako bi pronašli određene uzorke i potencijalne prijetnje u golemim bazama podataka iz raznih izvora. Njihova platforma automatski analizira profile i praktički preuzima ulogu agencijskih analitičara, no ne zamjenjuje ih nego nudi dodatne tragove.

- Agencije uvijek imaju tragove u bazama podataka, ali su raspršeni po različitim bazama i često analitičar ne stigne povezati sve točke na vrijeme. Naš glavni cilj je naći teroriste prije napada - rekao nam je Liad Churchill, voditelj marketinga.

Fifth Dimensiom ima već 100 zaposlenika, a među njima je i niz bivših iskusnih agenata Mossada, izraelske tajne službe i drugih sigurnosih stručnjaka. Neki od njih su predsjednik uprave Benny Gantz (bivši šef izraelske vojske), predsjednik Ram Ben Barak (bivši zamjenik šefa Mossada) i John Allen (bivši američki general), a surađuju i s globalnom koalicijom protiv ISIL-a. Tu je i niz matematičara, znanstvenika i stručnjaka za mašinsko učenje.

Infinity AR - Najjeftnije dobre naočale za proširenu stvarnost

Foto: Danijel Lijović

Infinity AR se bavi proširenom stvarnošću. Rade na stvaranju vlastitih naočala za proširenu stvarnost, ali na način da proizvedu kvalitetan proizvod koji bi ujedno bio i vrlo jeftin, odnosno dostupan širem broju korisnika. Njihove naočale zovu se AceReal i koriste dijelove koji stoje tek po nekoliko dolara. Procjenjuju da će tržište proširene stvarnosti biti puno veće od virtualne stvarnosti za koju treba puno veći prostor, a i uređaji poput Oculus Rifta i Vive VR-a su zasad skupi. Microsoftov HoloLens se smatra najboljim proizvodom za AR, no te su naočale zasad još i najskuplje pa se još niti ne nalaze u potrošačkoj ponudi.

Internet of the Toilet - Pametna WC školjka koja vam kaže kad trebate promijeniti prehranu

Na DLD konferenciji u Tel Avivu izlagale su i velike tvrtke poput Googlea, Amazona, Microsofta, Samsunga i Intela. Intel je ugostio cijeli niz startupa koji koriste i njihovu tehnologiju. Jedan od njih je startup Outsense koji radi na kreiranju pametne WC školjke. Njihova WC školjka ima foto senzor koji vam na mobitel šalje analizu vaše stolice i urina, te nudi rano upozoravanje na neke zdravstvene probleme. Kamera snima fotografije brzinom od 120 fotografija u sekundi, a softver analizira spektar boja i uspoređuje ih sa spremljenim uzorcima. Može sugerirati na određene bolesti poput dijabetesa ili nekih kroničnih bolesti. Ali koristi i za poticaj na promjenu navika i sugeriranje za boljom prehranom. Zvuči učinkovitije, nego beskonačno unošenje namirnica koje pojedete u fitness aplikacije!

Memory Mirror - Prvo digitalno ogledalo

Foto: Danijel Lijović

Prvo digitalno ogledalo na svijetu. Ogledalo ima kameru i ekran. Namijenjeno je za kupnju šminke i naočale. Kad kupujete naočale puno okvira isprobate, ali nije jednostavno zapamtiti sve koje ste isprobali i kako vam koji okvir stoji. Ovo ogledalo snimit će vas u svakom isprobavanju i potom vam dati uzorak na pregled i konačni izbor. Fotografije i video isprobavajna možete dobiti i na e-mail ili podijeliti na društvenim mrežama. Hoće li ovim ogledalom konačno odzvoniti selfijima iz šopinga?

Tespack - Ruksak punjač na solarno napajanje

Foto: Danijel Lijović

Mlada poduzetnica iz Finske Caritta Seppa, jedna je od pobjednica DLD Tel Aviv startup natječaja. Njen proizvod je solarni ruksak punjač! Kapacitet mu je 20.000 mAh-a i može napuniti smarpthone 8 puta ili laptopa dva puta. Dovoljan je samo 1 sat na suncu da u potpunosti napuni bateriju vašeg smartphonea. Ovaj ruksak stoji 299 eura, a može se naručiti i iz Hrvatske preko stranice www.tespack.com (dostava za Hrvatsku je besplatna) ili preko mađarskog distributera www.futuman.com.

- Namjeravamo još poboljšati ruksak, radimo već na tehnologiji brzog punjenja koja će omogućiti da se baterija nauni u minutama, a ne u satima. I ovo nije samo teorija, nego planiramo ruksake s brzim punjenjem na tržište poslati već sljedeće godine. Želimo postati globalna kompanija - rekla nam je ambiciozna Caritta Seppa.

Moojis - Šaljite jedinstvene emotikone s vašim licem

Foto: Moojis

Danas imamo puno chat servisa na internetu i smartphoneima, ali nijedan ne može proći bez smajlija, stickera i emotikona. Startup Moojis nudi zabavnu aplikaciju koja vam omogućuje da stvorite vlastite emotike i to od vaše trenutke gestigkulacije. Ovo je nešto poput Snapchata emotikona. Možete birati od 8 ponuđenih tema poput filmova, zatim se uslikate i potom dotjerujete smajli dok niste zadovoljni. Aplikacija je upravo puštena na Google Play i možete je već isprobati.

- Naša aplikacija je prva koja prepoznaje kosu, a to je posebno bitno djevojkama. Svatko se smije drugačije i zato vam omogućavamo da prijatelju pošaljete svoj jedinstveni emotikon - kaže Shlomi Ben Atar, suosnivač i CEO Moojisa.

Rep'nUp - vaš osobni spin doktor na internetu

U izraelu smo upoznali cijeli niz startupa koji rade na čim boljoj primjeni umjetne inteligencije. Od automatiziranaja praćenja dugova i plaćanja poreza do onih koji duboko zadiru u ponašanja korisnika kako bi analizirali tržište i omogućili klijentima da bolje targetiraju korisnike. Jedan od takvih je i startup Rep'nUp sigurnosnog stručnjaka Lior Tala koji je neke svoje ranije tvrtke prodao IBM-u i McAfeeju. Rep'nUp pomaže korisnicima da si ispeglaju svoje profile na internetu i tako si poprave sliku u javnosti, bilo zbog potreba poslova ili u privatne svrhe. Ovo je nešto kao vaš osobni glasnogovornik i spin doktor za krizno komuniciranje.

- Mi pratimo interakcije na društvenim mrežama i radimo profile korisnika po uzorcima ponašanjima. Ukratko analiziramo lajkove i aktivnosti korisnika na internetu. Ne tražimo lokaciju korisniki, štitimo privatnost i ne dijelimo poruke korisnika, ali analiziramo o čemu korisnici pričaju. Imamo tisuće varijabli ponašanja i možemo predvidjeti kako će se korisnici ponašati. Ova analitika može u skoroj budućnosti poslužiti kao robot koji će upravljati ljudskim resursima i precizno zapošljavati koga tvrtka treba. Isto tako i kome banka treba dati kredit, a kome ne. I psiholozi rade na našem softveru. 58.000 ljudi smo pitali koje brendove vole. Otkrili smo da na osnovu lajkova ljudi jako puno govore o sebi, lajkovi razotkrivaju tko je kakva osoba - ispričao nam je Lior Tal.

Dakle, u skoroj budućnosti možete očekivati da će roboti odnosno umjetna inteligencija odlučivati o tome tko će biti zaposlen ili tko će dobiti kredit. Što možda nije ni loše, ali zvuči zastrašujuće da netko ili nešto o tome odlučuje samo na osnovi toga što pišemo na Facebooku i drugim društvenim mrežama...

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije