Goran Car predsjednik je uprave Combisa, IT tvrtke u sastavu HT-a. Na čelnu poziciju došao je uoči koronakrize te se odmah morao uhvatiti ukoštac s radom od kuće. U dvije pandemijske godine Combis je poseban naglasak stavio na edukaciju svih generacija o sigurnosti na internetu, a kada se radi o konferencijama, zasad se usmjerio na industriju hrane i financijski sektor. Surađivao je u izdanju dječjih slikovnica na temu sigurnosti i dodatno se angažirao upravo u edukaciji. O poslovima, radu u vrijeme pandemije i planovima te tvrtke, razgovarali smo upravo s Goranom Carom.
Na čelo Combisa došli ste upravo uoči prvog zatvaranja zbog korone. Zapravo, niste stigli ni iskusiti kako je to voditi kompaniju u normalnim uvjetima. Što vam je bio najveći izazov?
Koronavirus nas je sve pogurnuo daleko izvan granica komfora, ali virus, srećom, nije jedini koji ima talent za transformaciju. IT industrija već je bila spremna za promjene, COVID-19 je promjene samo stavio u višu brzinu. Najveći izazov bio je naviknuti se na odlaske na posao u dnevnu sobu te nabaviti dovoljno udobne slušalice. Kad je posao dobro organiziran, u fokus se može staviti ono što je u takvim kriznim situacijama jako bitno, a to je motivacija timova kao i dobra i zdrava atmosfera.
Od IT kompanija, pa i Combisa, očekivalo se da odmah prihvate rad od kuće, a s obzirom na to da ste vi u sastavu HT-a, vjerujem da ste imali dodatnu odgovornost i da za cijelu grupu osigurate rad od kuće.
U trenutku kada smo uvidjeli da će rad od kuće biti iznimno važan za očuvanje zdravlja svih nas, sve smo snage upregnuli u to da svojim zaposlenicima omogućimo što bolje uvjete za rad od kuće. Naravno, pripomogli smo timovima iz Grupe koliko je trebalo, tehnologija je bila spremna, trebalo ju je samo početi koristiti i više no što smo se bili navikli.
SmartWork je sada već uhodan sustav, kako zapravo sada radite, jeste li u ovim razdobljima popuštanja mjera uspjeli pronaći pravi omjer hibridnog rada?
Combisovci mogu raditi do 12 radnih dana od kuće, u dogovoru sa svojim voditeljima timova, a ostalo vrijeme u uredu. Taj hibridni način rada koji smo uspostavili u jeku pandemije pokazao se dobrim rješenjem i nismo ga mijenjali. Model rada koji je dobio ime SmartWork bio je planiran dok još za virus nismo ni čuli, ali je igrom slučaja započeo vremenski blizu početku pandemije. Svi mi žongliramo s vremenom kako najbolje možemo, zato je promjena prema većoj slobodi u poslu mnogima učinila čuda za motivaciju.
Kako gledate na budućnost, s obzirom upravo na način rada? IT branša poznata je po tome da zna mjeriti rezultate, no što je s onim dijelovima tvrtke koje nisu core biznis, poput marketinga, financija, HR-a?
U ubrzanoj digitalizaciji koja se događa, očekujemo sve veću integraciju raznih područja odnosno potrebu za multidisciplinarnim pristupom. Odjeli poput marketinga, financija i HR-a igraju važnu ulogu. Financije su bitne i uvijek će biti, to ne treba posebno spominjati. Područje ljudskih resursa igra značajnu ulogu u IT branši zbog manjka kadra kojem se ne vidi kraja, a ni jedna iole dobra aplikacija nije moguća bez kvalitetnog UX dizajna, zapravo cijelog product marketinga. Isto vrijedi i za druge industrije koje se sve više isprepleću s IT-jem.
Kakva su vam iskustva sa SmartWork modelom rada?
Kompletni rezultati i “feedback” koji smo prikupljali su odlični, i u smislu efikasnosti i motivacije ljudi, i u smislu zadovoljstva zaposlenika, a i u smislu zapošljavanja novih kolegica i kolega. Zadovoljni smo što smo u tom pogledu ubrzano rasli tijekom ove godine i povećali broj zaposlenika za više od 10 posto. Rad na daljinu je dio trendova koji će utjecati na budućnost poslovanja. Zaposlenici jednostavno žele veću mobilnost, fleksibilnost i mogućnost da rade s bilo koje lokacije u bilo koje vrijeme. Tehnologija (i dobar stav) omogućava sve navedeno, stoga je logično da tvrtke ICT sektora predvode ove promjene, a svoja iskustva, novonastala rješenja i dobre prakse prenose na druge kompanije. Vjerujem da će u budućnosti gotovo svaka tvrtka postati i IT tvrtka, barem u pozadini poslovanja, a samim time moći će ponuditi i više slobode u organizaciji rada svojim zaposlenicima.
Combis je tijekom pandemije bio dosta u medijima. Zapažen je vaš projekt DiscussIT kojim ste pokušali osvijestiti potrebu onih koji nisu IT industrija, već koriste IT alate, da povećaju brigu o sigurnosti. Jeste li zadovoljni rezultatima?
Oba DiscussIT projekta imala su velik odziv, gledanost “streamanja” uživo, a i pozitivne reakcije i komentare na društvenim mrežama. U listopadu, kada smo najavljivali DiscussIT o prehrambenoj industriji, “engagement rate” na mreži LinkedIn bio je 19 posto (računa se da je tri posto prilično uspješno). Oba panela otvorila su dijalog s vodećim stručnjacima iz financijske i prehrambene industrije i drago nam je da smo im partner, odnosno da smo partneri onima s vizijom za inoviranje. Dijalog koji vodimo kroz DiscussIT dio je našeg truda da stvorimo što bolje i kvalitetnije društvo u kojem radimo i živimo. To je tako više od 30 godina koliko Combis postoji i to smo shvatili dok smo obilježavali taj okrugli rođendan. Tom smo se prilikom prisjetili što smo sve inicirali i postigli, a naša motivacija da činimo dobre stvari dodatno je ojačala.
Spominjete financijsku industriju, kao i poljoprivredni sektor. Gdje je veća svijest za digitalizacijom i koji su im specifični problemi te gdje Combis u tome uskače?
Financijska industrija napravila je više po pitanju digitalizacije nego poljoprivredni sektor i prije koronakrize, pa možemo reći da većinom prati svjetske trendove. Poljoprivreda ima prostora da raste, pogotovo uz prirodne potencijale koje imamo poput plodonosnih slavonskih polja, osunčanih primorskih vinograda i tradicionalnog stočarstva Like. Spajanjem navedenog s pametnom tehnologijom moguće je stvoriti dobitnu kombinaciju prepoznatljivosti i kvalitete proizvoda. Isto tako, vjerujemo da je došlo vrijeme za pametne tvornice i digitalnu preobrazbu industrije hrane – bez obzira na to govorimo li o povećanju kvalitete proizvoda, smanjenju nepovoljnog utjecaja na okoliš ili pozitivnom utjecaju na bilancu prehrambenih kompanija. Tehnologija može pridonijeti svakom segmentu života, naravno, ako je pravilno i optimalno koristimo. Svaka tvornica ima svoju viziju uspjeha i poruku koju šalje kupcima, no najveći potencijal za rast imaju one koje poduzimaju korake da svoje poslovanje učine tehnološki pametnim.
Napravili ste i iskorak iz zone komfora za jednu IT tvrtku te sudjelovali u projektu digitalnih bajki s ciljem povećanja svijesti o digitalnim opasnostima i edukacije o digitalnoj pismenosti. Koliko zapravo Combis ulaže u taj dio – edukacije?
Ne možemo, niti trebamo, odvojiti djecu od tehnologija jer je to njihov prozor u svijet znanja i rada kad odrastu. Stoga je odgovornost svih nas da naučimo djecu pametno i odgovorno koristiti te iste tehnologije. Zato smo u suradnji s Centrom za nestalu i zlostavljanju djecu izdali zbirku slikovnica koje na jeziku razumljivom najmanjima govore o opasnostima koje vrebaju na internetu i uče djecu kako se ponašati u virtualnom svijetu. Želja je i povezivanje različitih generacija u onome što nam u kontekstu digitalnog doba najviše i nedostaje, a to je razgovor uživo. Svaka bajka na kraju ima vježbenicu s radnim zadacima na koje djeca i roditelji trebaju odgovoriti zajedničkim razgovorom. Svaka pouka bajke može se primijeniti u modernom digitaliziranom svijetu i dati djetetu važne smjernice za sigurno korištenje tehnologije. U tom smo projektu jer smatramo da je digitalna pismenost djece, i ukupno cijeloga hrvatskog društva, iznimno bitna. Općenito, u fokusu nam je znanje i naš proračun za edukaciju i certifikaciju konstantno raste.
Sigurnost jest vaš osnovni proizvod, dvije pandemijske godine, vjerujem, na neki način išle su vam u korist, i mnogi su osvijestili potrebu za većom sigurnosti svojih online sustava i poslovanja. Kako se to odrazilo na poslovanje Combisa?
Sigurnost više nije povlastica nekih, već nužnost i malih i velikih tvrtki. Zato smo i krenuli stvarati 30SEC, kako bismo sigurnost učinili dostupnom svima. To je dio naše društvene odgovornosti, zato smo na plakatima pitali “Želiš li da te oženi nigerijski princ?” i “Želiš li da tvoje tajne postanu javne?”, zato smo se uključili i u projekt slikovnice o digitalnim opasnostima, zato i pivo, sve je to priča o sigurnosti.
Što se produkta 30SEC tiče, promijenili smo način na koji tvrtke mogu pristupiti sigurnosti – da sve strepnje oko sigurnosti prepuste nekome drugome dok se one bave svojim primarnim poslom. Sada imamo objedinjenu uslugu koja obuhvaća sigurnost od A do Ž, a potražnja korisnika nadmašila je očekivanja našeg sigurnosnog tima i utjecala na izvanredan rast poslovanja tijekom ove godine kojim se doista ponosimo.
Što je vaša prednost u području sigurnosti u odnosu na druge?
Naša je intencija jasna – želimo sigurnost učiniti dostupnom. Na projektima dajemo našu tehnologiju i naše ljude, zbog čega se procesi ubrzavaju i olakšava se posao tvrtkama. Imamo tim koji vlada specijaliziranim znanjima i vještinama iz različitih područja informacijske sigurnosti i tehnologiju koja može identificirati i najsloženije sigurnosne ugroze. Uz to, naša je prednost što tehnologiju možemo prilagoditi svim potrebama i željama unutar bilo kojeg radnog okruženja.
Boljka koju se u IT-ju ne može preskočiti su stručni kadrovi. Kako stojite po tom pitanju, je li koronakriza naglasila taj problem ili ga je možda olakšala?
IT stručnjaci su u današnje vrijeme vrlo traženi, a i njihova budućnost na tržištu rada vrlo je optimistična. To im daje priliku da biraju poslodavca, a pred poslodavca stavlja izazov kako da postanu i ostanu njihov prvi izbor. Borimo se kao i drugi s tim činjenicama, osluškujući potrebe i ambicije naših trenutačnih i potencijalnih zaposlenika. Ove godine smo u tome bili jako uspješni, mnogo smo zapošljavali i priželjkujemo da nam i 2022. bude u istom ritmu.
I na kraju, kakvi su vam planovi i očekivanja u sljedećoj godini?
Učit ćemo i biti kreativni, truditi se da što bolje komuniciramo s kolegama i partnerima. Isto želim i konkurenciji, a svim našim korisnicima zahvalio bih na povjerenju. Nadalje, tehnologija će nastaviti ubrzani razvoj – Cloud, virtualizacija, digitalizacija ureda, umjetna inteligencija, sve postaje pametnije. Promjene i tehnološki napredak će sigurno ostati s nama i u budućnosti, na nama je da je što bolje “uštimamo”, da radimo u dobroj i sigurnoj atmosferi i tako svi ostvarujemo naš puni, ponekad i zaboravljeni, potencijal.